پیشرفت های پلی استیشن 5 نسبت به کنسول هم خانواده اش پلی استیشن 4

پیشرفت های پلی استیشن 5 نسبت به کنسول هم خانواده اش پلی استیشن 4

چند سالی است که کنسول قدرتمند نسل نهم سونی وارد بازار شده است. خیلی ها از این فرصت استفاده کرده و PS5 را خریدند اما برخی هنوز بر سر دو راهی مانده اند و از خود می پرسند که آیا پلی استیشن 5 ارزش خرید دارد یا به همان پلی استیشن 4 بسنده کنیم. اما اگر از پیشرفت های پلی استیشن 5 نسبت به کنسول هم خانواده اش پلی استیشن 4 خبر داشتند، این سوال را از خود نمی پرسیدند. برای فهمیدن پیشرفت های PS5 با دیجیالیک همراه باشید.

چند سالی است که کنسول پرچمدار سونی یعنی پلی استیشن 5 وارد بازار شده است. این کنسول ممکن است با داشتن اطلاعات سخت افزاری خود، بر روی کاغذ قدرتمندترین کنسول بازی حال حاضر نباشد اما در حقیقت به لطف معماری هوشمندانه و جدیدش توانسته است بسیار بهتر از چیزی که فکرش را می کردیم ظاهر شود. PS5 با طراحی زیبا، پشتیبانی از وضوح تصویر بالا، پردازنده، رم و حافظه ذخیره سازی سریع، توانسته است ارتقای قابل توجهی را نسبت کنسول هم خانواده مسن تر خود یعنی PS4 داشته باشد.

از آنجایی که همه می دانیم مقایسه PS5 و PS4 چه نتیجه ای دارد و مشخص است که PS5 قاعدتا قدرتمندتر و بهتر است، پس بهتر است کمی از کلیشه ها فاصله بگیریم. بیایید با هم به جزئیات پیشرفت های پلی استیشن 5 نسبت به کنسول هم خانواده اش پلی استیشن 4 بپردازیم و از مطالبی بگوییم که کمتر به آنها پرداخته شده است.

پیشرفت های پلی استیشن 5 نسبت به کنسول هم خانواده اش پلی استیشن 4

پلی استیشن 5 در کنار پلی استیشن 4

آیا پلی استیشن 5 ارزش خرید دارد؟

شاید شما هم بر سر دو راهی قرار گرفته اید که آیا پلی استیشن 5 ارزش خرید دارد یا خیر یا بهتر است بگوییم آیا PS5 ارزش آن را دارد که این مقدار پول را بابت آن بپردازیم یا به همان PS4 بسنده کنیم. جواب ما به شما “بله” است. از تک تک اطلاعات سخت افزاری تا جزئیات طراحی گرفته تا همه بازی های عرضه شده پلی استیشن 5، همگی نشان از این دارد که PS5 ارزش خرید بالایی دارد.

کنسولپلی استیشن 4 پلی استیشن 4 پروپلی استیشن 5
پردازنده8 هسته Jaguar 1.6 GHz8 هسته Jaguar 2.1 GHz8 هسته و 16 رشته (متغیر)
گرافیک داخلی18 CUs با 800 MHz
1.84 ترافلاپس
36 CUs با 911 MHz
4.2 ترافلاپس
36 CUs با 2.23 GHz
10.3 ترافلاپس (متغیر)
حافظه8 گیگابایت GDDR58 گیگابایت GDDR516 گیگابایت GDDR6
حافظه ذخیره سازی داخلی500 گیگابایت تا 1 ترابایت HDD1 ترابایت HDD825 گیگابایت SSD سفارشی با قابلیت ارتقاء
درایو نوریBlu-rayBlu-rayUltra HD Blu-ray
خروجی تصویر1080p4K4K 120 GHz تا 8K

با مشاهده جدول بالا می توانید پیشرفت های پلی استیشن 5 نسبت به کنسول هم خانواده اش پلی استیشن 4 و پلی استیشن 4 پرو را به وضوح متوجه شوید. متاسفانه جدیدا باب شده است که افراد غیر متخصص فقط به اطلاعات سخت افزاری بر روی کاغد بسنده می کنند تا قدرت یک کنسول را با کنسولی دیگر به مقایسه بگذارند که این عمل کاملا اشتباه است.

مثلا می گویند چون پلی استیشن 4 و 5 هر دو 8 هسته ای هستند پس از لحاظ قدرت پردازنده در یک سطح هستند اما ما به شما می گوییم این کاملا غلط است. مثل این است که بگوییم پژو 206 تیپ 5 چون دارای موتور 1600 است پس با پیکان که آن هم موتور 1600 دارد یک قدرت و سرعت را دارند. البته این مثال فقط جهت درک بهتر توضیحی بود که در ادامه خواهیم داد.

پیشرفت های پلی استیشن 5 نسبت به کنسول هم خانواده اش پلی استیشن 4 به زبان ساده

اگر به جدول نگاهی بیندازید PS4 Pro و PS5 هر دو دارای تعداد واحدهای محاسباتی (CU) برابر هستند اما CU های PS5 دارای تراکم ترانزیستور بسیار بالایی هستند که آنها را از CU های PS4 Pro کاملا قدرتمندتر می کند. یا اینکه مثلا هر دو دارای درایو نوری هستند اما درایور نوری PS5 وضوح تصویر به مراتب بالاتری دارد. چرا که درایو نوری پلی استیشن 4 بلوری است اما درایو نوری پلی استیشن 5 از نوع Ultra HD Bluray می باشد.

بنابراین هرگز به اطلاعات روی برگه بسنده نکنید و آن را معیار برتری یا ضعیف تر بودن یک کنسول از کنسولی دیگر ندانید. تمامی قطعات و لوازم کنسول های Sony همواره سفارشی بوده اند و به نوعی اعجاب انگیز عمل می کنند که این را باید از هماهنگی طراحان و سازندگان سونی و علم بالای آنها در صنعت ساخت کنسول ها دانست.

قدرت پردازش گرافیکی ps5

پیشرفت پلی استیشن 5 نسبت به پلی استیشن 4 در زمینه پردازش گرافیکی

یکی از بزرگترین پیشرفت های پلی استیشن 5 در زمینه قدرت پردازش گرافیکی (GPU) این کنسول نسبت به پلی استیشن 4، تعداد محاسبات عملیات ترافلاپس (TFLOPS) است که از 1.84 TFLOPS در PS4 به 10.3 TFLOPS در PS5 رسیده است. یعنی کنسول پلی استیشن 5 مقدار 10.3 تریلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه را می تواند محاسبه کند. یعنی در حدود 8 برابر، که در کنار سرعت پردازنده گرافیکی توانسته است یک GPU کاملا سفارشی و توسعه یافته را بر روی کنسول نسل نهم قرار دهد که این عملیات فقط به دلیل سرعت کلاک و CU بالاتر است.

باید این نکته مهم را هم در نظر داشت که هسته های گرافیکی PS4 به فرکانس 800 مگاهرتز محدود شده اند اما در PS5 هسته ها بصورت متغیر در نوسان هستند و می توانند از فرکانس پایه به 2.23 گیگاهرتز سرعت هسته برسند و حتی هسته های پردازنده مرکزی هم از این قضیه پیروی می کند. توان ثابت است اما سرعت ساعت متغیر است.

طبق گفته مارک سرنی ( معمار داخلی سیستم پلی استیشن 5 ) سرعت ساعت از CU بیشتر، بهتر است. چرا که واحدهای اضافی و کندتر، کار محاسباتی کافی برای کشیدن وزن خود را ندارند. بنابراین با آزاد گذاشتن فرکانس متغیر، پردازنده گرافیکی می تواند به سرعت کلاک بالاتر دست یابد. البته تا زمانی که فرکانس بالاتر، توسط منبع انرژی سیستم پشتیبانی شود.

مارک سرنی در ادامه می گوید CU های پی اس 5 تقریبا 60 درصد، ترانزیستورهای بیشتری نسبت به CU های پی اس 4 دارند. این یعنی 36 CU در پی اس 5 با قدرت 58 CU در پی اس 4 برابری می کند.در کل باید گفت که قابلیت های گرافیکی PS5 پیشرفت چشمگیرتر و فراتر از انتظاری را نسبت به PS4 به نمایش گذاشته اند. هسته های PS5 بسیار سریعتر و کارآمدتر از PS4 شده اند.

رزولوشن ps5

پیشرفت پلی استیشن 5 نسبت به پلی استیشن 4 در زمینه وضوح تصویر

PS5 شما را به دیدن وضوحی ورای تصورتان دعوت می کند. تصاویری که تا بحال با این رزولوشن در بازی های ویدیویی ندیده اید. خروجی تصویر 4K با نرخ نوسازی 120 GHz و حتی نزدیک به 8K است. این یعنی علی رغم دیدن تصاویر چشم نواز باید منتظر آینده ای پر از اتفاقات هیجان انگیز از بازی های 4K به بالا باشیم که البته برای شروع، یکبار در بازی Horizon Forbidden West این مسئله به ما اثبات شد که PS5 می تواند جزئیاتی خیره کننده را به ما نشان دهد.

شما می توانید عناوین معروفی را با وضوح 4K تجربه کنید و اگر نرخ فریم نرم تری را نسبت به بازی هایی که تا کنون تجربه کرده اید قصد دارید مشاهده کنید، پردازنده گرافیکی پلی استیشن 5 در برخی بازی ها به 120 فریم بر ثانیه می دست پیدا می کند. پیشرفت چشمگیر این پردازنده گرافیکی نسبت به پلی استیشن 4 این است که از فناوری ردیابی پرتو پشتیبانی می کند و در کنار حافظه 16 گیگابایتی می تواند شما را به مرز واقعیت نزدیک کند.

البته این خروجی تصویر با خروجی تصویر 4K در PS4 Pro متفاوت است. چرا که نرخ نوسازی 60 فریم در پلی استیشن 4 پرو به پای 120 فریم در پلی استیشن 5 نمی رسد. این بدین معناست که سونی در زمینه وضوح تصویر، بسیار هوشمندانه و حساس، آینده نگری کرده است. به این دلیل که حتی اگر تلویزیون های کنونی از پورت HDMI 2.1 پشتیبانی نکنند، اما در آینده وضوح و نرخ فریم بالاتری از آنها عمومی تر شود باز هم کنسول پلی استیشن 5 می تواند قدرت این تلویزیون ها را به چالش بکشد و محدودیتی هم برای ساخت بازی هایی با گرافیک های بالاتر وجود ندارد.

یک نکته بسیار مهم وجود دارد که باید گفته شود تا ابهام 8K بودن بازی ها در آینده برطرف شود. سونی و مایکروسافت اعلام کرده اند که پرچمداران آنها این توانایی را دارند که به رزولوشن 8K دست پیدا کنند. اما با اینکه این خبر خوشحال کننده است در حال حاضر نمی توان گفت که می توانیم در آینده بازی هایی با وضوح تصویر 8K را تجربه کنیم یا خیر.

مانیتورهای 8K شاید در اواخر عمر کنسول های نسل نهم عمومی شوند و فعلا تمرکز طراحان بر روی وضوح 4K است. اما جدا از این مسئله اگر بتوانیم از نمایشگرهایی با پشتیبانی از نرخ فریم 120 هرتز در کنار رزولوشن 4K استفاده کنیم شاهد یک انقلاب در زمینه وضوح تصویر بازی های پلی استیشن 5 خواهیم بود.

GPU کنسول PS5 یعنی AMD Radeon RDNA2 که با نام مستعار Oberon هم شناخته می شود بصورت کاملا سفارشی از طرف AMD برای این کنسول طراحی شده است و بطور قابل توجهی بر عملکرد کنسول شما تاثیر می گذارد. این جی پی یو طوری طراحی شده است که بازی های آینده را با وجود اینکه نیاز به پردازش گرافیکی خیلی بالایی دارند براحتی پشتیبانی کند.

پشتیبانی از ویژگی های بصری جدیدتر مثل نورپردازی با ردیابی پرتو می تواند بازی های با وضوح 4K را به اوج زیبایی برساند و با رسیدن به نرخ 120 فریم می توانیم انیمیشن های روان تر و کنترل های راحت تری را در بازی داشته باشیم. اما در PS4 با وضوح 1080p نهایت دستیابی به نرخ نوسازی 60 فریم بر ثانیه بود. اگر دوست داشتید که نهایت قدرت گرافیکی پلی استیشن 5 را در یک بازی ببینید کافیست که مانیتور شما 4K باشد و از پهنای باند HDMI 2.1 پشتیبانی کند. اگر هم که نه باز هم با مانیتورهای 1440p و 1080p هم می توانید بازی کنید.

فضای ذخیره سازی پلی استیشن 5

پیشرفت پلی استیشن 5 نسبت به پلی استیشن 4 در زمینه حافظه ذخیره سازی

درست است که پلی استیشن 4 و 5 در زمینه فضای ذخیره سازی تفاوت چندانی با هم ندارند اما سرعت یک SSD و HDD بسیار متفاوت است. ضمن اینکه SSD پلی استیشن 5 یک حافظه کاملا سفارشی است که منحصراً برای این کنسول طراحی شده است و معماری آن با توجه به معیارهای سونی برای رسیدن به کمترین زمان بارگزاری بازی ها انجام شده است. بنابراین چه از لحاظ سرعت و چه از لحاظ عمر، با همه اس اس دی های رایج متفاوت است. حافظه ذخیره سازی PS5 چندین برابر پرسرعت تر از دیسک مکانیکی 5400 RPM پلی استیشن 4 است و اصلا مقایسه آنها با یکدیگر کار منطقی نیست.

این حافظه به فناوری کنترلر فشرده ساز مجهز است که از ZLIB پشتیبانی می کند و حتی با الگوریتم فشرده ساز و رفع فشرده سازی به نام Oodle Kraken می تواند فایل های کوچکتر از ZLIB را فشرده کند و از همان حالت در بیاورد. این الگوریتم، جدیدتر از RAD Game Tools است و باعث می شود عمل خواندن دستورات بسیار سریع تر از PS4 انجام شود و به زبان ساده عمل انتقال فایل ها در کسری از ثانیه که متوجه نمی شوید انجام می شود. همین امر سبب می شود Load برخی از بازی ها را در PS5 حتی متوجه هم نشوید.

هارد دیسک پلی استیشن 4 آنقدر سریع نیست که بتواند همه داده های لازم را در بازی هایی مثل جنگ ستارگان: Fallen Order یا مرد عنکبوتی بصورت صد در صد رندر کند. اکنون با مثالی ساده این مسئله را توضیح می دهیم. اگر در زمان حرکت با یک کاراکتر به نمایشگر دقت کنید، می بینید که با حرکت در قسمت های مختلف، داده های تصویری زیادی رندر می شوند یا بهتر است بگوییم با هر حرکت جزئیات جدیدی در کل تصویر بارگزاری می شوند.

این عمل باید به سرعت هر چه تمام تر انجام شود که SSD پلی استیشن 5 از پس آن بر می آید. اما سازندگان، تا قبل از ساخت کنسول PS5، بخاطر محدودیت های پلی استیشن 4 خیلی از داده های اضافی را در لوکیشن های بازی باقی می گذاشتند. اکنون با وجود پلی استیشن 5 دیگر این مسئله حل شده است و تمام بافت های گرافیکی بازی در مکان و زمان مورد نظر بصورت کامل رندر می شوند که این باعث مشاهده جزئیات تصویری زیادی می شود.

تفاوت های دسته دوال سنس پلی استیشن 5 با دسته دوال شاک پلی استیشن 4

پیشرفت های DualSense پلی استیشن 5 نسبت به DualShock پلی استیشن 4

PS5 یک وضعیت جدید و کاملا متفاوت با DualShock را به نمایش گذاشته است که باعث می شود کنترلرهای قبلی را از یاد ببرید. با حضور صفحه لمسی جدید، عمر بیشتر باطری ها، شکل ظاهری زیبا و بسیاری دیگر از جزئیات می توانید شاهد پیشرفت های قابل توجه دسته بازی پلی استیشن 5 نسبت به برادر مسن ترش باشید.

مهمترین عامل جذابیت کنترلر پلی استیشن 5 را می توان محرک های تطبیقی شگفت آور دانست. اگر علاقه مند بودید که تطبیق عناصر متحرک و ساکن بازی با کنترلر DualSense را تجربه کنید، کافیست درون بازی با یک مسلسل بصورت رگباری شلیک کنید و یا با یک اسلحه شات گان شلیک کنید تا در دنیایی که دوال سنس برایتان می سازد غوطه ور شوید.

این شلیک ها با شلیک یک تفنگ ساچمه ای متفاوت است. می توانید دربی محکم را با به سمت خود بکِشید. یا کمان را برای پرتاب تیر آماده کنید و یا حتی پدال گاز ماشین را فشار دهید تا تطبیق هر یک را با دکمه های دسته پلی استیشن 5 متوجه شوید. با توجه به هر یک از اعمال شما در بازی، واکنشی متفاوت را در DualSense تجربه خواهید کرد. در هنگام احساس خطر، استرس به شما القاء می شود و در زمان وزش طوفان، رگبار و رعد و برق، آرامشی دوال سنسی را تجربه می کنید.

یکی دیگر از پیشرفت های چشمگیر DuaSense نسبت به DualShock جایگزینی دکمه Create به جای دکمه Share است که توسط آن کاربر می تواند پخش زنده بازی، ویدیوها و اسکرین شات ها را با سایر کاربران به اشتراک بگذارد. ضمن اینکه می توانید از بلندگوی یکپارچه، حسگرها، اسپیکر داخلی و تاچ پد دستی لذت ببرید.

با توجه به اینکه از نظر بسیاری از کاربران، سونی به نسبت سرعت و قدرت PS5 در کنار SSD و اینکه می تواند بازی های PS4 را هم ساپورت کند، رفتن به سمت خرید PS4 زیاد تصمیم هوشمندانه ای نیست. مخصوصا برای کسانی که کنسول PS4 را هم ندارند. اصلا قیمت پلی استیشن 4 و مخصوصا نسخه پرو این کنسول تفاوت بسیار کمی با پلی استیشن 5 و مخصوصا نسخه دیجیتال آن دارد.

پس با دانستن پیشرفت های پلی استیشن 5 نسبت به کنسول هم خانواده اش پلی استیشن 4 می توانید برای خرید این کنسول قدرتمند و زیبا اقدام کنید. اگر می خواهید مهمترین تفاوت های پلی استیشن 5 نسبت به پلی استیشن 4 را بدانید به جدول اول مطلب رجوع کنید تا با پیشرفت های پردازشی، گرافیکی، ذخیره سازی و پیشرفت دسته های دوال سنس نسبت به دوال شاک آشنا شوید. از اینکه با دیجیالیک همراه بودید سپاسگذاریم.


مقالات مرتبط:

چند دلیل واضح جهت اثبات برتری کنسول بر پی سی

موبایلتان قدرتمند است اما کیفیت تصویر در بازی ها ایده آل نیست

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

آرمان
آرمان هستم. منتقد فیلم های سینمایی و بازی های ویدیویی. به کار نویسندگی هم شدیدا علاقه مندم. همیشه سعیم بر این بوده که خیلی منطقی و بدون تعصب آثار دنیای سینما و بازی های روز رو موشکافی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید