قدرت نمایی هوش مصنوعی در گسترش دیجیتال مارکتینگ ادامه خواهد داشت

قدرت نمایی هوش مصنوعی در گسترش دیجیتال مارکتینگ ادامه خواهد داشت

تا چند سال پیش کلمه هوش مصنوعی مثل یک رویا و فیلم علمی تخیلی به نظر می رسید. اما اکنون به طور نامحسوس کنترل دنیا را به دست گرفته است. یکی از حوزه های موثر AI حوزه دیجیتال مارکتینگ است. بسیاری از مدیران، برای نیل به اهداف خود از قدرت هوش مصنوعی بهره می برند. از آنجا که تقریبا مطمئن هستیم که قدرت نمایی هوش مصنوعی در گسترش دیجیتال مارکتینگ ادامه خواهد داشت، در دیجیالیک به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

زمانی که در فیلم های هالیوودی تصمیم گیری های خودکار ربات ها و گجت های هوشمند را می دیدیم، پیش خود می گفتیم چقدر نویسندگان این فیلم ها قوه تخیل بالایی دارند. اما طولی نکشید که تخیل به واقعیت تبدیل شد و AI در همه ابعاد و جنبه های زندگیمان نفوذ کرد و این ابدا چیز بدی نیست. چون کارها ساده تر شده است و به صورت حرفه ای تر می توان در ابعاد مختلف زندگی و شغل خود فعالیت داشته باشیم.

امروزه دیگر برای یافتن پاسخ سوالاتمان وقت زیادی از ما گرفته نمی شود. بهترین مسیرها و آسان ترین روش ها از طریق دستیاران خودکار آنلاین را دریافت می کنیم. برای یافتن آدرس یک هتل، نیازی به سوال کردن سنتی نداریم و نه تنها می توانیم به سرعت آن را با برنامه های مسیریابی هوشمند پیدا کنیم بلکه می توانیم بهترین مسیرها را دیده و از طریق کوتاه ترین آنها به مکان مورد نظر برسیم.

این دستیار هوشمند یاری دهنده، در حوزه اینترنت خیلی به کمک علاقه مندان آمده است. این فناوری اکنون در جستجوهای اینترنتی، بررسی های تخصصی دقیق، ترجمه و نویسندگی مقالات، یکپارچه سازی داده های ویدیویی در رسانه هایی همچون نتفیلیکس و بسیاری دیگر از بخش های حوزه اینترنت توانایی انتخاب صحیح و تجزیه و تحلیل شگفت انگیزی دارد.

یکی از مهمترین قسمت هایی که شدیدا تحت تاثیر AI قرار گرفته است بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است. می دانیم که اگر هوش مصنوعی را یک مغز تصور کنیم، این مغز دارای پایگاه بزرگی از داده های کوچک و بزرگ است که دسترسی به آنها از طریق تصمیم گیری های منطقیِ این مغز، برای یک انسان واقعی غیرممکن است. بنابراین در اینجا می توانیم از این دستیار هوشمند کمک بگیریم.

آیا قدرت نمایی هوش مصنوعی در گسترش دیجیتال مارکتینگ ادامه خواهد داشت؟

گزارش های جهانی حوزه دیجیتال مارکتینگ نشان داده است که درصد بزرگی از فعالان این حوزه مشغول استفاده از این هوش مصنوعی در کنار بازاریابی های اینترنتی هستند و نهایت استفاده را از تولید داده های متنی، صوتی و تصویری و تجزیه و تحلیل های دقیق این ابزار می برند.

از آنجا که همچنان قدرت نمایی هوش مصنوعی در گسترش دیجیتال مارکتینگ ادامه خواهد داشت و لحظه به لحظه شاهد بروزرسانی های جدید و مدرن آن هستیم، می خواهیم وارد ارتباط AI با حوزه دیجیتال مارکتینگ شویم و ببینیم که اصلا چگونه می توان از این فناوری بهره مند شد. برای برخی از مخاطبین سوال پیش می آید که هوش مصنوعی با دیجیتال مارکتینگ چه ارتباطی دارد؟ پس قبل از هر چیز باید درک بهتری از رابطه میان هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ داشته باشید که در ادامه شرح داده ایم.

ارتباط هوش مصنوعی با دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

ارتباط میان هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ

جالب است که بدانید خود هوش مصنوعی یک بازاریاب حرفه ای در مارکت های گوناگون حوزه فناوری های دیجیتال است. نه تنها یک بازاریاب دیجیتال است بلکه همانند یک نیروی فعال خستگی ناپذیر، همچون یک منشی حرفه ای یا متخصص امور خدمات اینترنتی و همچنین مثل یک مدیر برنامه هوشمند رفتار می کند. اگر شما یک بازاریاب امور دیجیتال هستید، کافی است کار را به آن بسپارید.

جلب رضایت مشتری، یکی از ویژگی های این بازاریاب متخصص است. این ابرمغز می تواند رفتار مشتری را پیش بینی کند و سلایق او را در قالب داده های برگزیده نشان دهد، هدف گذاری کند، ساختار نقشه راه و خرید رضایتمند مشتری را ترسیم کند. سپس با ارائه تبلیغات به موقع و هدفمند، باعث جلب نظر او شود و در آخر یک خرید رضایت بخش را برای مشتری فراهم کند. تمام این کارها را با دریافت داده هایی که از فعالیت مشتری می گیرد و در حافظه خود نگهداری می کند انجام می دهد.

هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل دقیق رفتار مشتری و یک تصمیم گیری هوشمندانه کار خود را انجام می دهد و در جایی حس می کنید که شما فقط یک سمبل مدیریتی هستید. این مسئله زحمت زیادی را از دوش شما بر می دارد. اگر می خواهید به طور دقیق تر طرز کار این تصمیم گیری های هوشمندانه را بدانید، بهتر است که با ماشین یادگیری NLP آشنا شوید.

nlp در دیجیتال مارکتینگ و هوش مصنوعی
پردازش زبان طبیعی یا NLP در هوش مصنوعی

فناوری NLP مخفف (Natural Language Processing) به معنای پردازش زبان طبیعی، نوعی فناوری یادگیری ماشینی است که باعث می شود رایانه ها رفتار انسان را تفسیر، تغییر و در آخر درک کنند. این الگوریتم، با استنتاج آماری از مجموعه ای عظیم، در دیتابیس خود و محیط های وابسته که به صورت شبکه ای با آن در ارتباط هستند، به جای کدگذاری کردن، به تجزیه و تحلیل و نهایتا یادگیری زبان انسان بپردازد.

علم ان ال پی یکی از شاخه های علوم رایانه است که می تواند متون بدون ساختار، مثل نوشته های کاربران شبکه های مجازی و اجتماعی، مکاتبات ایمیلی و حتی نظرسنجی ها را جمع آوری کرده و به سرعت برق و باد آنها را تجزیه و تحلیل کند تا بتواند در طیف بزرگی از امور تجاری به صورت هوشمند و خودکار تصمیم گیری کند و با تحلیل و واکاوی دقیق، بهترین پیشنهاد را به شما یا مشتری بدهد. به طوری کلی درک زبان انسان یا از طریق NLP و یا از طریق ML صورت می گیرد.

با استفاده درست از هوش مصنوعی می توانید سود زیادی را نصیب کسب و کارتان بکنید. با این کار می توانید داده های مشتریان پیشین، حال و آینده احتمالی را جمع آوری کنید. حتی عظیم ترین داده ها هم در این مسیر توسط هوش مصنوعی به سهولت در زمان مناسب تجزیه و تحلیل می شوند تا شما به عنوان یک بازاریاب انسانی و نه مصنوعی، بتوانید استراتژی صحیحی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید.

nlg در هوش مصنوعی و دیجیتال مارکتینگ
تولید زبان طبیعی یا NLG در هوش مصنوعی

فناوری NLG مخفف (Natural Language Generation) به معنای تولید زبان طبیعی، نرم افزاری متشکل از مدل های هوش انسانی است که با استفاده از یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق می تواند داده ها را به زبان گفتاری طبیعی انسان تبدیل کند. این فناوری حتی با تبدیل اعداد به گفتار می تواند به درک انسان از اطلاعات خروجی کمک کند. NLG یک زیرمجموعه از هوش مصنوعی در امور محاسباتی است.

می توان از طریق NLG گزارش های پیچیده را به طور قابل درک ارائه داد یا مثلا تصاویر را با زبان گفتاری شرح داد. یکی از مهمترین استفاده هایی که می توان از این فناوری کرد، استفاده از NLG در ایجاد کمپین های تبلیغاتی است. NLG می تواند بازده خوب مالی و افزایش تاثیر بر روی پروژه های تبلیغاتی داشته باشد.

ایجاد بهترین کمپین های تبلیغاتی

پس حالا که متوجه شدید NLG چه تاثیری بر فعالیت های تبلیغاتی دارد، می توانیم بگوییم یکی دیگر از استفاده های هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ ایجاد بهترین کمپین های تبلیغاتی است. اگر دارای کسب و کار اینترنتی هستید، می توانید با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی تبلیغات شاخص انجام دهید. از این الگوریتم های پیشرفته و قدرتمند استفاده کنید و با انتخاب مخاطب هدف، ایده های تبلیغاتی ناب و تبلیغات موثرتری انجام دهید.

هوش مصنوعی می تواند با تحلیل و موشکافی حجم عظیمی از داده ها و رفتارهای مشتریان و شناسایی الگوهای خاص، تشخیص دهد که چه نوع تبلیغی می تواند یک یا بخشی از مشتریان خاصی را درگیر کند. هوش مصنوعی این کار را با استفاده از جمعیت شناسی و حفظ و نگهداری عادات خرید مشتریان انجام می دهد.

چت بات ها یا ربات های پاسخ دهنده خودکار و دستیاران مصنوعی

احتمالا تا به حال در زمان گشت و گذار در اینترنت و وبسایت هایی مثل فروشگاه های آنلاین با یک چت باکس یا دستیار مجازی روبرو شده اید. یک جعبه ابزار پاسخ دهنده خودکار که معمولا با داشتن فیلدهای مخصوص نوشتن یا دریافت درخواست صوتی می توانند به صورت خودکار به شما خوش آمد گویی کنند و شما با طرح سوالات خود بهترین جواب ها را از آنها دریافت کنید. آنها هم می توانند، هم به صورت نوشتاری پاسخ دهند و هم به صورت صوتی.

این ابزارها درست همانند یک منشی برای شما عمل می کنند. آن هم یک منشی 24 ساعته بدون حقوق و مزایا. این جعبه های گفتگوی پاپ آپ، چند سال پیش به عنوان بهترین ابزار بازاریابی شناخته شدند و تا امروز پیشرفت قابل توجهی داشته اند.

این ها اکنون می توانند تعامل کم نقصی با مشتری برقرار کنند و همانطور که پیش تر هم گفتیم رفتار مشتری را تجزیه و تحلیل کنند و به او پیشنهادات خرید ارزشمندی مطابق با خواسته هایش دهند. با این کار صرفه جویی زیادی در وقت و هزینه شما می کنند و خدمت رسانی کاملی را به انبوهی از مشتریان خواهند کرد.

چت بات های هوش مصنوعی یا ربات های پاسخ دهنده
ربات های پاسخ دهنده خودکار یا همان چت بات ها مثل یک منشی مجازی عمل می کنند

یکی دیگر از کارهای فوق العاده دستیاران مجازی یا مصنوعی، مقوله جستجوی صوتی می باشد. زمانی که سخن از جستجوی صوتی به میان می آید، اولین چیزی که به ذهنتان خطور خواهد کرد، دستیار صوتی گوگل است که یک مثال واضح برای این مسئله است. البته فقط آن نیست و در برخی از پلتفرم های دیگر مثل الکسای آمازون هم از این منشی های صوتی هوشمند وجود دارند که بخشی جدایی ناپذیر از خدمات هوش مصنوعی در حوزه دیجیتال مارکتینگ شده اند.

این ابزارهای صوتی به طور موثر به صدای کاربران واکنش نشان می دهند و با آن ها تعامل جذابی برقرار می کنند. می توانند پاسخ های مناسب به همراه گزینه های خرید را پیش روی مشتری قرار دهند. برای ماندن در کورس بازاریابی دیجیتال و پیشرفت در این حوزه، خیلی از ارائه دهندگان خدمات آنلاین، مجهز به این نرم افزارهای صوتی شده اند که باعث یک تجربه کاربری خوب برای مشتری می شوند و احتمال بازگشت مشتری را چندین برابر می کند.

ترجمه و تولید محتوای منحصر به فرد

می دانید که برای ماندن در عرصه بهترین ها باید محتوای منحصر به فرد داشته باشید که در این دوران تولید چنین محتواهایی بسیار سخت شده است و مثل گذشته نیست. اگر شخصی هم بخواهد با تلاش و خلاقیت خودش محتوای منحصربفرد نوشتاری یا چندرسانه ای تولید کند، خیلی از مواقع باید به سراغ ترجمه منابع خارجی برود. این کار زمان و هزینه خیلی زیادی را به دوش کاربر می اندازد.

در حقیقت اگر کسی بخواهد در فضای فناوری محور دیجیتال مارکتینگ یا حتی غیر اینترنتی به عنوان یک مترجم یا نویسنده، برجسته شود، یکی از روش های بسیار خوب، استفاده از ابزارهای حوزه هوش مصنوعی می باشد. ابزارهایی که به شما کمک می کنند یک ترجمه تقریبا کامل و یک محتوای قابل اعتماد و منحصر به فرد را تولید و در جای مناسب ارائه دهید.

اکنون ابزارهایی همچون چت جی پی تی یا افزونه های اینترنتی می توانند در مدتی کوتاه این کار را برای شما انجام دهند. شما می توانید بعد از دریافت متن پیش نویس ارائه شده توسط این ابزارها، آنها را خوانده و سپس ویرایش کنید. تا بتوانید در بخش مورد نظر، مثل وبسایت، زیرنویس فایل های تصویری، تبلیغات رسانه ای یا نوشته های شبکه های اجتماعی جایگذاری کنید. همچنین از ترجمه ها هم به همین صورت یا برای خود یا شاید برای ارائه به رئیستان استفاده کنید.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی

یکی دیگر از مهمترین تاثیرات مثبت هوش مصنوعی، در زمینه ارتباط با مشتریان به وسیله اتوماسیون بازاریابی ایمیلی می باشد. یک الگوی منعطف که قادر به تعامل با مشتریان به وسیله الگوی رفتاری آنهاست. این ابزار گام های بلندی را در راه ارتباط خریدار و فروشنده و فراتر از بازاریابی ایمیلی به صورت سنتی برداشته است. این ویژگی هوش مصنوعی، به بازاریاب کمک می کند که با توجه به بازدیدهای گذشته، بازدیدهای کل و در مجموع رفتار و ترجیحات مشتری، اقدام به ایمیل مارکتینگ کند.

ایمیل مارکتینگ در هوش مصنوعی
بازاریابی ایمیلی با کمک گرفتن از فناوری هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

تعاملات با توجه به خریدها و حتی کامنت ها می تواند داده های تعاملی مشتری و بازاریاب را شخصی سازی کرده و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. همچنین با توجه به سلایق مشتریان، آنها را گروه بندی کند و محتوایی سفارشی بر اساس سلیقه و اولویت های آنها تولید کند. بدین وسیله مشتریان، ایمیل هایی دریافت می کنند که برای آنها می تواند بسیار جذاب باشد. بنابراین مورد قبول آنها واقع شده و تعاملات بیشتری بین بازاریاب و مشتری صورت می گیرد.

این ارسال ایمیل ها منجر به افزایش نرخ کیلیک و بهره وری بیشتر می شود. این ابزارها می توانند حتی زمان های ارسال ایمیل های انبوه را هم به صورت خودکار تعیین کنند. تا مشتری در بهترین زمان ممکن و با دقت بیشتری بتواند پیشنهادات بازاریابی را بخواند و بیشتر درگیر شود. ایمیل مارکتینگ توسط هوش مصنوعی تقریبا در اکثر نرم افزارها استفاده می شود و آینده ای پر سود را برای فروشنده پیش بینی می کند.

آینده دیجیتال مارکتینگ به وسیله هوش مصنوعی

با توجه به نهادینه شدن این ابراز هوشمند در برنامه ها و صنایع مختلف، در آینده ای نزدیک شاهد رشد عظیم و پیشرفت متحول کننده در زمینه بازاریابی دیجیتالی بوسیله هوش مصنوعی خواهیم بود. این ابزار باعث می شود که به صورت خودکار و در زمان غیبت کوتاه یا بلند مدت مشتری، بهترین پیشنهادات وسوسه انگیز شراکت و خرید را برای او ارسال کنید تا باعث بالا رفتن نرخ فروش شوید.

با این اوصاف می بینیم که دیجیتال مارکتینگ در آینده ای نزدیک با مشارکت هوش مصنوعی تبدیل به یکی از مهمترین اِلمان های بازاریابی و فروش می شود اما با توجه به اینکه همواره باید نکات مثبت و منفی یک مسئله را در نظر گرفت، باید نگرانی ها را هم در این باره در نظر داشته باشیم و بدانیم که مسئولیت اخلاقی، در این شکل از بازاریابی بالا می رود. یکی از معایب این مسئله هم این است که امکان دارد با کمک همیشگی این فناوری، خلاقیت شخص فروشنده در دنیای واقعی کم شود.

بنابراین با چیدن یک استراتژی درست و منظم در جریان مستقیم امور قرار بگیریم و نگرانی های کاربر را در این باره شناسایی کنیم. مثلا شیوه نامه و حریم خصوصی کاربر در مقابل تعامل با فروشنده را برای خریدار به طور مشخص و قابل فهم توضیح دهیم. با رعایت این مسائل شاهد پیشرفت و نوآوری زیادی در زمینه دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی خواهیم بود.

آینده دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی

در آخر باید مجددا تکرار کرد که فضای این نسل از فعالیت های بازاریابی مخصوصا اینترنتی، مبتنی بر بهره گیری از قدرت هوش مصنوعی است و در آینده شاهد فعالیت های مشتری محور بیشتری خواهیم بود. تا جایی که برای سهولت امرِ بازاریابی، همه فروشندگان استراتژی بازاریابی خود را با پارامترهای لازمی که هوش مصنوعی تعیین می کند تنظیم می کنند. پارامترهایی که هم فروشنده به هوش مصنوعی تحمیل می کند و هم هوش مصنوعی به فروشنده پیشنهاد خواهد داد.

الگوریتم های هوش مصنوعی قادر به شناخت و پیش بینی رفتار و علایق کاربر هستند. داده های کاربر را شناسایی می کنند و در زمان مشخص با توجه به سلایق و علایق قبلی کاربر، با تبلیغات باب میل رفتار کاربر، او را به مشتری تبدیل می کنند. پس با بینش عمیق تر نسبت به رفتار مشتری با او تعامل برقرار می کنند.

برای بقا و پیشرفت هر چه بیشتر کسب و کار در عصر پویای دیجیتال باید به صورت موازی با رشد لحظه به لحظه هوش مصنوعی هم مسیر و همگام شویم و در خط مقدم این نعمت دنیای دیجیتال پیش برویم. پس با توجه به مسائل گفته شده می توان فهمید که قدرت نمایی هوش مصنوعی در گسترش دیجیتال مارکتینگ ادامه خواهد داشت و این یک حقیقت انکار ناپذیر است. از اینکه با دیجیالیک همراه بودید سپاسگذاریم.


متاورس چیست و چطور می توان در آن فعالیت کرد (توضیح به زبان ساده)

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

عسل
عسل هستم و با سابقه چندین سال نویسندگی در وبسایت های معروف ایرانی در خدمت شما هستم. زمینه مورد علاقه من فیلم و سینما و دنیای تکنولوژیه.

دیدگاهتان را بنویسید