متاورس چیست و چطور می توان در آن فعالیت کرد (توضیح به زبان ساده)
خورشید متاورس طلوع کرده است و اینطور که پیداست پتانسیل بی حدی برای پیشرفت و رسیدن به یک دنیای مجازی بی حد و مرز و پر سود دارد. خیلی از شماها نام متاورس را شنیده اید و می دانید که می توان در آن فعالیت های جذابی داشت. اما شاید برخی از افراد هنوز هم به درک کاملا صحیحی از این دنیا نرسیده باشند. بنابراین با دیجیالیک همراه باشید تا بدانید متاورس چیست و چطور می توان در آن فعالیت کرد (توضیح به زبان ساده).
گفتیم که متاورس (Metaverse) قابلیت این را دارد که در آینده به شدت پیشرفت کند. کاملا درست است. این فناوری می تواند بزرگ ترین انقلاب و تاریخی ترین تغییر در جهان وب باشد. حتی می توانیم بگوییم یکی از بزرگ ترین تغییرات در دنیای واقعی باشد. چون به طور مستقیم بر دنیای واقعی هم تاثیرگذار است. اما چطور ممکن است یک فناوری آنقدر قدرتمند و مهم شود؟ اصلا چه فعالیت هایی در متاورس می توان داشت؟ چگونه می توان فعالیت کرد؟ این ها مهم ترین سوالاتی است که علاقه مندان به این دنیا به دنبال پاسخ هایشان هستند.
قبل از هر چیز لازم است که بدانید فناوری متاورس به لطف هوش مصنوعی و زیرشاخه های آن در حال گسترش است. این گسترش به واسطه ترکیب پنج تکنولوژی در حال ارتقاست. این پنج تکنولوژی شامل واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، یادگیری ماشین(ML)، اینترنت اشیاء (IOT)، فناوری بلاک چین (Blockchain) و محاسبات لبه (Edge Computing) است. سعی می کنیم در ادامه با تکیه بر اصل موضوع، آشنایی مختصری هم با این تکنولوژی ها پیدا کنید.
بستر اصلی متاورس و دهکده جهانی اینترنت
قبل از اینکه به دنیای متاورس سفر کنیم. یک مقدمه کوتاه را به شما می گوییم تا ابتدا بفهمید که بستر متاورس بر چه اساسی و چگونه به وجود آمد؟ چون باید درک کرد که وجود و حضور متاورس چطور امکان پذیر است. بهترین جواب برای درک ابتدایی این است که از خود بپرسید وجود و حضور شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک چطور امکان پذیر است و حتی قبل از آن، حضور اینترنت اولیه بر چه بستری امکان پذیر بود. برای یافتن پاسخ، باید به اوایل دهه 90 بازگردیم.
نسل های وب
اینترنت بر بستر Web 1.0
متاورس بر بستر اینترنت Web3 می تواند حضور داشته باشد. بستر دهکده جهانی اینترنت یا همان WWW در ابتدا Web 1.0 بود که می توانستیم بر روی آن فقط بخوانیم. یعنی فقط گیرنده باشیم و نمی توانستیم تعامل دو طرفه ای برقرار کنیم. شما بر این بستر نمی توانستید هیچ سندی را ویرایش کنید. فقط نوشته ها و تصاویر را می دیدید. به زبان ساده یک وب ابرمتن (متن محور) داشتیم که فقط وبمستران یا همان مدیران سایت ها قادر بودند شما را برای دیدن ویترین وبسایتشان دعوت کنند.
علاقه مندان دنیای فناوری اینترنت همیشه این رویا را در سر داشتند که ای کاش می شد کاربر هم بتواند با وب مستر یا سایر کاربران تعامل داشته باشد یا ارتباط برقرار کند. اینجا بود بود که در سال 2000 کدهای برنامه نویسی بروز شدند و رویای علاقه مندان، با ظهور شبکه های اجتماعی به واقعیت بدل شد و دنیای اینترنت یک گام رو به جلو برداشت و Web 2.0 متولد شد.
اینترنت بر بستر Web 2.0
حالا دیگر به غیر از خواندن مطالب، کاربر می توانست خودش هم بنویسد. یعنی یک ارتباط دو طرفه خواندن و نوشتن داشته باشد. به عنوان ساده ترین مثال هم می توان به بخش نظردهی وبسایت ها اشاره کرد. دیگر میلیون ها و شاید میلیاردها نفر می توانستند در یک اجتماع بسیار بزرگ با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و محتوا تولید کنند. به این بستر، وب اجتماعی می گویند. برای همین به شبکه های مجازی مبتنی بر این بستر هم شبکه های اجتماعی می گویند.
البته این نکته مهم راه هم باید بدانید که پیشرفت Web 2.0 نسبت به Web 1.0 فقط در تعامل بهتر خلاصه نمی شود. اصلا شکل وبسایت ها، پیشرفت کدها، پیشرفت تصاویر و تم ها و بسیاری دیگر از اینچنین مسائلی تغییرات اساسی را در شکل ظاهری و درونی وبسایت ها وب 2 ایجاد کرد.
اینترنت بر بستر Web 3.0
همین حالا هم هر فعالیتی که در دنیای اینترنت انجام می دهد بر پایه Web 2.0 می باشد، اما ورژن جدید و هوشمندتری از این وب وجود دارد که به آن Web 3.0 می گوییم. با اینکه این بستر، هنوز به تکامل کامل نرسیده است اما آینده آن مشخص است. چرا که با وجود هوش مصنوعی و فناوری 3 بعدی می توان حدس زد، چه دنیایی در انتظار کاربران اینترنت است. دنیایی آزاد بر پایه تعامل کامل برای افراد در سراسر جهان.
مهمترین تاثیرات و فواید Web 3.0
امنیت داده ها و تمرکز زدایی
منظورمان از تعامل کامل این است که هر کاری که بخواهید می توانید در اینترنتی که بر روی بستر Web 3.0 قرار دارد انجام دهید. این بستر دارای سرورهای غیر متمرکز است. یعنی بر خلاف نسخه های قبلی که اطلاعات شما در دستان خودتان نبود و داده هایتان در سرورهای میزبانی دیگر نگهداری می شد. در این نسخه داده هایتان در اختیار خودتان و در اشتراک این بستر است. این مسئله باعث می شود که دیگر نگران از دست رفتن داده هایتان نباشید.
بخواهیم واضح بگوییم، در وب 2 صاحب داده هایتان خودتان نبودید، اما در وب 3 مالک و صاحب اصلی داده های خود هستید. هیچ ذخیره سازی مرکزی وجود ندارد و اطلاعات وب 3 به طور غیر متمرکز در مکان های مختلف ذخیره می شود. این باعث بالارفتن امنیت، کم شدن خطر سرقت اطلاعات و مالکیت شخصی بیشتر می شود.
همچنین یکی از مهمترین ویژگی های مثبت Web3 این است که در نبود میزبان، دیگر نیازی نیست که اطلاعات شما بارها به سمت ماشین های واسطه برود و زمان زیادی مصرف شود. بنابراین سرعت نقل و انتقال به شدت بالاست. Web 3.0 به شما اجازه می دهد که اطلاعاتتان را در سرورهای غیر متمرکز ذخیره کنید تا مالک اطلاعات شما هیچ ارگان و میزبان خاصی نباشد. مالک فقط خودتان هستید.
چه چیزی بهتر از اینکه انسان و کامپیوتر بتوانند مثل دو شخصیت هم نوع، با یکدیگر صحبت کنند، ارتباط برقرار کنند، هر کدام از دیگری سوال کند و دیگری پاسخ دهد. اما مگر چنین چیزی امکان پذیر است؟ بله با وب 3 ما شاهد یک بستر معنایی هستیم. شما بر این بستر قادر خواهید بود پیچیده ترین سوال هایتان را از ماشین بپرسید، ماشین می تواند به راحتی گیرنده خود را به سطح زبان طبیعی و گفتاری انسان تغییر دهد (NLP) و پاسخ یا هر عملی که انتظار دارید را به شما نمایش دهد.
چند سالی هست که اثبات این مسئله را در موتور جستجوی گوگل مشاهده می کنیم. اگر به خاطر داشته باشید قبلا نمی توانستید یک سوال بلند و ترکیبی را از گوگل بپرسید. اما اکنون گوگل سوال های طولانی شما را درک می کند و پاسخی مورد نظر و انسان پسند به شما می دهد. حالا بستر جدید Web 3.0 این مسئله را در مقیاسی گسترده تر از موتور جستجوی گوگل و در بین خودِ کاربران امکان پذیر کرده است. اصلا ساختار وب 3 بر پایه زبان طبیعی انسان است.
هوش مصنوعی (AI)
هوش مصنوعی در دنیای اینترنت همانند یک مترجم عمل می کند. مثلا شما گوگل را یک شخص اروپایی تصور کنید. حال می خواهیم به فارسی سوالی از او بپرسیم. سوال را از این شخص اروپایی می پرسیم و مترجمش (هوش مصنوعی) فورا سوال ما را به زبان آن شخص از او می پرسد و پاسخ مورد نظر را به فارسی در اختیار ما قرار می دهد. تمام این ها با سرعتی که تصورش را هم نمی کنیم اتفاق می افتد. پس هوش مصنوعی یک پشتیبان قدرتمند برای برنامه ها و کل دنیای وب است.
هوش مصنوعی در این قسمت با فناوری NLP که خودش زیرمجموعه ای از فناوری یادگیری ماشین است، این تفسیر و ترجمه را انجام می دهد. با NLP بین انسان و ماشین واسطه می شود. هدف NLP هوش مصنوعی در این قسمت کمک به انسان و ماشین برای درک بهتر زبان یکدیگر است. کار کلی NLP پردازش زبان طبیعی انسان با تفسیر، تغییر و در آخر درک درست است. پس دیگر به راحتی سوال بپرسد تا سریعترین و دقیق ترین پاسخ ممکن را دریافت کنید.
هوش مصنوعی اینجا، آنجا، همه جا
فناوری AI در همه جا حضور دارد. این فناوری از طریق دیتابیس خود تمام آی پی های افراد، ماشین ها یا دستگاه ها و آدرس های ارتباط آنها یا همان شبکه بزرگ آنها، می تواند در همه جا حضور داشته باشد. اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، هوش مصنوعی از پروتکل آی پی اینترنت و اینترنت اشیاء(IOT) که شامل ارتباط تمام اشیاء مثل لوازم هوشمند، سیستم های مدیریتی آنلاین، همه گجت ها، لوازم جانبی کامپیوتر، برنامه های خدماتی و هر چیزی که فکرش را می کنید است.
طراحی سه بعدی
دنیای وب 3 بطور غالب درون دنیای 3 بعدی پیگیری می شود و طراحی محیط آن سه بعدی می باشد. بنابراین برنامه هایی که برای استفاده یا خدمت در این دنیای سه بعدی توسعه داده می شوند، هم می توانند تعداد زیادتری نسبت به برنامه های گذشته داشته باشند و هم می توانند به صورت سه بعدی ارائه شوند که به این صورت می توان تجسم کاملی از عناصر و المان های درونی آنها داشت و باعث گسترس واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) خواهد شد.
قاعدتا عناصر حاضر در این فضای سه بعدی که می توانند خود کاربران هم باشند، می توانند تعامل کامل تر و دقیق تری داشته باشند و با اعتماد بیشتری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ضمن اینکه دست توسعه دهندگان نرم افزارها در این محیط بازتر است و می توانند سرمایه گذاری خود را در وب 3 افزایش دهند.
وب 3 و فناوری بلاکچین (Blockchain)
پیش تر گفتیم که وب 3 باعث تمرکز زدایی و امنیت داده های کاربران می شود. اگر با فناوری بلاکچین آشنا باشید، می دانید که امنیت بسیار بالای آن باعث سرمایه گذاری کاربران زیادی از سراسر دنیا در امور تجاری و رمز ارزها شده است. این فناوری باعث قدرت بیشتر و عملکرد کاربران در امنیت کامل می شود. قطعا در چنین حالتی بازارهای مالی و ایده های تجاری زیاد و بازاریابی در چنین فضای شفافی ایجاد و گسترش خواهد یافت. کلا بلاک چین یک فضای باز منظم، مثل یک اکوسیستم ایجاد می کند که هدف اصلی آن خلاص شدن کاربر از سسیستم های متمرکز است.
بازاریابی یا دیجیتال مارکتینگ در وب 3
بازاریابی بر بستر وب 1
در نسخه قدیمی وب یعنی وب 1 اگر به یاد داشته باشید، کاربر فقط یک مصرف کننده بود. یعنی صفحه های وبسایت ها توسط توسعه دهندگان به صورت ثابت و خیلی بی روح، در اختیار شما قرار می گرفت تا شما با پرداخت پولی به میزبان ها بتوانید استفاده معمولی از آنها داشته باشید. بازاریابان هم مجبور بودند تبلیغات خود را از طریق جمع آوری ایمیل کاربران و ارسال پیام به آنان انجام دهند. همه چیز برای بازاریابان، اولیه و سطحی بود.
بازاریابی بر بستر وب 2
همین حالا در فضای وب 2 هستیم و شما دیدید که شاهد چه انقلاب بزرگی در زمینه تبلیغات و بازاریابی بودیم و هستیم. این باعث روش های دقیق در سئو شد و از این طریق استراتژی های جدیدی جهت جذب و افزایش مخاطبین به جود آمد. چه چیزی بهتر از این که بازاریابان می توانند با وجود دقیق ترین داده ها شناخت کاملی از مشتری داشته باشند تا بتوانند بر روی هدفشان بیشتر متمرکز شوند.حالا دیگر روش های زیادی بر روی بستر وب 2 وجود دارد.
هم ایمیل مارکتینگ، هم تبلیغات در شبکه های مجازی و انواع دیگر آن. کلا پتانسیل برای رشد بیشتر هم وجود دارد. حضور شبکه اجتماعی مجازی مثل فیس بوک یا اینستاگرام باعث جذب بازاریابان زیادی شد. تبلیغات جغرافیایی با توجه به مکان مشتری افزایش یافت و اینفلوئنسرها موفق به بازاریابی قدرتمندی شدند.
فضای وب 2 باعث شد که بازاریابان بتوانند به تحلیل رفتار مخاطبان بر این بستر بپردازند و با شناخت دقیق مخاطبین بتوانند درک عمیق تری از مخاطبین هدفشان داشته باشند. تعامل با کیفیت تری برقرار کنند. از این طریق برندها با شناخت سلایق مردم، محصولاتی با توجه به نیاز آنها تولید کردند. در حقیقت تبلیغات، مبتنی بر علاقه مشتری شد. خلاصه رویای بازاریابان این است که اطلاعات زیاد و دقیقی از هر نوعی که ممکن است به دست بیاورند و این خواسته آنها با ظهور بستر جدید محقق شده است.
بازاریابی بر بستر وب 3
در وب 2 حقیقتا مخاطبین، صاحب اصلی داده های خود نبودند و تصمیم گیری درباره داده های آنها بدست صاحبان شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام انجام می شد. یعنی این شبکه ها برای بازاریابان تصمیم گیری می کردند که چگونه تبلیغاتشان را به اشتراک بگذارند. بنابراین برای بازاریابی مجبور به تعامل با این شبکه ها بودیم. صاحبان اصلی داده های شما خودتان نبودید.
اما وب 3 بستر جدیدی را برای مردم فراهم کرده است که صاحب اصلی داده هایشان خودشان باشند. یعنی داده های مخاطبین دیگر بر روی سرور متمرکز شبکه های اجتماعی ذخیره نمی شود. بلکه بصورت غیر متمرکز اطلاعات آنها بر روی شبکه ای توضیع شده می باشد و هیچ ارگان یا نهادی صاحب این داده ها نیست.
کنترل کامل اطلاعات به دست کاربر است و خودش تصمیم می گیرد که چه زمانی و چگونه داده هایش را اشتراک گذاری کند. واقعا کار، راحت شده است و به راحتی می توان در سرتاسر دنیا اقدام به معاشرت و تعامل با صاحبان خصوصی داده ها کرد. هر شهروند، خودش یک سرور اختصاصی است. بهره بردار اصلی سود بازاریابی خود کاربر خواهد بود و واسطه ای دیگر حضور نخواهد داشت. بنابراین باید انتظار داشت بازاریابان به طور فزاینده ای مشغول به کار شوند.
چالش های پیش روی مخاطبین بر بستر وب 3
آگاهی از پیشرفت های وب 3 (به روز بودن مخاطب)
قبل از اینکه به جامعه بازاریابان فعال در وب 3 بپیوندید باید نکته ای را بدانید. این بستر اینترنت به سرعت رو به پیشرفت است. اما اطلاعات خیلی کمی از وب 3 در دسترس است. همچنین خیلی از ویژگی های آن هنوز در مراحل ابتدایی هستند. اما قسمت های دیگری از Web3 وجود دارند که پیشرفت چشمگیری داشته اند. برای همین باید مراقب بود که سرگردان نشوید و ترجیحا فعلا به جذب مخاطبین از طریق شناخت آنها با توجه به داده هایشان داشته باشید.
احتمالا راه زیادی در پیش است تا این بستر به توسعه کامل برسد. فعلا باید از این پیشرفت های آن آگاه بود. مثلا با توجه به وجود اصطلاحات زیاد در این فضا مثل NFT یا DAO یا بسیاری دیگر از این واژه ها که باعث به وجود آمدن یک شبه زبان، در این زمینه شده است و برای یادگیری و تسلط بر روی آنان باید ماه ها وقت بگذارید و بعد از آن هم همیشه خود را به روز نگه دارید.
استقبال کم از فضای وب 3
با اینکه نوسان قیمت NFT و مخصوصا گران شدن آن نشان دهنده علاقه کاربران برای حضور در وب 3 می باشد، اما درصد کسانی که با NFT آشنایی دارند خیلی کم است. حتی در اروپا و آمریکا هم به همین صورت است. خب از آنجایی که نحوه پرداخت وجه در این فضا از طریق رمز ارزها و NFT ها صورت می گیرد و واحد پولی رایجی در آن وجود ندارد. همین مانع رشد فوری بیشتر قسمت های آن شده است.
همچنین به دلیل آشنا نبودن بسیاری از مخاطبین با دنیای کریپتو، استقبال قابل توجهی فعلا از این فضا نشده است. هر چند که تلاش های زیادی در این زمینه می شود، اما برای یادگیری استفاده درست از NFT نیاز به دانش فنی زیادی است. البته برای عقب نیفتادن بیش از حد کاربران در این فضا، پلتفرم هایی مثل نووِل (Novel) و دایم (Dime) با اقدام به ساخت و فروش NFT بدون کد، کار علاقه مندان فعالیت بر این بستر را آسان تر کرده اند.
متاورس چیست و چطور می توان در آن فعالیت کرد (توضیح به زبان ساده)
حالا که با بستر Web 3 کاملا آشنا شدیم باید به یکی از مهمترین فناوری های نوظهور یا شاید باید گفت مهمترین فناوری آینده دنیای وب آشنا شویم. احتمالا بارها نام متاورس به گوشتان خورده است و اطلاعات پراکنده ای را از مردم دریافت کرده اید. فارق از همه اطلاعاتی که درباره جهان متاورس تا به حال شنیده اید، یکی از اصلی ترین و مهمترین چیزهای عجیبی که در این دنیا وجود دارد، خرید زمین در متاورس است. شاید عجیب به نظر برسد، پس برای فهمیدن واقعیت درباره خرید املاک در متاورس، با زبان ساده با ما همراه باشید.
خرید زمین در فضای متاورس چگونه است؟
توسعه متاورس در یکی دو سال گذشته باعث شده است که برخی از مردم برای بسیاری از امور مرتبط با فناوری همچون سرگرمی یا فعالیت های ورزشی و بازی به سوی این فضای مجازی روانه شوند. معمولا افرادی که علاقه زیادی به دنیای فناوری و پیشرفت های این حوزه دارند در این فضا جستجو می کنند. نکته اینجاست که آیا می توان در کنار این فعالیت ها بر روی پول درآوردن در متاورس هم سرمایه گذاری کنیم؟
آیا از طریق ارز دیجیتال می توانیم در این دنیا به فعالیت و سرمایه گذاری بپردازیم؟ اگر می شود که در متاورس سرمایه گذاری کرد و زمین و مستغلات خرید و معامله کرد، چگونه این عمل امکان پذیر است؟ اصلا بهترین ارز برای معامله در متاورس کدام ارز دیجیتال است؟ تمام این سوالات برای مخاطبان و علاقه مندان این حوزه پیش می آید.
اول از همه باید بدانید که اگر بخواهید در متاورس سرمایه گذاری کنید حتما باید با تمرکز و هوشمندانه این کار را انجام دهید تا ریسک کمتری را متحمل شوید. خیلی از ماها نتوانستیم به تعقیب ماشین بیت کوین بپردازیم و متاسفانه سرعت ماشین بیت کوین آنقدر زیاد بود که فاصله زیادی از ما گرفت، تا جایی که این گنج ارزشمند را از دست دادیم و حالا مجبوریم به دنبال ماشین های فعلا کم ارزش تر راه بیفتیم. یعنی رمز ارزهای کوچکتر و کم ارزش تر و فناوری های جدید.
با این وجود خیلی از مخاطبین، هنوز هم از گذشته درس نگرفته اند و این اتفاق درباره NFT هم برای آنان در شرف تکرار است. پس اگر می خواهید اینبار هم رودست نخورید باید وارد دنیای متاورس شوید. اگر می خواهید به زبان ساده بدانید که چگونه می توان وارد دنیای متاورس شد این مقاله را ادامه دهید.
چطور می توان در متاورس زمین خریداری کرد؟ تا چند سال پیش حتی تصور خرید زمین در یک فضای مجازی فقط یک تفکر تخیلی بود و اگر چنین چیزی را می گفتید متهم به خیال پردازی می شدید. اما تخیل به واقعیت تبدیل شده است. فقط باید آن را یاد بگیرید. باور بفرمائید که خرید زمین و املاک در متاورس آنقدری که فکر می کنید دشوار نیست. فقط کافی است بفهمید متاورس چیست و آن را کاملا درک کنید.
1. آواتار خودتان را بسازید
متاورس دقیقا مثل دنیای معمولی شماست. شما درون دنیای خودتان یک کاراکتر هستید که با سایر کاراکترها (انسان ها) تعامل می کنید، خرید و فروش انجام می دهید. بازی می کنید. سرگرمی هایی مثل رفتن به کنسرت یا سینما و بسیاری دیگر از چنین فعالیت هایی دارید. پس برای حضور در متاورس، که همانند همین دنیا است، باید از خودتان یک آواتار بسازید که بتوانید فقط در فضای متاورس حضور داشته باشید.
اگر علاقه مند هستید که تمام فعالیت های شما دیجیتالی باشد باید در این دنیا فعالیت کنید. درست مثل دنیای واقعی که در آن از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید و در همین شبکه ها خرید و فروش انجام می دهید و همین بخش از زندگی خود را دیجیتالی کرده اید. اما چرا فقط یک بخش از زندگی، با متاورس تمام زندگی خود را دیجیتالی کنید. به کنسرت مجازی بروید و با آواتار خودتان خرید و فروش انجام دهید.
برندها و افراد معروف زیادی اکنون در متاورس وجود دارند و هر کدام به تبلیغ و فعالیت مشغولند. از جمله آنها می توان به برند سامسونگ و خواننده هایی مثل جاستین بیبر اشاره کرد که چند وقت پیش یک کنسرت مجازی در متاورس برگزار کرد و اتفاقا استقبالی که از کنسرتش شد بیشتر از چیزی بود که انتظارش را داشتیم. خلاصه روند پیش رفت متاورس بسیار سریع است. پس عقب نمانید. تکنولوژی در دستان شماست. پس منتظر چه چیزی هستید؟ سفر خود را در متاورس و دنیای تجارت الکترونیک مجازی آغاز کنید.
یادتان باشد که بیش از حد در اقیانوس متاورس غرق نشوید. به زبان عامیانه به متاورس اعتیاد پیدا نکنید. اگر با NFT آشنایی دارید بدانید که فروش در متاورس، مشابه فروش NFT است. به هر حال مراحل معامله زمین در متاورس آسان است و طی مراحل زیر می توانید آن را انجام دهید.
2. استفاده از پلتفرم های معروف
پلتفرم های Decentraland و Sandbox از محبوب ترین پلتفرم های متاورس هستند که می توانید درون آنها املاک مجازی خرید و فروش کنید و حتی به بازاریابی بپردازید. این پلتفرم ها دارای زمین های گوناگون هستند، هر کدام چندین قطعه زمین دارند. می توانید این زمین ها را خریداری کنید و از آنها برای خیلی از کارها استفاده کنید. مثلا می توانید از آنها به عنوان ادارات، اماکن خدماتی و حتی نمایشگاه ها هنری خود استفاده کنید.
واحد پول MANA متعلق به پلتفرم Decentraland است و واحد پول SAND متعلق به پلتفرم Sandbox است. اینها ارزهای بومی این دو پلتفرم هستند. از آنجایی که Decentraland بر روی فضای بلاک چین قابل استفاده است، پس قاعدتا می توانید برای معاملات آن از اتریوم استفاده کنید. یا اینکه درون این پلتفرم ها خرید NFT کنید. اما قبل از آن باید کیف پول Cryptocurrency یا NFT خود را راه اندازی کنید.
3. راه اندازی کیف پول Crypto یا NFT
فکر می کنم تا اینجا متوجه شده اید که برای معامله در متاورس نیاز به ارزهای دیجیتال دارید. اصلا مهم ترین قسمت کار همین فعال کردن کیف پول دیجیتال است. درست است که کیف پول دیجیتالی یک امر ضروری است، اما این به نفع امنیت خودتان است. اینگونه همه دارایی های دیجیتال شما ایمن می مانند.
ذکر این نکته الزامی است که بدانید کیف پول کریپتو شما باید با پلتفرم Metaverse سازگاری داشته باشد. مثلا برای Decentraland گزینه Metamask بهترین است. البته کیف پول زنجیره ای Binance هم گزینه ایده آلی است. راستی توصیه می کنیم که کیف پول مورد استفاده شما با مرورگر شما کاملا یکپارچه و همخوان باشد تا یک تجربه بی دردسر و روان را داشته باشید.
پس از راه اندازی و اتصال کیف پولتان به متاورس، باید ارزهای رمزنگاری شده کریپتو کارنسی را بخرید. ببینید پلتفرم شما از چه ارزی استفاده می کند. MANA, ETH یا SAND. اگر از ارز مناسب استفاده نکنید خود سیستم متاورس، شما را از خرید زمین باز می دارد و رویای سرمایه گذاری شما دود شده و به آسمان می رود. پس حواستان باشد از چه ارزی استفاده می کنید. خیلی راحت این ارزها را از صرافی هایی مثل بایننس، کوین بیس یا کو کوین خریداری کنید.
4. خرید قطعات زمین
حالا اگر همه چیز طبق روال و خوب پیش رفته است، اولین قطعه املاک مجازی خود را انتخاب کنید. این آخرین مرحله است و خیلی ساده می باشد. فقط تنها کاری که می کنید این باشد که در پلتفرم متاورس بگردید و زمینتان را انتخاب کنید. حالا به بازار متاورس بروید و روی گزینه خرید (Buy) کلیک کنید. به همین راحتی شما یک تراکنش موفق خواهید داشت.
حالا ملکی را که به صورت NFT در کیف پولتان قرار داده شده را خواهید دید. دیگر تصمیم با شماست که ملکتان را نگه دارید یا آن را بفروشید یا حتی روی آن چیزی بسازید. باید بدانید که ارزش زمین مجازی در متاورس، درست مثل زمین های واقعی بالا می رود و این شگفت انگیز است. بنابراین اگر در آینده قصد فروش زمینتان را داشته باشید، احتمالا سود قابل توجهی به دست خواهید آورد. بسیار مهم است که دستورالعمل های استاندارد داده شده در پلتفرم متاورس خود را دنبال کنید و از تغییرات آن آگاه باشید.
آیا سرمایه گذاری در املاک دیجیتال ارزشش را دارد؟
حالا که دیگر همه چیز درباره خرید زمین در متاورس را می دانید، سوال این است که آیا سرمایه گذاری در خرید زمین و املاک دیجیتال ارزشمند است یا خیر؟ اگر نظر ما را بخواهید می گوییم که شکی در آن نیست که این یک سرمایه گذاری آینده دار و پر سود است. آینده دنیا دیجیتال است و در گسترش متاورس شکی نیست. هر چند خطرات خرید و سرمایه گذاری در متاورس هم نباید پشت گوش انداخت. بنابراین قبل از خرید هر نوع دارایی دیجیتال باید تحقیق کرده و با مزایا و معایب این کار آشنا شوید.
صادقانه بگویم، متاورس و زیرمجموعه هایش می توانند تاریخ انقضای رسانه های اجتماعی را نزدیک و نزدیک تر کنند و تنها راه معاشرت و تعامل راه دور ما را از بین ببرند. اما در کل همه چیز با گذشت زمان مشخص می شود. در حال حاضر روند رو به رشدی را می بینیم، اما احتمال اینکه در آینده به صدها دلیل پیش بینی نشده شاهد یک بازار نزولی باشیم هم وجود دارد.
بازی های متاورس
مدتی است که شاهد رشد استثنایی صنعت بازی هستیم که کمک شایانی به بالا رفتن NFT کرده است. حالا که مدتی از به وجود آمدن پروژه های بزرگ و موثری مثل Decentraland و Sandbox می گذرد. رفته رفته می بینیم که سایر پروژه های کوچکتر با تقلید از این دو پروژه بزرگ در حال توسعه هستند. بازی های متاورس هم هم نوعی پروژه و پلتفرم هستند که در دنیای دیجیتال قرار دارند.
درست مثل بازی هایی شبکه ای دنیای واقعی، می توانید در بازی های متاورس به نبرد و مسابقه با هوش مصنوعی یا سایر آواتارها و کاراکترها بپردازید و حتی با آنها معاشرت کنید و پیام رد و بدل کنید. یکی از بازی های متاورسی معروف Minecraft است که توسعه از دو بعدی به سه بعدی بسیار روان آن در احال انجام است. بازی های VR را نباید با بازی های متاورس یکی بدانید. چون این دو اصلا مترادف نیستید. فقط واقعیت مجازی می تواند در جهت اجرای بازی های متاورس کمک کننده باشد.
این بازی ها، بومی شده متاورس هستند و از ارزهای متاورسی برای اجرای روان بهره می برند. دنیای سه بعدی گسترده و جذاب به بازیکنان اجازه می دهد که با آواتار خود غرق در این دنیا شوند و با شخصیت های مشابه خود تعامل داشته باشند. بدون شک این راه جدیدی برای ارتباط هوشمند خواهد بود و اینطور که پیداست در دنیای امروز قرار است بیش از پیش همه گیر شود و رواج پیدا کند.
خرید سهام در متاورس
سوال اینجاست که آیا می توان در متاورس سهام خریداری کرد و اگر می شود چطور می شود این کار را انجام داد؟ این یک رویا برای سرمایه گذارانی است که علاقه به سرمایه گذاری های نوسانی یا بلند مدت دارند. با این کار، دیگر برای مدیریت ارزهای دیجیتال و بازکردن کیف پول نیازی به کمک خارجی نخواهند داشت.
گفتیم که در متاورس همه چیز مثل دنیای واقعی است. سهام متاورس مثل هر شرکت دیگری در بورس اوراق بهادار سنتی یعنی در دنیای واقعی قابل معامله است. شما باید سهام یک شرکت که دارای بازار بزرگی می باشد را خریداری کنید. از پیشرو ترین شرکت های سهام دار در متاورس می توان به الکترونیک ارتز (EA) و Roblox Crop یا همان RBLX اشاره کرد.
با توجه به پیشرفت انفجاری فناوری و اینترنت، حتی خیلی از شرکت های دولتی هم می خواهند به عنوان شرکت های دارای سهام متاورس دیده شوند و دوام داشته باشند. اگر درباره کنفرانس های سه ماهه شرکت های دولتی بزرگ تحقیق کنید، خواهید دید که اکثر آنها چشم اندازهای دیجیتالی بزرگی دارند. این خواسته شرکت ها از زمان تغییر نام فیسبوک به متا افزایش چشمگیری داشته است.
دو شرکت بسیار بزرگ و سرمایه دار اسنپ و انویدیا مشغول سرمایه گذاری در متاورس هستند. این دو شرکت هم به طور محسوس و هم نامحسوس میلیون ها دلار را هزینه عملیاتی کردن این پروژه ها می کنند. مخصوصا در بخش های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده یعنی VR و AR که می دانیم هیچ شرکت متاورسی بدون استفاده از این دو سیستم نمی تواند عمل کند.
انویدیا به دلیل حوزه تخصصی هوش مصنوعی که از بخش های مهم آن است سیستم آنها در هزاران شرکت استفاده می شود و راه حل Ominverse آن اکنون مورد علاقه بسیاری از مشاغل دیجیتالی می باشد. سرمایه گذاری سهام در متاورس کمی چالش برانگیز است اما سود آن بی پایان است. کسانی که در این امر جدی هستند یک امکان باز و نامحدود جلوی آنها قرار دارد.
جمع بندی
در این مقاله از دیجیالیک درباره متاورس و چگونگی فعالیت در آن صحبت کردیم. گفتیم ریشه همه فناوری های AR و VR از شکل گیری Web3 آغاز شد و پلتفرم متاورس هم بر بستر وب 3 عمل می کند. وب 3 یک ساختارشکن بی قانون است که شرکت های پیشرو در حال اعمال قوانین بر روی آن هستند. راستش را بخواهید یک تعامل پایاپای بین انسان و کامپیوتر در حال شکل گیری است که در این تعامل هیچ کدام بر دیگری برتری ندارند.
گفتیم که در وب 3 مالک اصلی داده هایتان خود شما هستید و اطلاعاتتان بر روی سرورهای متمرکز ذخیره نمی شود. همین امر باعث می شود از اتلاف زمان جلوگیری کند و یک اکوسیستم باز و کامل را به وجود می آورد و فضا را برای گسترس متاورس آماده می کند.
در پلتفرم متاورس می توانید بازاریابی و خرید و فروش پرسودی را داشته باشید. این فضای مجازی یک دنیا مثل دنیا فیزیکی خودمان است فقط به صورت مجازی و دیجیتالی. در این دنیا می توانید خرید و فروش زمین، املاک و مستغلات انجام دهید، بازی های متاورسی انجام دهید، سهام شرکت های حاضر در متاورس را خریداری کنید و همچنین می توانید سرگرمی هایی مثل رفتن به کنسرت افراد معروف دنیا را داشته باشید.
امیدواریم این مقاله با عنوان متاورس چیست و چطور می توان در آن فعالیت کرد (توضیح به زبان ساده) برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم به سادگی همه چیز را توضیح داده باشیم تا بتوانید از طریق آن انگیزه حضور در متاورس را کسب کرده باشید. از اینکه با دیجیالیک همراه بودید سپاسگذاریم.