بررسی 3 نسخه از بهترین قسمت های بازی مامور 007 جیمزباند افسانه ای

بررسی 3 نسخه از بهترین قسمت های بازی مامور 007 جیمزباند افسانه ای

بازی زیبای مامور 007 که اکثراً آن را به نام جیمزباند می شناسیم یکی از زیباترین و اکشن ترین بازی های ویدیویی تاریخ است. بخشی از خاطرات گیمرهای قدیمی و حتی جدید با صحنه های اکشن جاسوسی جیمزباند پر شده است. می توان مامور 007 را یکی از خاطره انگیز ترین و زیباترین بازی های شوتر دانست. در این قسمت از دیجیالیک قصد داریم به بررسی 3 نسخه از بهترین قسمت های بازی مامور 007 جیمزباند افسانه ای از دهه 90 تا کنون بپردازیم.

خیلی از افراد با مجموعه فیلم های اکشن جاسوسی مامور 007 آشنا هستند. قهرمانی که از لحاظ عملکرد، در زمره برترین قهرمانان فیلم های اکشن جاسوسی قرار دارد. همیشه آرزوی خیلی از گیمرها این بود که یک بازی با اقتباس از فیلم های جیمزباند ساخته شود. چه خبری برای علاقه مندان به فیلم های جیمزباند می توانست بهتر از این باشد که یک بازی با الهام گرفتن از این فیلم ساخته شد.

در سال 1983 برادران پارکر بازی مامور 007 را که درباره یک مامور و قهرمان مجموعه فیلم های 007 بود را پایه گذاری کردند. این بازی در دهه ای پایه گذاری شد که بازی های رایانه ای مثل الان متنوع نبودند و البته از لحاظ قدرت گرافیکی هم حرف چندانی برای گفتن نداشتند. بازی 007 هم از این قاعده مستثنی نبود و دارای نسخه های شکست خورده و موفقی بود که در این بین برخی از آنها فراتر از زمان خودشان زیبایی در گرافیک و عملکرد داشتند.

استارت ساخت بازی های جیمزباند که زده شد در سال های بعد از آن، تعداد زیادی نسخه از این مجموعه، توسط شرکت های مختلف بازی سازی ساخته شد که برخی از آنها ضعیف عمل کردند و برخی دیگر آنقدر خوب ظاهر شدند که باعث شدند نام کل مجموعه جیمزباند، در بین هواداران بیشتر از قبل بدرخشد و توانستند در دنیای بازی های ویدیویی تاریخ سازی کنند.

معرفی و بررسی 3 نسخه از بهترین قسمت های بازی مامور 007 جیمزباند افسانه ای

از مهمترین عناوین بازی مامور 007 می توان به Goldeneye، Blood Stone، From Russia With Love، Night Fire، Tomorrow Never Dies، Quantum Of Solace، Everything Or Nothing و آخرین نسخه این مجموعه یعنی Legends در سال 2012 و تعدادی دیگر از این عناوین اشاره کرد. کل بازی های مجموعه جیمزباند 35 عدد است. در میان آنها نام 3 نسخه از بهترین قسمت های بازی مامور 007 جیمزباند افسانه ای می درخشند. البته معرفی این 3 مورد هیچ چیز از شایستگی های سایر نسخه های عرضه شده کم نمی کند. پس در ادامه به معرفی و بررسی این بازی ها می پردازیم.

بازی مامور 007 جیمزباند: فردا هرگز نمیمیرد (Tomorrov Never Dies 1999)

1.review of 3 of the best james bond 007 games

می توان گفت اوج شهرت مامور 007 از این نام بزرگ کلید خورد. این بازی به وسیله الکترونیک آرتز در سال 1999 شروعی در عرصه بازی های اکشن جاسوسی جیمزباند بر روی کنسول پلی استیشن بود که برای PS1 عرضه شد. بازی “فردا هرگز نمیمیرد” جیمزباند را باید یکی از خوش ساخت ترین و زیباترین های این مجموعه نام برد. این بازی با ترکیب تیراندازی، مخفی کاری و گاهی مواقع، رانندگی و هدایت لوازم پیشرفته جاسوسی، توانست جای خود را در بین جوانان آن دهه باز کند و به کنسول PS1 هم اعتبار بیشتری ببخشد.

یکی از مهمترین علت های موفقیت سری بازی های مامور 007 جیمزباند، جدا از خوش ساخت بودن بازی، شبیه سازی فوق العاده قهرمان نقش اول بازی به کاراکتر جیمزباند اصلی در مجموعه فیلم های 007 بود. مثلا در بازی Tomorrow Never Dies به محض دیدن چهره شخصیت بازی خواهید فهمید که او پیرس برازنان (Pierce Brosnan) است که نقش های زیادی را در فیلم های جیمزباند بر عهده داشته است.

داستان بازی درست بر اساس فیلم آن نوشته شده است و حتی طراحی خیلی از صحنه ها و شخصیت ها هم از این مسئله پیروی می کند. شخصی ثروتمند به نام الیوت کارور، قصد دارد یک جنگ بزرگ بین چین و بریتانیا به راه بیندازد و در این مسیر از قدرت رسانه ای خود بهره می برد. چرا که او مدیر یک کانال معروف تلویزیونی است و می خواهد از این طریق با تاثیر بر مردم شایعات و دروغ هایی را به خورد آنان بدهد.

او با یک نقشه قبلی و با طهمت زدن به دولت چین، یک کشتی انگلیسی را دزدیده و غرق می کند. الیوت از طریق رسانه اش جوری وانمود می کند که این اتفاق توسط ارتش چین صورت گرفته است و ارتش چین، با کمک نیروی دریایی این جنایت را انجام داده است. اینجاست که مامور 007 جیمزباند وارد عمل می شود. یکی از بازی هایی که شباهت زیادی به این بازی داشت، عنوان Syphon Filter بود و البته در سال های بعد هم بازی Max Payne بود.

بازی جیمزباند فردا هرگز نمیمیرد، داستان خوبی دارد اما به دلیل استفاده از کلیپ های فیلم اصلی، داستان کمی دچار بی هدفی شده است. مثلا در انتهای هر ماموریت، کلیپی از فیلم اصلی نشان داده می شود که نمی توان ارتباط هدفمند عمیقی بین کلیپ و رَوند درون بازی پیدا کرد. مثلا در یک صحنه مرد و زنی را نشان می دهد که مقدمه ای برای شناخت و یا معرفی آنها نشان داده نشده است و برای همین، مخاطب کمی گیج می شود ولی همین که سازندگان بازی توانسته اند بازی را دقیقا اقتباس کاملی از فیلم واقعی در بیاورند این جای تعریف زیادی دارد.

این بازی دارای گرافیک نسبتاً خوبی است. در دهه نود میلادی اگر یک بازی، چنین گرافیکی داشت در زمره بازی های رده بالا محسوب می شد. البته بازی دارای انیمیشنی سخت است و گاهاً بافت ها از حالت استاندارد خارج می شدند و سوسو می زدند. اما باز هم از دید بسیاری گرافیک این بازی در زمان خودش بالا بود. صحنه هایی که در کوهستان برفی نبردها صورت می گرفت می توانستیم جزئیات کاملی از دانه های برف را مشاهده کنید با اینکه فناوری های صاف کردن لبه های تیز در سطح پایینی قرار داشتند و الگوریتم های سایه زنی هنوز پیشرفت زیادی نداشتند.

رانندگی در بازی مامور 007 جیمزباند بنام فردا هرگز نمی میرد (tomorrow never dies 1999)

جاده هایی که در آنها می توانستیم با جیمزباند رانندگی کنیم زیبا ساخته شده بودند و جزئیات بالای محیط جاده ها برای یک بازی اکشن بسیار خوب طراحی شده بود .جزئیات گرافیکی از جمله طراحی اسلحه ها، چهره شخصیت ها، محیط ماموریت ها و بسیاری دیگر از عناصر دارای بافت های قدرتمندی بود. همچنین طراحی عناصر محیط به نظر بسیار خوب می آمد و مشخص بود که برای ساخت آنها دقت زیادی به عمل آمده است.

موسیقی بازی برگرفته از آهنگ های فیلم اصلی بود و تمی بسیار زیبا و هیجانی و گاها رویایی داشت. مخصوصا شروع و پایان بازی که موسیقی ماندگار آنها همیشه در ذهن طرفداران این بازی هک شده است. موزیک جیمزباند یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین موزیک های فیلم های هالیوودی بود و هست که از آن موزیک معروف در این بازی هم استفاده شده است. معروف ترین موزیک آن در زمان شروع بازی خود را نشان می دهد.

البته می توان از صدا گذاری بازی ایراد گرفت. در برخی از صحنه های بازی صدای شخصیت ها ناگهان قطع می شد که بسیار آزار دهنده بود. همچنین صدا گذاری میان صحنه های اکشن بازی گاهی از اوقات نه تنها قطع و وصل می شد بلکه همین باعث می شد هماهنگی لازم بین صدا و تصویر لحظاتی از بین برود. اما خوشبختانه آنقدر این مشکل کم اتفاق می افتاد که نمی توان زیاد بر روی آن زوم کرد.

یکی از ماندگارترین صحنه های بازی بر روی دامنه کوهستان برفی رخ می دهد که جیمزباند قصد دارد خودش را با اسکی روی برف به پایگاه مخفی تروریست ها برساند و در مسیر اسکی کردن باید با افرادی که برای کشتن او آمده اند در حال حرکت، نبردی تن به تن داشته باشد. در این حال باید مراقب این هم باشد که در زیر بهمن مدفون نشود یا با برخورد به سنگ یا درختی استخوان هایش خورد نشوند. پس از نابود کردن همه آنها مسیر در حال تمام شدن است و پس از آن یک دره خطرناک وجود دارد که در آن دره پایگاه مخفی دشمنان بصورت کاملا سری پنهان شده است.

پس از پریدن از آن ارتفاع با سرعت به سمت دره شیرجه می زند و چتر نجاتش را باز می کند و در انتها بطور پنهانی در پایگاه فرود می آید. این صحنه زیباترین و ماندگارترین صحنه بازی جیمزباند Tomorrow Never Dies است. البته صحنه های زیبا و هیجانی دیگری هم در این بازی وجود دارد. مثل جایی که جیمزباند از طریق دستگاه ردیاب و بیسیم رادیویی، موقعیت یک ماهواره جاسوسی بزرگ را گزارش می دهد تا نیروهای وابسته به سازمان مخفی با موشک آن را منهدم کنند.

اسکی روی برف در بازی جیمزباند فردا هرگز نمیمیرد 1999

در این بازی با پایان هر ماموریت انگیزه شما برای رسیدن به هدف بیشتر از قبل می شود و دوست دارید هر چه سریعتر مراحل بالاتر را فتح کنید. این مراحل بطور کلی 10 مورد هستند و در هر مرحله با دشمنان یا بهتر است بگوییم تروریست های زیادی باید مقابله کنید. بازی دارای هدف گیری نیمه اتوماتیک است. یعنی زمانی که هدف شما بر روی دشمن نزدیک تر شود، خود سیستم بازی در هدف گیری دقیق تر به شما کمک می کند.

از دیگر قسمت های ارزشمند بازی باید به دموهایی از تکه های واقعی سکانس های فیلم اشاره کرد که به حس واقع گرایانه تر شدن بازی جان تازه ای می بخشد. از ویژگی های جالب تر این است که در ابتدای هر مرحله توسط دستگاهی کوچک می توانید کلیپی کوتاه از محیط و شکل ماموریت جدیدتان را به طور خلاصه وار مشاهده کنید.

بازی دارای هدف گیری نیمه اتوماتیک است، زمانی که به دشمن نزدیک می شوید یک دایره بزرگ تر از حد معمول بر روی هدف قرار می گیرد. تا مطمئن شوید تیرهای شما به سمت بدن او شلیک می شود. اما آنقدر ها هم دقیق نیست و باید گاهی تیر زیادی شلیک کنید. چون به سختی متوجه می شوید که تیرها دقیقا به کدام قسمت بدن دشمن می خورد.

همچنین بازی دارای Target کردن دشمنان است که می توانید با نشانه گذاری بر روی افراد شلیک های متوالی انجام دهید و چند نفر را با هم بکشید. در کل 10 مرحله پر تنش را پیش رو دارید اما این قسمت از بازی نسبت به نسخه های قبلی کوتاه است. بعد از پایان هر مرحله می توانید آن را بر روی مموری کارت معروف پلی استیشن 1 ذخیره کنید.

نظم افراد و نیروهایی که به جیمزباند حمله می کنند کمی کمتر از نسخه Goldeneye است و گاهاً برخی از آنها به دلیل نامشخصی در پشت دیوار یا اتاقی می ایستند و جلو نمی آیند که ما متاسفانه هیچوقت متوجه نشدیم که این یک ایراد و باگ فنی است یا خود سازندگان به این صورت عمل کرده اند. از این مسئله که بگذریم، سلامت کاراکتر در بازی به گونه ای طراحی شده است که اگر در حال مرگ هم باشد و با اصابت یک تیر دیگر کشته شود، کافی است به مکانی امن بروید تا سلامت جیمزباند به او بازگردد.

در انتها باید گفت که بازی Tomorrow Never Dies 1999 دارای اشکالاتی می باشد. مثلا در پاره ای از مواقع صدا به صورت لحظه ای قطع و وصل می شود و یا بافت های عناصر گاهی در چهره جیمزباند سوسو می زنند. اما نباید فراموش کنید که بحث، درباره سال 1999 است و آن زمان بازی های دیگر هم چندان بی عیب نبودند. با تمام این اوصاف، این بازی دارای صحنه های فوق العاده زیبا و هیجانی است که شما را در خود غرق می کند. نبردهای زیبا، تفنگ های متنوع و شلیک های واقع گرایانه از مهم ترین نکات زیبایی این بازی است. همچنین محیط پر از جزئیات است.

اگر بتوانید چشم خود را بر روی ایرادات بازی ببندید، می توانید ساعت ها از یک اکشن تماشایی با تنوع بالا لذت ببرید. به عنوان سخن پایانی باید بگوییم که منتقدان در قبال این بازی کم لطفی کرده اند و امتیاز 5 از 10 را به آن داده اند که از نظر ما می توانستند امتیاز بالاتری را به این بازی بدهند. بازی مامور 007 جیمزباند با عنوان فردا هرگز نمیمیرد یکی از خاطره انگیزترین بازی های دهه 90 میلادی است که در آن دوران یک پیشرفت بزرگ در زمینه ساخت بازی های کامپیوتری محسوب می شد.

بازی مامور 007 جیمزباند: شب جهنمی (Night Fire 2002)

بازی مامور 007 جیمزباند: شب جهنمی (Night Fire 2002)

یکی از تماشایی ترین قسمت های بازی مامور 007 جیمزباند، قسمت شب جهنمی این مجموعه است که در سال 2002 توسط EA منتشر شد. از این بازی هم می توان به عنوان یکی از موفق ترین بازی های فرنچایز مامور 007 نام برد. قبل از شروع بازی و وارد شدن به منو اصلی، می توانید کمی از گیم پلی بازی را تجربه کنید تا در شروع اولیه بازی هیچ حس سردرگمی نداشته باشید. سازندگان در طراحی این بازی هیچ چیز کم نگذاشته اند .

لوکیشن های بسیار متنوع و زیبایی را در این قسمت مشاهده خواهید کرد. استفاده از عناصر زیبا با رنگ های طبیعی و گیم پلی واقع گرایانه در سال 2004 یک برگ برنده محسوب می شد. فیزیک بازی به نسبت بازی های گذشته خیلی بهتر بود. همانند قسمت فردا هرگز نمیمیرد، این قسمت هم دارای دموهایی از فیلم واقعی می باشد که با توجه به اینکه عملیات فشرده سازی بر روی کلیپ ها انجام شده است باز هم کیفیت قابل توجهی دارند.

موسیقی هم پایبندی زیادی به اصل داستان دارد و در هر موقعیت، موسیقی مناسب برای آن وضعیت ساخته شده است و صدای شلیک ها بسیار طبیعی به نظر می رسد. شب جهنمی پر از لوازم الکترونیکی و گجت های جاسوسی هوشمند است که در اختیار جیمزباند قرار داده شده است. توسط آنها می تواند عملیات جاسوسی و انهدام را با کیفیت هر چه بیشتر انجام دهد. مثلا استفاده از مینی هلی کوپتر ریموت، که می تواند توسط آن کل منطقه را شناسایی کند. یا مثلا استفاده از یک تانک کوچک همه فن حریف برای پاکسازی محیط هم در وسایل آقای باند وجود دارد.

بازی نسبت به زیبایی و تنوع بالایی که دارد می توانست برای اینکه حجت را بر هوادارنش تمام کند مراحل بیشتری را قرار می داد. اما متاسفانه فقط با 12 مرحله روبرو هستیم که کم بودن مراحل، مورد انتقاد بسیاری از مخاطبین قرار گرفت. کمی عجیب است که سری جیمزباند بطور ناگهانی به سمت شوتر اول شخص سوق داده شد. این جاسوس فوق حرفه اینبار با یک قسمت داستان محور آمده است.

بازی مامور 007 جیمزباند شب جهنمی 2002 اینبار از همان ابتدا شما را سورپرایز می کند و با یک اکشن داغ، بازی شروع می شود. البته ما نتوانستیم ارتباطی بین این صحنه و داستان بازی پیدا کنیم و بعدا فهمیدیم که فقط جهت آموزش باید این قسمت را پشت سر بگذارید. در این بازی باید خودتان را برای مبارزه با سازندگان تسلیحات هسته ای آماده کنید و از توسعه یک شرکت عظیم که در زمینه خنثی سازی کلاهک های هسته ای فعالیت می کند جلوگیری کنید . نام این شرکت فونیکس است.

اما چرا باید از فعالیت بیشتر این شرکت جلوگیری کنید؟ علت این است که صاحب شیطان صفت فونیکس، نوعی تکنولوژی را در این سلاح ها پیاده سازی کرده است که هیچ سیستم دفاعی نتواند آنها را شناسایی کند. در حقیقت شرکت فونیکس که خودش کار خنثی سازی کلاهک های هسته ای را انجام می دهد، افرادی را دارد که مشغول به توسعه شرکت در جهت ساخت کلاهک های هسته ای هستند.

اینجاست که جیمزباند به طور مخفیانه وارد می شود و جهنمی تمام عیار به پا می کند. او باید این تروریست های مخرب را که قصد نابودی کل دنیا را دارند شناسایی و از پای در بیاورد. از شرکت فونیکس به صورت چند لایه محافظت می شود. از آنجایی که عملیات جاسوسی در چنین مکان امنیتی و بزرگی بسیار سخت است، پس باز هم در این قسمت، ابزارهای پیشرفته و بسیار مهمی برای جاسوس حرفه ای بازی یعنی آقای باند تهیه دیده اند.

زاویه اول شخص در بازی جیمزباند شب جهنمی 2002

این بازی از داستانی زیبا و منطبق بر فیلم اصلی پیروی می کند و صحنه های بازی به زیبای با هم در ارتباط هستند و بازیکن را سردرگم نمی کنند. شما در این بازی باید درون شبکه سیستم های کامپیوتری و سرور شرکت فونیکس را ویروسی کنید. ضمن اینکه باید از یک دستگاه ضد امنیتی کد شکن برای از بین بردن رمز سیستم های این شرکت استفاده کنید. ساختمان شرکت پر از دوربین های حساس به تحرک است که برخی از آنها پنهان هستند. نگهبانان به صورت شبانه روزی از آنجا محافظت می کنند.

پس کار سختی در پیش رو دارید البته با تکیه بر لوازمی پیشرفته ای همچون عینک دید در شب مادون قرمز می توانید چیزهای خطرناکی مثل لیزرهای حرارتی و دوربین های پنهان را پیدا کنید تا در امان بمانید. همچنین از طریق راههای زیادی می توانید دشمنان را از پای در آورید یا از آنها عبور کنید. مثل استفاده از دارت هایی که آغشته به مواد بیهوشی هستند. از تمام این ها که بگذریم ماشین جیمزباند که می تواند در زیر آب حرکت کند یکی از جالب ترین ابزارهای اوست که خیلی کارها انجام می دهد. مثلا از طریق آن می توانید زیر دریایی دشمن را منهدم کنید.

شما می توانید بر روی زمین، زیر دریا و بر روی برجک های بلند به منهدم کردن دشمنان بپردازید. در این بازی همچون فیلم های واقعی جیمزباند از جانب زنان جاسوس، فتنه های بزرگی می تواند گریبان آقای باند را بگیرد پس او باید بسیار مراقب باشد که فریب آنها را نخورد. این بازی دارای حالت چند نفره پیشرفته ای است که به گروه های مختلف این امکان را می دهد که قدرت یکدیگر را بسنجند. گروهی از هدفی محافظت کنند و گروه دیگر در پی نابودی آن باشند.

زاویه دید بازی اول شخص است و دست و تفنگ جیمزباند را می توانید مشاهده کنید. حرکات دست او با انواع تفنگ بسیار سریع است و مهارت زیادی در تیراندازی مخصوصا با مسلسل دارد. در این بازی نحوه شلیک کردن جیمزباند، کمی با سایر ورژن های جیمزباند متفاوت است و دلیل آن می توانید به تفاوت دید اول شخص این بازی بازگردد. بنابراین شکل کاور کردن هم تغییر کرده است.

محیط های بازی در فضای برفی و درون عمارت های لوکس یا پایگاههای مخفی اتفاق می افتد و شما برای پیدا کردن مسیر هیچ مشکلی نخواهید داشت. در حقیقت وقت خود را برای پیدا کردن وسیله اصلا هدر ندهید. فقط کافیست که پیش بروید تا خود بازی راهنمای شما باشد.

جیمزباند شب جهنمی، دارای گرافیک پویا و زنده ای است و محیط ها مثل سری های قبلی خوب طراحی شده اند. مهمترین قسمتی که واقعا الهام بخش مخاطب در بازی می شود، سینمایی بودن چهره جیمزباند است که دقیقا مثل پیرس برازنان طراحی شده است. اینطور به نظر می رسد که سازندگان از یک فناوری جدید شبیه سازی چهره حرفه ای، برای ساخت جیمزباند شب جهنمی استفاده کرده اند. چرا که تمام حالت ها و حرکت ها و میمیک صورت او در حال لبخند زدن، صحبت کردن، خشمگین شدن و امثال اینها درست مثل شخصیت واقعی فیلم است.

اینطور که مشخص است بازی دقیقا تجربه ای از فیلم اصلی Night Fire جیمزباند است و از لحاظ اِلمان های بسیاری با فیلم اصلی در یک رده قرار دارد. صدای شخصیت هم به همان اندازه که گرافیک، شبیه سازی شده عمل می کند خوب و همراه است. همچنین جلوه های صوتی بسیار خوبی در بازی به کار رفته است. پس اگر به دنبال یک شوتر اول شخص کم نقص و تماشایی هستید حتما بازی 007 جیمزباند شب جهنمی 2002 را از دست ندهید.

بازی مامور 007 جیمزباند: کوانتوم آرامش (2008 Quantum Of Solace)

بازی مامور 007 جیمزباند: ذره ای آرامش (2008 Quantum Of Solace)

داستان در این بازی حول مبارزه جیمزباند با یک شخص ثروتمند بانک دار می گردد که خدمات بسیاری را به تروریست ها ارائه کرده است. یک سازمان تروریستی به نام کوانتوم وجود دارد که جیمزباند باید از پیشرفت و توسعه آن جلوگیری و آن را متوقف کند. نکته جالب در بازی ذره ای آرامش 2008 این است که این بازی شکاف های داستانی بازی کازینو رویال را پر می کند.

این بازی دارای صحنه هایی است که مکمل فیلم واقعی هستند و جالب تر اینکه شما می توانید در برخی از قسمت های بازی، همان ماموریت های درون فیلم را اینجا هم بازی کنید. البته در عوض بسیاری از دیالوگ های M و سایرین در سازمان امنیتی MI6 که در فیلم اصلی گفته می شد در بازی کم رنگ شده است.

بازی جیمزباند از نسخه 2008 به بعد یک جهش ناگهانی را در زمینه گرافیک تجربه کرد. تصاویر بازی از همیشه بهتر بود، گرافیک بازی تغییر خیلی زیادی کرده بود. نسبت به نسخه قبل زیاد تغییر کرده بود و با چند نسخه قبل اصلا قابل قیاس نبود. تکسچر ها قدرتمند و نورپردازی بسیار خوب، در کنار محیط هایی شبیه سازی شده با فیلم اصلی که با کیفیت بالا حس یک بازی نسل هفتمی را به مخاطب می داد. شبیه سازی چهره و استایل دنیل کریگ درخشان بود.

این بازی بر روی کنسول PS2 و Xbox 360 دارای تفاوت های مهمی است. هر چند که داستان و قسمت های بیشتر بازی بر روی هر دو کنسول مانند هم است هستند اما نمی توان از تفاوت ها چشم پوشی کرد. مثلا در ورژن پی اس 2 تیراندازی به صورت سوم شخص است اما در نسخه ایکس باکس 360 شاهد تیر اندازی در حالت اول شخص هستیم. تفاوت بعدی دیگر درجه سختی بازی بر روی دو کنسول است که بر روی پی اس 2 فقط 3 درجه سختی داریم اما بر روی ایکس باکس 360 شاهد 4 درجه سختی خواهید بود.

البته این تفاوت ها به همین جا ختم نمی شود و شما می توانید تفاوت های جزئی بسیاری را در این بازی از دل دو کنسول در آورید مثل تهیه نشدن بعضی از سلاح های انفجاری بر روی PS2 و برعکس. البته از اینجا به بعد دیگر نام کنسول ها را نمی آوریم و سعی می کنیم بررسی را بر پایه نقاط مشترک بگذاریم.

در بازی جیمزباند Quantum Of Solace 2008 می توانید به بسیاری از موانع شلیک کنید. مثل دریچه ها، شیشه ها، مواد منفجره و هر چیزی که قابل شکستن و انفجار باشد. در این نسخه از بازی 007 باز هم هدف گیری جیمزباند به صورت نیمه اتوماتیک صورت می گیرد و خود گیم پلی بازی به شما برای هدف گیری بهتر کمک می کند. با این حال باز هم هدف گیری می تواند برای بازیکنان آماتور سخت باشد.

در برخی از مواقع از جاهایی با حفظ تعادل باید عبور کنید. برای با خبر شدن از ماموریت های بعدی می توانید یا از نقشه بهره ببرید یا با دیدن فضای بالای HUD ماموریت بعدی و مسیر را پیدا کنید. دیگر خبری از راندن ماشین نیست اما در عوض، مخفی کاری های بازی بسیار زیبا و هیجانی شده است و شلیک ها بسیار واقع گرایانه هستند. با این تصاویر سینماتیک و سلاح های شبیه سازی شده حس دیدن یک فیلم سینمایی اکشن جاسوسی به شما دست می دهد.

در کوانتوم آف سولاس این قابلیت وجود دارد که در زمان پنهان شدن بتوانید حواس نگهبانان را پرت کنید و از آنها عبور کنید. فقط در حین انجام این مخفی کاری ها باید حواستان به دوربین ها باشد. می توانید آنها را حک کنید که از این طریق بتوانید کنترل آنها را به دست بگیرید و خروجی تصویر آنها را بر روی نمایشگر موبایل جیمزباند بیندازید و یا اینکه آنان را غیرفعال کنید.

جیمزباند در بازی کوانتوم آف سولاس 2008

پوشش گرفتن ها در این بازی ما را یاد بازی اسپلینتر سل می اندازد که می توانستید پشت سنگرها کاور کنید و بین آنها بصورت مخفیانه و سریع جا به جا شوید. اینجا هم دقیقا همینطور است. اما یک لحظه غفلت شما به مرگ آقای باند بدل خواهد شد. سیستم سلامتی در کوانتوم آف سولاس هم مثل نسخه های قبلی قابلیت ترمیم شدن را دارد. در بسیاری از قسمت ها این سیستم می تواند به شما کمک کند. حتی اگر هم ببازید بازی شما را به جای خیلی دوری برنمی گرداند..

تعقیب و گریزهای ابتدایی بازی درست همانند فیلم آن ساخته شده است. مثلا زمان تعقیب یک تروریست زرنگ و سرعتی، بازی بسیار هیجانی می شود و باید با پای پیاده به دنبال او بدوید و مراقب باشید او را گم نکنید. برای گرفتن او به مهارت در حرکت نیازمندید. دشمنان در این بازی نه خیلی باهوش هستند و نه خنگ هستند. آنها به درستی از خود محافظت می کنند، کاور می کنند و به سمت شما خیلی سریع شلیک می کنند یا نارنجک پرتاب می کنند.

اگر می خواهید یک تجربه فوق العاده اکشن سوم شخص تماشایی را بر روی پلتفرم پلی استیشن یا ایکس باکس یا پی سی داشته باشید بازی 007 جیمزباند Quantum Of Solace 2008 یکی از بهترین گزینه هاست. مخصوصا برای کسانی که به هر دلیلی می خواهند یک بازی تقریبا قدیمی اما با کیفیت بالا را تجربه کنند این گزینه در بین هر 3 گزینه ای که معرفی کردیم بهترین است.

جمع بندی

در این مطلب به سراغ یکی از هیجانی ترین و اکشن ترین بازی های تاریخ بازی های رایانه ای رفتیم. یعنی بازی مامور 007 جیمزباند که این فرنچایز زیبا بیش از 40 سال سن دارد و آخرین نسخه آن در سال 2012 عرضه شد که Legends نام دارد. به غیر از سه قسمتی که برایتان بررسی کردیم یک نسخه زیبای دیگر از بازی وجود دارد که مامور 007 چشم طلایی (Goldeneye) نام دارد و محصول سال 1997 است که از لحاظ خیلی از گیمرها می تواند به جای Tomorrow Never Dies در لیست سه گانه ما قرار بگیرد.

همانطور که گفتیم مجموعه بازی های جیمزباند با اقتباس از فیلم های هالیوودی این مجموعه ساخته شده اند و شباهت بسیار زیادی در روند داستانی و حتی دموهای میان بازی را از آنها خواهید دید. گیم پلی هر 3 بازی نام برده بسیار سینمایی و شبیه سازی شده است و حس دیدن یک فیلم اکشن جاسوسی را به شما می دهد. در نهایت در این مطلب از دیجیالیک بررسی 3 نسخه از بهترین قسمت های بازی مامور 007 جیمزباند افسانه ای را با هم خواندیم. اگر فکر می کنید گزینه دیگری می تواند کنار این سه مورد قرار بگیرد با ما در میان بگذارید.


مقالات مرتبط:

بررسی و تحلیل بازی Hitman و فراز و نشیب های مامور 47 از سال 2000

معرفی، نقد و بررسی بازی Alan Wake 2 بعلاوه داستان کامل

بررسی کلی و تحلیل بازی Dead Space Remake 2023 (فضای مرده)

برترین بازی های هر سال در بیش از دو دهه اخیر

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

حسین
حسین هستم، علاقه مند به بازی های ویدیویی و دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات. رشته تحصیلیم مهندسی تکنولوژی سخت افزار هستش و دستی بر سخت افزار و الکترونیک هم دارم. بیشتر از 15 ساله که کار نویسندگی انجام میدم و الان هم عضو خانواده دیجیالیک هستم. من عاشق تولید محتوای اختصاصی و انحصاری هستم.

دیدگاهتان را بنویسید