معرفی و بررسی کل قسمت های اصلی بازی GTA از سال 1997 تا کنون

معرفی و بررسی کل قسمت های اصلی بازی GTA از سال 1997 تا کنون

GTA فقط سه حرف معمولی نیست بلکه سه حرف، به عظمت تاریخ بازی های ویدیویی می باشد. درباره این جهان بی حد و مرز باید یک چیز را پذیرفت. اینکه این بازی یک شاهکار به تمام معناست. شاهکاری از جنس جنون سرعت و عملیات مرگ آور جنایتکارانه. در این قسمت از دیجیالیک قصد داریم به معرفی و بررسی کل قسمت های اصلی بازی GTA از سال 1997 تا کنون بپردازیم و فراز و نشیب های این بازی را نقد و بررسی کنیم.

به هر شکل و سبکی از بازی ها که علاقه مند هستید مطمئن باشید سبک خودتان را در بازی Grand Theft Auto پیدا خواهید کرد. درست است که این بازی دارای سبک اکشن ماجراجویی است اما از نظر ما تمام سبک ها و حالات مثل رانندگی، معمایی، نقش آفرینی، رزمی و هر چیز دیگری در این بازی خلاصه شده است. از نخستین روزهای ورود جی تی ای به دنیای گیم، می شد آینده ای درخشان را برای آن پیش بینی کرد. مخصوصا از شماره سوم این بازی به بعد که در سال 2001 منتشر شد. بعد از حضور آن، تحول عظیمی در صنعت گیم رخ داد و بازی ها وارد فاز حرفه ای تری شدند.

سال 1997 بازی GTA متولد شد و مثل یک کودک باهوش و با استعداد همیشه یک گام جلوتر از بازی های عصر خودش حرکت می کرد. اما این گام های کوچک، رفته رفته تبدیل به چندین گام بلند شد. جی تی ای هیچوقت مهمان موقتی پلتفرم های بازی نبوده و نیست. اکنون می بینیم که بازی جی تی ای با هدفِ زدن رکوردهای فروش، برای ماندگار شدن می آید. تنها عنوانی که همه گیمرها آن را تجربه کرده اند یا حداقل نام آن را شنیده اند جی تی ای است.

حتی علی رغم اینکه محبوبیت این بازی در بین گیمرها بسیار زیاد است. بسیاری از والدین هم آن را می شناسند و این واقعا عجیب است. از آنجایی که در آستانه نسخه ششم بازی جی تی ای با نام GTA VI هستیم، می خواهیم مروری داشته باشیم بر این بازی سریالی شگفت انگیز.

معرفی و بررسی کل قسمت های اصلی بازی GTA از سال 1997 تا کنون

تاریخچه بازی جی تی ای (GTA)

در Grand Theft Auto یک حس آزادی لذت بخش به بازیکن دست می دهد و باعث پرورش تفکرات بلند پروازانه او می شود. در حقیقت تجربه جی تی ای مانند دیدن یک فیلم سینمایی هالیوودی است. یک فیلم اکشن مافیایی شبیه به فیلم پدرخوانده البته نسخه مدرن با اضافه کردن چاشنی بازی قدیمی درایور.

این بازی یک جهان باز گسترده است که به خودی خود آرام و به دور از حاشیه است و مردم در کمال آرامش مشغول گذراندن زندگی خود هستند. اما در زیر پوست شهر، گروه های مافیایی خطرناک، کارتل های مواد مخدر و جنایتکاران حرفه ای باعث قانون شکنی و بر هم زدن نظم و امنیت عمومی شده اند که البته یکی از آنها قهرمان بازی است که به وسیله شما کنترل می شود. درست در لحظه ای که همه چیز خوب است و آرامش بر خیابان ها حاکم است شما می توانید آن خیابان را به یک جهنم تبدیل کنید و حمام خون به راه بیندازید.

می توانید در این بازی به مجریان قانون هم رحم نکنید. حقیقتا جی تی ای به دلیل داشتن صحنه های بزرگسالان و نشان دادن قتل و غارت و خونریزی برای نوجوانان مناسب نیست و بسیاری از خانواده ها در سرتاسر جهان بارها به این قضیه گلایه داشته اند. اما با تمام این موارد، اکثر بچه های کوچک و بزرگ آن را تجربه کرده اند.

بیشتر بازی GTA حول محور رانندگی و تیراندازی می چرخد. این بازی در یک دنیای ساختگی اما شبیه سازی شده و نزدیک به واقعیت در برهه زمانی بین سال های 1960 تا 2010 اتفاق می افتد. شهرهایی که در این مجموعه مشاهده خواهید کرد اکثرا خیالی و ساختگی هستند اما یک شبیه سازی بسیار طبیعی از شهرهای سانفرانسیسکو، نیویورک، میامی و برخی دیگر از شهرهای بزرگ و مهم هستند.

معمولا قهرمان اصلی داستان در کل مجموعه، یکی از اعضای باندهای مافیایی است که قصد دارد به نحوی از میان آنان عبور کند و برای رسیدن به این هدف به هر ریسمانی چنگ می زند. از خیانت به گروه خود گرفته تا جنایت های خونین.

در سال 2001 استارت تغییر و تحول بازی زده شد و به سمت سه بعدی شدن پیش رفت. از این بازی به حدی استقبال شد و نقدهای مثبتی گرفت که دلیلی شد برای تشویق تیم توسعه دهنده و رشد لحظه به لحظه که در سال های بعد، این بازی دارای 7 نسخه کم نظیر شد. در ادامه همراه ما باشید تا نسخه های اصلی این بازی را برایتان معرفی کنیم و مروری بر تاریخچه بازی جی تی ای داشته باشیم.

تاریخچه بازی جی تی ای

1. بازی جی تی ای 1 (Grand Theft Auto 1997)

بررسی بازی gta1 1997

این بازی به وسیله DMA Design توسعه داده شد و توسط BMG Interactive منتشر شد. در ابتدا این بازی برای MS-DOS و Windows عرضه شد. اما طی یکی دو سال بعد در اختیار دارندگان پلی استیشن و گیم بوی کالر هم قرار گرفت. داستان حول سه شهر شبیه سازی شده می گردد که گروه هایی در آنجا مشغول بر هم زدن نظم و جنایت هستند. بازیکن با زاویه دید دوربین از بالا به پایین ماموریت ها را به پایان می رساند تا بتواند با امتیازهایی که می گیرد در بخش های بعدی با قدرت بیشتری عمل کند.

محیط های بازی در سه شهر ساختگی از ایالات متحده آمریکا می تواند بسیار جذاب باشد. در این سه مکان بازیکن می تواند آزادانه به دزدیدن و فروش ماشین و برخی اعمال هنجار شکنانه بپردازد. قبل از تمام این کارها شما باید از بین چندین شخصیت بازی یکی را انتخاب کنید. هر چه ماموریتی که به پایان می رسانید دشوارتر باشد سود بیشتری خواهید برد. در حین انجام ماموریت ها یا دستگیر و یا کشته می شوید. اما اگر حرفه ای باشید از آن عبور خواهید کرد.

جهان باز بودن و تعداد بالای عناصر در این بازی مهم است. چرا که امتیازهای شما به همین ها بستگی دارد. این بازی بر پایه مهارت در رانندگی است. هر چه مهارت بالاتری در رانندگی داشته باشید تعقیب و گریزهای هیجان انگیزتری را تجربه خواهید کرد. شما در جی تی ای 1 نقش یک افسر پلیس را بر عهده دارید که باید خلافکاران را تعقیب کنید. با تمام این اوصاف این نسخه از بازی تقریبا خسته کننده است. چون کمی مراحل تکراری و شبیه یکدیگر است.

اما می توان آن را به عنوان یک بازی جنایی پذیرفت. تیم سازنده بازی تلاش کرده بودند که آزادی عمل زیادی نصیب بازیکن شود. اولین قسمت بازی جی تی ای قرار بود با نام Race’n’Chase منتشر شود اما در آخر به Grand Theft Auto به معنی “سرقت بزرگ خودرو” تغییر نام داده شد. در حقیقت بیشترین تمرکز توسعه دهندگان بازی بر روی آزادی عمل کاراکتر و نشان دادن جهان باز بودن بازی است که در رسیدن به هر دو هدف، زیاد هم موفق نبودند.

جی تی ای 1 تا حدی دارای اِلمان های خشونت آمیز بود که تا مرز ممنوعیت بازی پیش رفت. نظرات و نقدهای ضد و نقیضی درباره این بازی داده شد. با این حال GTA 1 در سال 1997 یک محصول تجاری موفق بود و به دلیل همین موفقیت های تجاری، نسخه دوم آن دو سال بعد منتشر شد.

2. بازی جی تی ای 2 (Grand Theft Auto 1999)

بازی جی تی ای 2 (GTA 1999)

در نسخه دوم، پای شرکت Rockstar Game هم به تیم اجرایی بازی باز شد و با دریافت پروژه کامل شده توسط DMA Design موفق به انتشار جی تی ای 2 در سال 1999 شدند. اینبار بازی برای چهار پلتفرم ویندوز، پلی استیشن، دریم کست و گیم بوی کالر عرضه شد. این دومین قسمت این مجموعه می باشد که داستان آن دنباله ای بر نسخه 1997 است. اتفاقات جی تی ای 2 در شهر بزرگی به نام Anywhere City دنبال می شود. این شهر شبیه به ایالات متحده آمریکا است و در مناطق مختلف شهر شما مشغول انجام ماموریت برای سه باند خلافکار خواهید شد.

در حقیقت باید با انجام درست وظایفی که باندها به شما محول می کنند اعتماد آنها را جلب و به دل آنها نفوذ کنید. پس از جلب اعتماد آنها، وظایف سنگین تری مثل درگیری با پلیس و یا درگیری با مجرمان دیگر یا دزدین ماشین های سواری و سنگین به شما محول می شود. همچنین در این نسخه موزیک های درون ماشین توسط رادیو و در بخش های خاصی پخش می شود.

از آنجایی که صحنه های زنده اکشن بازی را راکستار گیم ساخته است پس می توان انتظار منحصر به فرد بودن بازی در آن سال را داشت و همین گونه هم بود. اینبار اعمال جنایتکارانه و ماموریت های زیباتری را برای تیم های مافیایی انجام می دهید. اما هیچ نوآوری خاصی نسبت به نسخه قبل صورت نگرفته است و از این بابت نقدهای منفی زیادی به جی تی ای 2 وارد شد. اما به دلیل وفاداری این نسخه به قسمت قبلی تا حدودی هم تحسین شد. ولی در کل بازی GTA 2 موفقیت زیادی را کسب نکرد.

در این بازی برای پیشرفت، اقدامات و ماموریت های خرابکارانه زیادی باید انجام بدهید. از خراب کردن ماشین ها تا کار کردن برای باندهای خطرناک جنایتکار مختلف. با انجام ماموریت ها تحت تعقیب پلیس قرار خواهید گرفت و آنها می توانند به راحتی شما را دستگیر و حتی بکشند.

3. بازی جی تی ای 3 (Grand Theft Auto 2001)

بازی جی تی ای 3 (gta 2001)

این بازی سرگذشت شخصی به نام کلود (Claude) را روایت می کند که در شهری به نام Liberty City خود را درگیر ماجراهای جنایی می کند و در یک چشم بر هم زدن از یک شخص بی حاشیه و آرام تبدیل یه یک آدمکش و قاچاقچی مواد می شود. او با کارتل های مواد مخدر همکاری می کند و یکی از مفسدان اجتماعی می شود که تحت نظر پلیس قرار می گیرد.

این شهر پر از آشوب است و معماری آن بر پایه نیویورک بنا شده است. باندهای خلاف به راحتی در آن جولان می دهند. همچنین این شهر از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. سه ناحیه مختلف پورتلند، جزیره استونتون و شورساید ریل هستند و دو مکان دیگر هم در انتهای بازی قابل گشتن خواهند شد. مهمترین نکته درباره جی تی ای 3 محصول 2001 این است که در این قسمت، سازندگان برای اولین بار اقدام به ساخت سه بعدی بازی کردند. ساخت و انتشار بازی به ترتیب توسط DMA Design و Rockstar Game انجام شد.

جی تی ای 3 یک جهان باز با تعداد عناصر بالاست. بازی در ابتدا در سال 2001 برای PS4 و طی دو سال بعد برای ویندوز و ایکس باکس هم عرضه شد. یک بازی تحسین برانگیز و البته جنجالی به دلیل صحنه های بزرگسالان و خشونت که عنوان پرفروش ترین بازی سال 2001 را به خود اختصاص داد. این قسمت به معنای واقعی کلمه برای سال 2001 جهان باز بود و تاثیر بسیار زیادی بر صنعت گیم گذاشت. حتی می توان گفت معنای Open World را متحول کرد.

به عقیده بسیاری این قسمت تا آن زمان برجسته ترین بازی بود. همچنین توانست جوایز بسیاری را کسب کند. موتور بازیِ سریالی جی تی ای، بعد از این وارد فاز تازه ای شد و سیر صعودی در پیشرفت بازی ها را آغاز کرد. این بازی سوم شخص، پر از ماموریت های هیجان انگیز، در کنار ماشین های دیدنی است. توانایی پرسه زدن در شهری زنده و پهناور، یک تجربه تازه و جالب است.

گیم پلی بازی جی تی ای 3 در سطح بالایی طراحی شده است و از کارهایی که می توانید با کلود انجام دهید، دویدن، پریدن، دزدیدنِ وسایل نقلیه، چرخیدن در سطح شهر و شلیک به اشخاص با هدف گیری اتوماتیک و غیره است. اگر قهرمان بازی کشته شود هر چیزی را که تا آن لحظه جمع آوری کرده است از دست خواهد داد. پس از آن فقط می تواند مجددا حرکتش را از لوکیشن بیمارستان آغاز کند.

هر چقدر که سطح خلاف شما در یک زمان بالاتر برود و ستاره های بیشتری در زمان تعقیبتان توسط پلیس روشن شود، تعقیب شدیدتر و گریز سخت تری خواهید داشت. تا جایی که جان سالم به در بردن از آن مهلکه فقط با تسلیمِ قانون شدن امکان پذیر می باشد. همواره باید در شهر، حواستان جمع باشد. چون هر لحظه امکان دارد یکی از اعضای باند رقیب، شما را ببیند.

سلاح های زیادی در این بازی وجود دارد که از جمله آنها می توان به M16 و UZI اشاره کرد. همچنین استفاده از تفنگ دوربین دار با زاویه دید اول شخص هم بازی را در یک سطح تماشایی نگه می دارد. شما در این بازی راکت انداز هم بدست خواهید آورد. با جمع آوری پول بیشتر سلاح های بیشتری می توانید خریداری کنید.

در حالی که بعضی از شخصیت های بازی از موشن کپچر برای طراحی اصولی تر و حرکات واقع گرایانه بهره می بردند اما این فناوری بر روی کلود عملی نشده بود. چرا که تیم سازنده هیچ تعریف واحدی از شخصیت او به غیر از یک قاتل حرفه ای لال نداشتند. اما در کل، جزئیات گرافیکی بازی در سال 2001 خیره کننده بود. جی تی ای 3 یک شگفتی تکنولوژیکی را در کنار گیم پلی و موسیقی متن حرفه ای و البته واقعی ارائه کرد.

این بازی بر روی پلتفرم ویندوز امتیاز 93 از 100 را از متاکریتیک دریافت کرد. همچنین با اینکه جوایز بسیار متعددی را از نشریه ها و جشنواره های مختلف دریافت کرد اما هنوز به عقیده بسیاری یک بازی نامناسب برای نوجوانان بود تا جایی که گیم اسپای عنوان توهین آمیزترین بازی سال را بر آن نهاد.

4. بازی جی تی ای 2002 (Grand Theft Auto: Vice City)

بازی جی تی ای 2002 (GT A: Vice City)

بعد از موفقیت های بسیار زیاد GTA3 حالا نوبت قسمت بعدی بازی به نام Vice City بود که همانند سال های قبل مسئولیت انتشار بازی را راکستار گیم بر عهده داشت. اما اینبار ساخت بازی هم توسط Rockstar North صورت می گرفت. این بازی چهارمین قسمت اصلی بازی جی تی ای و بطور کلی ششمین قسمت از همه تولیدات وابسته به این بازی بود.

بازی در شهر ساختگی Vice City در سال 1986 اتفاق می افتاد. این بازی حول داستان شخصی به نام “تامی ورسیتی” می چرخد که پس از آزادی از زندان وارد یک باند بزرگ مواد مخدر می شود و ماموریت های او از همانجا آغاز می شود. در ادامه پیشرفت های تامی در معاملات و خرید فروش کالای قاچاق، او تبدیل به یک سردسته باند قاچاق محلی می شود و یک تشکیلات بزرگ جنایتکارانه را طراحی می کند. شما در این بازی وارد دنیای پر از جرم و جنایت تامی ورسیتی می شوید و امپراطوری عظیم جنایتکار او را تشکیل می دهید.

Vice City یک شهر بزرگ است که جنایت در این بازی جهان باز اتفاقات زیادی را برایتان رقم خواهد زد. وایس سیتی از دو جزیره تشکیل شده است. جالب است که بدانید اتفاقات این بازی بر اساس رویدادهای واقعی سال 1980 در میامی جریان پیدا می کند.

داستان هایی درباره کارتل های بزرگ مواد در میامی، کوبایی ها و تعدادی دیگر از خلافکاران آن دوران، بصورت کاملا واقعی از داستان اصلی طراحی شده است و کار تحقیقات درباره این رویدادها بر عهده تیم سازنده بازی بوده است. حتی برنامه های تلویزیونی هم در ساخت این قسمت الهام بخش بوده اند. از این برنامه ها می توان به Miami Vice اشاره کرد.

اینبار هم روند انتشار بازی برای پلتفرم های مختلف، همانند دفعه قبل، ابتدا عرضه برای پلی استیشن و سپس برای ویندوز و ایکس باکس بود. این عنوان سوم شخص، به بازیکن این امکان را می دهد که به صورت کاملا آزادانه در سطح شهر به گشت و گذار بپردازد. وایس سیتی بعد از انتشار، مثل تمام قسمت های قبلی جی تی ای جنجال به پا کرد و به دلیل توهین به برخی نژادها مورد شکایت قرار گرفت. اما قسمت مثبت انتشار آن با نقدهای بسیار مثبتی روبرو شد و تقریبا اکثر منتقدین، آن را تحسین کردند و طراحی محیط، گیم پلی، گرافیک و موسیقی آن مورد ستایش قرار گرفت.

مثل اینکه موفقیت های مجموعه GTA تمام شدنی نبود و این قسمت از بازی هم یکی از پرفروش ترین و بهترین بازی های سال 2002 شد و از آن به عنوان یکی از بهترین بازی های ساخته شده تاریخ در آن زمان یاد شد. ضمن اینکه جوایز متعدد دیگری را هم به کلکسیون بازی سریالی جی تی ای اضافه کرد. با این اوصاف این تصور دست نیافتنی نبود اگر در انتظار یک شاهکار دیگر از این مجموعه در نسخه بعدی می ماندیم.

در این بازی می توانید سوار بر موتور شده و با سرعت زیاد خیابان ها را طی کنید. بدوید، بپرید، شلیک کنید، سرمایه گذاری کنید و سلاح های تازه بخرید، منفجر کنید و با وسایل نقلیه مختلف در سطح شهر، ماموریت هایتان را به اتمام برسانید. برای شلیک از کلت و مسلسل استفاده کنید و با اسنایپر، اهداف راه دور را بزنید یا با موشک اندازتان، منهدم کنید. حتی می توانید در حین رانندگی به هدف شلیک کنید. بطور کلی هر نوآوری و خلاقیتی که از دست تیم توسعه دهنده بر می آمده است را انجام داده اند.

زمانی که سلامت تامی به خطر میفتد و آن را کاملا از دست می دهد بازی از حرکت می ایستد و مجددا از درب بیمارستان و در حالی که مداوا شده است آغاز می شود. زمانی که او به بیمارستان میفتد درصد زیادی از پول و سلاح های خود را از دست می دهد. همانند قسمت قبل با بیشتر شدن جرم شما در یک زمان، پلیس های تعقیب کننده شما هم بیشتر می شوند و برای توقف شما از هر وسیله ای استفاده می کنند.

در طول بازی، تامی روابط دوستانه ای با قاچاقچیان و اعضای باندهای جنایتکار برقرار می کند. بطوری که آن ها هم در برابر حملات باندهای رقیب از تامی محافظت می کنند. گاهاً پیش می آید که شما در فعالیت های امدادرسانی و یا حتی تاکسیرانی مشارکت می کنید. تامی در طول بازی زمین ها و خانه های متعددی را خریداری می کند که در آنها پنهان می شود و استراحت می کند. همچنین سلاح ها و ماشین هایش را در آنجا پنهان می کند.

در مجموع بازی جی تی ای Vice City واقعا بازی بسیار زیبایی بود و توانست در نسخه پلی استیشن 2 امتیاز 95 از 100 را دریافت کند و نقدهای مثبتی از گیم اسپات، گیم اسپای و آی جی ان دریافت کرد.

5. بازی جی تی ای 2004 (Grand Theft Auto: San Andreas)

بازی جی تی ای سن اندریاس (gta san andereas)

یکی دیگر از خاطره انگیزترین قسمت های بازی سریالی جی تی ای، قسمت سن اندریاس است که در سال 2004 برای پلی استیشن 2 و مدتی بعد برای پی سی و ایکس باکس منتشر شد. سن اندریاس یک شهر ساختگی است. این شهر پر از خلافکارهایی است که در زیر پوست شهر مشغول انجام جرم و جنایت هستند. یکی از این افراد کارل «سی جی» جانسون است که پس از به قتل رسیدن مادرش به سمت این باندها کشیده می شود.

کارل در راهی که در پیش دارد باید با مقامات فاسد حکومتی دست به گریبان شود. در این قسمت از جی تی ای با داستانی از رویدادهای واقعی جهان طرف هستیم. این بازی به طور کامل از پدیده های مافیایی و باندهای جنایتکار الهام گرفته است. مثلا شورشی که در لس انجلس اتفاق افتاد.

اینبار با یک بازی با ویژگی های نقش آفرینی طرف هستیم که کاملا قابلیت رشد و ارتقا شخصی را به بازیکن می دهد. بازی پر از سلاح های گرم و سرد است. پر از ماشین های شبیه سازی شده، از سواری های به روز و کلاسیک گرفته تا ماشین های سنگین که فرار کردن با آنها از دست پلیس بسیار هیجانی و لذت بخش است.

بازی در بخش گرافیک، پیشرفت زیادی کرده است و گیم پلی هم به واقعیت نزدیک تر شده است. صحنه های خشونت آمیز بازی در سن اندریاس شاید کلا بیشتر از هر شهر دیگری در مجموعه ای بازی ها باشد. در اینجا شاهد صحنه های وحشتناکی از دزدی و آدمکشی خواهید بود. محیط شهر دستخوش تحولات زیادی شده است. نقشه بزرگتر و وورودی ها چند برابر شده است. موزیک های واقعی، بازی را هیجان انگیزتر از همیشه کرده است. چرا که تعداد آلبوم های زیادی در این بازی وجود دارد.

این بازی تا سال 2011 پرفروش ترین بازی پلی استیشن و یکی از پرفروش ترین بازی های ویدیویی تاریخ بود. از تحسین بازی توسط هواداران و منتقدان که بگذریم. این بازی باز هم مثل همیشه باعث نگرانی شدید والدینی شده بود که علاقه ای به اینکه فرزندانشان صحنه های بزرگسالان یا قتل و غارت را ببینند نداشتند. اما مثل همیشه سازندگان بازی ایده های خود را به پیش می بردند. GTA San Andreas یکی از بهترین عناوین ساخته شده و جزء خاطره انگیزترین قسمت های مجموعه بازی جی تی ای بود.

6. بازی جی تی ای 4 (Grand Theft Auto IV 2008)

بازی جی تی ای 4 (Grand Theft Auto IV 2008)

از این قسمت به بعد وارد دو قسمت به شدت طبیعی و متفاوت بازی جی تی ای می شویم. یکی از مهمترین این قسمت ها GTA IV یا همان جی تی ای 4 می باشد که به مدت 5 سال بر روی پلتفرم های مختلف بازی حکمرانی می کرد و از پرفروش ترین بازی های تاریخ بود. این بازی به شدت خاطره انگیز است و یکی از سه قسمت برتر جی تی ای می باشد. گرافیک بازی بسیار بالا رفته است و نقشه پهناور شده است. ورودی ها بیشتر از همیشه اند.

جی تی ای IV در سال 2008 با قهرمان خود “نیکو بلیک” و اتفاقات شهر Liber City مثل همیشه جای خود را در دل هواداران باز کرد. شش سال از قسمت قبلی گذشته است و مشخص است که شرکت Rockstar برای اینکه یک بازی همه چیز تمام را ارائه کند وقت کافی داشته است. این بازی همیشه با فاصله زمانی زیاد عرضه می شود اما همیشه هواداران را متحیر می کند.

نیکو یک سرباز کهنه کار جنگ است که می خواهد از گذشته اش دور شود. اما متاسفانه بین فشارهای جنایتکاران، ناچار می شود آن کاری را که دوست ندارد انجام دهد. او در شهری قرار دارد که بسیار بزرگ و بی رحم است. لیبرتی سیتی به سه قسمت جزیره ای و یک ایالت همسایه تقسیم شده است. کنترل نیکو در این جهان باز و خشن به دست شماست. می توانید او را ثروتمند کنید یا نه و حتی می توانید عامل نابودی و مرگ او شوید.

بازی دارای یک حالت چند نفره آنلاین است که 32 نفر می توانند همزمان از آن استفاده کنند. بعدا بازی های الحاقی مشارکتی بیشتری برای این نسخه آمد. در این نسخه، راکستار باز هم گروهی از تیم را جهت تحقیقات میدانی به دل نیویورک فرستاد تا درباره ریز جزئیات محیطی و اجتماعی تحقیق کنند تا بتوانند یک بازی پر از جزئیات را به هواداران ارائه دهند.

جی تی ای 4 از مهمترین عناوین نسل هفتم و می توان گفت نماینده ای از نشان دادن قدرت بالای بازی های نسل هفتمی می باشد. این بازی جوایز بسیاری را از چندین نشریه معتبر دریافت کرد و تا همین حالا هم از بازی های پرفروش تاریخ است. البته همه قسمت های این مجموعه از بهترین و پرفروش ترین بازی ها هستند.

این بازی سوم شخص، پر از ماموریت است. محیط شهر، پر از عناصر شبیه سازی شده بسیار زیبا است و از لحاظ مساحت، بزرگترین شهر بازی جی تی ای تا آن زمان است. این قسمت از بازی با موتور اختصاصی RAGE ساخته شده است.

یکی از نکات مهم فنی بازی در زمان ساخت، استفاده از موشن کپچر برای ثبت روزانه بیش از یکصد حرکت است.

سیستم هدف گیری و شلیک، یکی از نقاط پیشرفت و قدرت بازی است که با بهره گیری از فناوری های پیشرفته، یک حس واقعی از شلیک را به مخاطب می دهد. سیستم کاور کردن هم شبیه به بازی های مخفی کاری از قابلیت های کشتن پنهانی بهره می برد.

7. بازی جی تی ای 5 (Grand Theft Auto V 2013)

بازی جی تی ای 5 (Grand Theft Auto V 2013)

به مهمترین و بزرگ ترین قسمت از مجموعه بازی های GTA رسیدیم. قسمتی که اگر نگوییم برترین بازی کامپیوتری جهان است، چیزی هم از این عنوان کم ندارد. از سال 2008 به مدت 5 سال انتظار این بازی را می کشیدیم و بلاخره در سال 2013 جی تی ای وی منتشر شد و همه را شگفت زده کرد. یک بازی کم نظیر و بسیار عظیم با داستانی جنجالی. این قسمت از بازی سه شخصیت اصلی به نام های مایکل دی سانتا، فرانکلین کلینتون و ترِور فیلیپس در آن حضور دارند.

بازی جی تی ای وی 2013 برای پلی استیشن و ایکس باکس منتشر شد. در سال 2014 برای کنسول های نسل هشتم و در سال 2015 برای ویندوز منتشر شد. از آنجایی که این عنوان، بسیار گرافیکی و خوش ساخت است، در سال 2022 هم برای PS5 عرضه شد که این مسئله نشان از قدرت و آینده نگری تیم سازنده بازی دارد و همانطور که در ابتدا هم گفتیم بازی جی تی ای همواره چندین گام از عناوین هم سن و سالش جلوتر بوده و هست.

مثل همیشه شاهد اعمال جنایتکارانه، قاچاق و آدمکشی هستیم. ضمن اینکه شخصیت های اصلی بازی گرفتار یک سازمان فاسد دولتی شده اند. داستان بازی در شهر سن اندریاس و لوس سانتوس صورت می گیرد که این شهرها به ترتیب بر پایه کالیفرنیای جنوبی و لس آنجلس طراحی شده اند. در این بازی شاهد یک محیط بسیار پهناور و پر از جزئیات و اِلمان های قابل مشاهده از نزدیک و دور هستیم.

این بازی جهان باز می تواند بدون هیچ قید و شرطی و کاملا آزادانه و رایگان ساعت ها و حتی روزها شما را سرگرم گشت و گذار در شهر و حومه شهر که شامل بیابان، دریا، اقیانوس، دریاچه، کوه، جنگل و بسیاری از جاهای دیگر کند. می توانید قایق سواری کنید یا با جت اسکی به دل دریا بزنید. خلبانی کنید و از موتور و انواع ماشین های سوراری سبک و سنگین استفاده کنید. در بورس سرمایه گذاری کنید و در ویلای شخصی یا گاراژتان وسایل نقلیه سفارشی و تقویت شده خودتان را پنهان کنید.

می توانید با موتور کراس یا ماشین های آفرود به قله مرتفع ترین کوه ها بروید و از آن بالا با بیشرین سرعت سقوط کنید و یا با تلسکوپ به منظره شهر یا آسمان نگاه کنید. این اتفاقاتی که گفتیم را ده ها برابر کنید تا متوجه گستردگی جزئیات گیم پلی و محیط این بازی بشوید. تمام این کارها در یک دنیای شبیه سازی شده بسیار طبیعی اتفاق می افتد.

در شهرهای زیبایی که نام برده شد گشت و گذار کنید اما اگر مرتکب جنایت و یا دزدی بوسیله هر یک از شخصیت های داستان بشوید، مامورین اجرای قانون به دنبال شما می افتند و به هر ترتیبی که شده شما را محاصره می کنند. یک سیستم تعقیب و گریز بسیار واقع گرایانه در بازی وجود دارد که ما را به یاد مجموعه فیلم های سریع و خشن می اندازد.

با انجام ماموریت ها پول خوبی دریافت خواهید کرد که توسط این پول می توانید معاملات قانونی و غیر قانونیِ زمین، خانه، ماشین یا سلاح و هر چیز دیگری را انجام دهید و به گردش های پرهزینه بروید. از آنجایی که که تیم توسعه راکستار از تجربیات خود در ساخت بازی های Red Dead Redemption و مکس پین 3 برای ساخت این بازی استفاده کرده اند بنابراین قسمت های اکشن بازی درست مثل عناوین اکشن بزرگ قابل تحسین است.

در این بازی زمانی که قانون شکنی کنید، دستگاههای اعمال قانون به دنبال شما می افتند و اگر تسلیم نشوید از زمین و هوا، با ماشین و اعضای گروه SWAT و هلی کوپتر و حتی بر روی دریا با گشت دریایی شما را به همراه وسیله ای که بر آن سوار هستید تیرباران می کنند.

از بابب رانندگی هم این بازی به راحتی با برترین عناوین رانندگی رقابت می کند و حتی دارای ویژگی هایی بالاتر از معروف ترین عناوین رانندگی است. البته این را هم فراموش نکنید که درباره عنوانی صحبت می کنیم که زمان ساخت آن به سال های قبل از 2013 بازمی گردد. بازی GTA5 پرفروش ترین بازی تاریخ است و البته باید هم اینگونه باشد چرا که همانطور که گفتیم از هر زاویه ای که به نکات فنی این بازی بپردازیم نمی توان از آن ایراد گرفت.

این بازی همواره مورد تعریف و تمجید هواداران قرار گرفته است و جوایز متعددی را در کارنامه این مجموعه پر مخاطب به یادگار گذاشته است. می توانید جی تی ای وی را، هم به صورت سوم شخص و هم اول شخص تجربه کنید و در کنار نقشه بزرگ و پهناور آن به دورترین نقاط سفر کنید. درباره موسیقی متن بازی هم باید بدانید که سیستم موزیک درون بازی از یک کالکشن بزرگ و معروف موزیک بهره می برد که نه تنها در ماشین بلکه در بار و خیلی جاهای دیگر آن ها را خواهید شنید.

والپیپر زیبا از بازی جی تی ای

در این مطلب سعی کردیم که به معرفی و بررسی کل قسمت های اصلی بازی GTA از سال 1997 تا کنون بپردازیم و از بررسی قسمت های اضافی خودداری کردیم چرا که از حوصله این مطلب خارج بود. همانطور که مشاهده کردید این بازی از سال 1997 تا سال 2013 تعداد 7 عنوان اصلی را منتشر کرده است که هر کدام از آنها در زمان خود غوغایی به پا کردند و تاریخچه بازی جی تی ای را به عناوین جذاب و پرطرفدار مزین کردند.

بازی Grand Theft Auto V از سال 2013 تا کنون از بهترین عناوین بازی بوده و هست و با امتیاز 97 از 100 در متاکریتیک، بیشترین تعداد نصب بر روی پلتفرم های مختلف بازی را داشته است. اکنون که این مطلب را می نویسیم برای انتشار نسخه جدید بازی یعنی GTA VI لحظه شماری می کنیم. شاید چشم انتظار بزرگترین بازی تاریخ هستیم و خبر نداریم. در هر صورت به محض انتشار جی تی ای آی وی، ما آن را در همین پست معرفی خواهیم کرد. از اینکه با دیجیالیک همراه بودید سپاسگذاریم.


بهترین و افسانه ای ترین بازیکنان تاریخ PES از ابتدا تا کنون

برترین بازی های هر سال در بیش از دو دهه اخیر

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

آرمان
آرمان هستم. منتقد فیلم های سینمایی و بازی های ویدیویی. به کار نویسندگی هم شدیدا علاقه مندم. همیشه سعیم بر این بوده که خیلی منطقی و بدون تعصب آثار دنیای سینما و بازی های روز رو موشکافی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید