بهترین و زیباترین بازی های داستان محور و دارای ماجراهای پر رمز و راز

بهترین و زیباترین بازی های داستان محور و دارای ماجراهای پر رمز و راز

شاید شما هم علاقه مند به بازی هایی باشید که بیش از هر چیزی متمرکز بر داستان سرایی باشند. داستان هایی که مخاطب را درگیر اسرار و چالش هایی می کند که باید با غوطه وری در شناخت شخصیت ها و محیط به زیبایی آنها پی برد. گیمرهای علاقه مند به فیلم های ماجرایی از انیمیشن های بازی لذت زیادی می برند. در این مطلب از دیجیالیک می خواهیم شما را با بهترین و زیباترین بازی های داستان محور و دارای ماجراهای پر رمز و راز آشنا کنیم.

بازی ها در هر سبکی که ارائه شوند می توانند دارای داستانی فراگیر باشند. مثلا یک بازی می تواند با تمرکز بر وحشت از داستان درخوری هم بهره مند باشد. مثل عناوین سایلنت هیل یا الن ویک که دارای طرفداران بسیاری هستند. یا اینکه مثل بازی رد دد ردمپشن و مس افکت، ضمن در اولویت قرار دادن اکشن ناب بر اساس داستانی زیبا توسعه داده شده باشند. در سال های اخیر عناوین زیبایی مثل Portal یا Tomb Raider و Ryse: Son Of Rome مرز تلفیق محوریت داستان را با سایر سبک های دیگر مثل اکشن ماجرایی در نوردیدند.

اما یک سری بازی ها هستند که کلا روایی هستند و فقط برای عاشقان کاتسین و انیمیشن توسعه داده شده اند. این آثار چه دارای درون مایه ای معمایی و چه ساده باشند معمولا از پیاده روی و دیالوگ های زیادی تشکیل شده اند و مخاطب را با قلقلک دادن حس کنجکاوی و هیجان به درون خود می کشند.

حتی برخی از آنها از مرز انیمیشن عبور کرده اند و سناریوهای سینمایی را در خود جای داده اند که نمونه آن را می توان در Immortality مشاهده کرد. بازی که متشکل از کلیپ های فیلم واقعی است و تقریبا مخاطب را بر سر دوراهی گیم و فیلم سرگردان می کند. یا عنوان As Dusk Falls که دیگر کلا فقط از روایت ساخته شده است و هیچ انتظار دیگری نمی توانید از آن داشته باشید. در هر دو مورد این عناوین شما فقط نقش تصمیم گیرنده پخش انیمیشن یا سکانس فیلم را دارید.

اما تمرکز ما در این مطلب بر روی بازی هایی است که با داشتن یک زیربنای داستانی زیبا و جذب کننده بتواند تا حد ممکن از سایر اِلمان های گیمینگ مثل گیم پلی ارزشمند و گرافیک بالا مخاطب را بهره مند کند. یک نکته خوبِ چنین عناوینی این است که هم موس و کیبورد و هم انگشتان دستتان استراحت زیادی می کنند. اما چشم و گوشتان باید فعال تر از همیشه باشد تا متوجه سرنخ ها شوید و شخصیت ها را در طول داستان همراهی کنید.

معمولا چنین آثاری بسیار جوان پسند هستند و افرادی که احساسی و با قوه تخیل بالا هستند از آنها بسیار لذت می برند. اگر از چنین افرادی هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا جزئیات خلاصه واری از داستان بهترین و زیباترین بازی های داستان محور و پر رمز و راز را برایتان بازگو کنیم. بازی هایی که عموماً از فیلم ها الهام گرفته اند.

بهترین و زیباترین بازی های داستان محور و دارای ماجراهای پر رمز و راز

1. بازی The Quarry 2022 (کواری)

بازی The Quarry 2022 (کواری)

من خودم به شخصه علاقه خیلی زیادی به فیلم ها و سریال های ماجرایی جوان پسند دارم. فیلم هایی مثل گرگ و میش که حول محور گرگینه و خون آشام ها می گردند یا فیلم های اسلشری که در روند داستانی آنها تعدادی جوان به دل جنگل می زنند تا در آنجا خوش بگذرانند اما گرفتار قاتلی بی رحم یا خطرات دیگری می شوند که از جمله آنان می توان به پیچ اشتباه و جمعه سیزدهم اشاره کرد.

اما این مسئله چه ارتباطی به بازی نامبرده دارد. دقیقا در بازی ها هم مثل فیلم های هالیوودی چنین چیزی را می توان مشاهده کرد. بازی The Quarry چنین درون مایه ای دارد. یک بازی زیبای داستان محور و پر از ماجراهای هیجان انگیز و پرتنش که با ترس و دلهره ادغام شده است.

کواری داستان 9 مشاور یا مدرس جوان را روایت می کند که برای انجام خدمات مشاوره به تعدادی بچه و البته کمی هم خوش گذرانی به یک کمپ تابستانی به نام کواری می روند. در حالی که کار آنها به اتمام می رسد و بچه ها سوار بر سرویس از کمپ به خانه هایشان باز می گردند، اتفاقات غیرقابل پیش بینی و دلهره آوری برایشان رقم می خورد.

زمانی که مشاوران جوان می خواهند به خانه بازگردند شخصی مانع بازگشت آنان می شود و باعث می شود آنان تا روز بعد صبر کنند.

شخصیت های بازی quarry 2022- کواری
مشاورین بازی The Quarry 2022

در عین حال مسئول کمپ درباره خطرات این مکان به آنها هشدار می دهد و اخطار می دهد که هرگز شب از کمپ خارج نشوند. اما مگر در دل سیاه جنگل چه چیزی در انتظار آنان است؟ اگر فکر می کنید جیسون معروف با آن ماسک ترسناکش در کمین نشسته است تا آنان را قلع و قمع کند، اشتباه می کنید. چرا که داستان خشن تر و مخوف تر از این مسائل است. دست نیروهای انسانی شیطان صفت و نیروهای ماوراء الطبیعه در کار است. آیا جوانان به اخطار مسئول کمپ توجه خواهند کرد؟

این بازی علاوه بر گرافیک بالا و گیم پلی قابل قبول، دارای سکانس هایی سینمایی و یادآور فیلم های اسلشر ترسناک و هیجانی است. البته داستان بازی تا حدودی کلیشه ای است. از این جهت کلیشه ایست که چنین موضوعی را در بسیاری از رمان ها و فیلم های ترسناک هالیوودی دیده ایم. با این حال، درون همین داستان اتفاقات فوق العاده دیدنی در انتظار بازیکن است که باعث می شود به The Quarry همچون یک سینمایی ترسناک هیجانی نگاه کند و از دیدن انیمیشن های آن لذت ببرد. شما غرق در داستان و دیالوگ های شخصیت های بازی خواهید شد.

یکی از مهمترین دلایل جذابیت این بازی این است که بسیاری از اتفاقات درون بازی و سرنوشتی که قرار است برای شخصیت ها رقم بخورد به تصمیمات و انتخاب های شما بستگی دارد. تصمیماتی که در روند بازی می گیرید باعث می شود که شخصیت ها زنده بمانند یا اینکه برعکس باعث مرگ آنها شوید. همین انتخاب ها باعث می شوند که سناریوهای مختلف در انتظار شما باشند و حتی پس از اتمام بازی، بارها آن را از ابتدا تکرار کنید تا با تصمیمات دیگر، سکانس های جدیدی ببینید.

گرافیک بازی کواری 2022- quarry
فضای سینمایی بازی کواری 2022

فضاسازی سینمایی با گرافیک بسیار بالا باعث می شود که از پیاده روی های طولانی مدت در مسیرهای جنگلی خسته نشوید. این بازی دارای محیط و اتمسفر خوفناک است. با این حال با توجه به اینکه کواری یک عنوان ترسناک تعاملی می باشد اتنظار ما برای ترساندن مخاطب در چنین محیطی بیشتر از اینها بود. اتمسفر در کنار موزیک بسیار زیبا و تیم صدا پیشگی، علاقه مندان به چنین قصه هایی را مجذوب می کند.

از آنجایی که با یک عنوان داستان محور و پر ماجرا طرف هستید، انتظار این را داشته باشید که با یک گیم پلی پیاده روی نسبتا طولانی دست و پنجه نرم کنید و در طول گیم پلی ماجراهای تازه ای برایتان رقم بخورد. مثل حل معماها و روبرو شدن با هیولاهای ترسناک در دل تاریکی که اگر دستشان به شما برسد قطعا سلاخی خواهید شد. بنابراین تا می توانید احتیاط کنید و از روش مخفی کاری محتاطانه استفاده کنید.

بازی The Quarry در سال 2022 توسط استودیوی سرشناس Supermassive Games منتشر شد و در حقیقت این درام ترسناک ماجرایی را می توان دومین بازی مهم و زیبا از بین عناوین منتشر شده توسط این استودیو دانست که بعد از عنوان زیبای Until Dawn به شهرت قابل توجهی دست یافت. کواری در بخش تک نفره و چند نفره از سوی منتقدین مورد تحسین قرار گرفت و اکثر نقدها به این بازی مثبت بود.


2. بازی A Plague Tale: Requiem 2022 (داستان طاعون: مرثیه)

بازی A Plague Tale: Requiem 2022 (داستان طاعون: مرثیه)
سمت چپ نسخه اول بازی A Plague Tale و سمت راست نسخه دوم

دلیل اینکه بازی های داستان محور به صورت سینمایی روایت می شوند این است که بسیاری از آنها از فیلم های سینمایی الهام گرفته اند. فیلم های درام زیادی ساخته شده اند که وقایع درون آنها در دوره جنگ های بزرگ طول تاریخ مثل جنگ های صلیبی یا نبردهای تاریخی بریتانیا یا انقلاب کبیر فرانسه اتفاق می افتند که علاقه مندان خاص خود را دارند. آثاری که شما را به برهه های مختلف تاریخی و قرون گذشته مثل قرون وسطی می برند.

در این بازی هم شما به قرن چهاردهم می روید. داستان فداکاری و عشق به خانواده در زمانی که همه چیز به هم ریخته است. در دل یکی از بزرگ ترین و پرآشوب ترین جنگ های تاریخ فرانسه یعنی جنگ صد ساله این کشور با بریتانیا با یک خواهر و برادر دوست داشتنی و معصوم سرگردان می شوید. این بازی برای کسانی که به دنبال یک اثر با تمرکز کامل بر داستان هستند یکی از بهترین گزینه های ممکن است.

شما در A Plague Tale: Requiem دقیقا در همان دنیای قسمت اول این بازی که در سال 2019 منتشر شد قرار دارید. از آنجایی که نسخه اول این بازی با نام Innocence (بیگناهی) با نسخه دوم دقیقا از یک موضوع پایه بهره می برند. می توانم داستان را به صورت تلفیقی برایتان بازگو کنیم. فقط شاخه های فرعی داستان و البته جزئیات فنی بازی متفاوت است. یعنی در نسخه دوم یا همان «مرثیه» با جهانی پهناور تر، گرافیک به مراتب بیشتر و اتمسفر بسیار زیبایی طرف هستیم. بنابراین داستان را به صورت کلی می توانم اینگونه بیان کنم.

آمیسیا در بازی a plague tale innocence 2019
نمایی از نسخه 2019 بازی داستان طاعون با نام بی گناهی

در این بازی کنترل دختری جوان به نام “آمیسیا دو رون” را بر عهده خواهید گرفت که همراه برادر کوچک و بیمارش به نام هیوگو باید از چنگال انبوهی از سربازان تشنه به کشتن مردم عبور کنید و مسئولیت جان هیوگو هم بر عهده شما خواهد بود.

وضعیت فرانسه در شرایط بحرانی و بسیار اَسفناکی قرار گرفته است. آتش جنگ باعث مرگ هزاران نفر از مردم شده است. طاعون سیاه به همراه انبوهی از موش ها سرزمین را به تباهی کشانده اند. حالا آمیسیا با کمک شما باید هر چه در توان دارد را نشان دهد و از این سرزمین پرآشوب با مخفی کاری و پنهان ماندن از چشم سربازان، انبوه موش های حامل طاعون و سایر افراد خطرناک، خود را به هدفی مشخص برساند. هدفی که میتواند جان برادر بیمارش را نجات دهد.

در نسخه 2019 شما می توانید ضمن مخفی کاری از شیوه حواس پرتی دشمنان یا ضربه مخفیانه به سر آنها استفاده کنید و در همین حین از دست موش ها هم باید فرار کنید. ضمن اینکه در در طول مسیر با معماهای متنوع زیبایی روبرو خواهید شد.

آمیسیا و هیوگو در بازی a plague tale reqiem 2022
تصویر آمیسیا و هیوگو در بازی A Plague Tale Requiem

در نسخه مورد نظر ما یعنی Requiem ضمن بودن تمام این ویژگی ها و همان گیم پلی، از سلاح چاقو، کمان و پرتاب قلاب سنگ و برخی ریزه کاری های اضافه شده در مبارزات بهره ببرید. در کل این بازی متمرکز بر مخفی کاری است و نمی توان نام اکشن خالص را بر آن گذاشت. چرا که آمیسیا مهارت خاصی ندارد و همه فعالیت و فداکاری های او از احساس عشق به برادر کوچکش نشات میگیرد.

اما داستان کلی بسیار جذاب است. بازی در نسخه اول از جایی آغاز می شود که سربازان تفتیش عقاید به ملک پدری آمیسیا حمله می کنند و پدر او را می کشند. مادر خانواده که بئاتریس نام دارد تلاش می کند که با دو فرزند خود به صورت کاملا مخفیانه از این مخمصه فرار کند و جان دختر و پسر کوچکش را نجات دهد. اما بئاتریس پس از فراری دادن فرزندانش اتفاق دردناکی را متحمل می شود. حالا شما باید مسئولیت جان آمیسیای نوجوان و هیوگوی کودک را بر عهده بگیرید و با آمیسیا برای نجات جان برادرش از بیماری طاعون همراه شوید.

گیم پلی بازی a plague tale requiem
یکی از شیوه های مبارزه آمیسیا با سربازان استفاده از کمان است

اتفاقات ذکر شده در نسخه اول بازی رخ می دهد. اما در نسخه دوم یعنی مرثیه، چند مال از اتفاقات اخیر گذشته است و طاعون به حد بالایی گسترش یافته است. موش ها به طرز وحشتناکی زیاد شده اند. به طوری که وقتی انبوه موش ها به سمت شما حمله ور می شوند همچون یک سیل خروشان سیاه رنگ هستند که صحنه های ترسناکی را خلق می کنند. حالا آمیسیا و هیوگو کمی آرامش یافته اند و مشغول زندگی آرامی هستند تا اینکه اتفاقات با ورود افرادی دوباره آغاز می شود و این خواهر و برادر مجبورند برای درمان هیوگو سفری بسیار پرخطر را آغاز کنند.

گرافیک و اتمسفر بازی بسیار سینمایی و جذاب است. شخصیت های بازی هر کدام دارای پیچیدگی های خاص رفتاری خود هستند. ظرافت های فنی گیم پلی و مخصوصا صداگذاری شخصیت ها باعث می شود شدیدا درگیر یک داستان عاطفی فوق العاده شوید. داستانی که با موزیک تاثیرگذارش شما را شیفته خود خواهد کرد. اصلا صدا گذاری این بازی یکی از مهمترین برگ های برنده این عنوان است که توسط The Webby Awards به عنوان بهترین طراحی موسیقی و صدا در سال 2023 انتخاب و برنده شد. همچین در سایر جشنواره ها به عنوان برجسته ترین بازی ماجراجویی و تاثیرگذارترین بازی ویدیویی هم برنده جوایز متعددی شد.

A Plauge Tale: Requiem یکی از زیباترین عناوینی است که در سال 2022 توسط Asobo Studio توسعه داده شد و به طور کلی نقدهای مثبتی از جانب مخاطبین و منتقدین دریافت کرد. ضمن اینکه به فروش بالایی دست یافت. علاوه بر اینها این بازی داستان محور موفق به کسب امتیازات بالایی از پایگاه های معروف بازی شد.


3. بازی Life Is Strange: True Colors 2021 (زندگی عجیب است: رنگ واقعی)

بازی Life Is Strange: True Colors 2021 (زندگی عجیب است: رنگ واقعی)

اگر از علاقه مندان به مشاهده کاتسین های طولانی و مداوم هستید و داستان بازی بیش از سایر مولفه ها برای شما در اولویت است این بازی مشخصا برای شما ساخته شده است. یک بازی فوق العاده احساسی و درگیر کننده با داستان گیرا و شخصیت پردازی حرفه ای که می تواند مثل یک رمان یا فیلم سینمایی درام شما را به شدت درگیر خود کند.

این بازی را می توان اصلی ترین بازی دانست که بیشترین نزدیکی را با موضوع سرتیتر این مطلب دارد. یعنی بازی داستان محور و پر رمز و راز است و مخصوصا نوجوانان با آن ارتباط نزدیکی برقرار خواهند کرد.

داستان True Colors درباره زندگی دختر نوجوانی به نام الکس است که به دلیل مرگ والدینش در پرورشگاهی پر ماجرا زندگی می کند. الکس دارای قدرت های شگفت انگیزی است که زندگی او را وارد چالش کرده است. قدرتی که به شدت بر روی رفتار او تاثیر گذاشته است و می تواند باعث خوشحالی یا ناراحتی او شود. چقدر ناراحتی او مرا به یاد فیلم زیبای مسیر سبز می اندازد.

او می تواند همه احساسات مردم را کاملا درک کند و نکته اینجاست که این مسئله به روح او وارد می شود و ذهنیت او را به هم می ریزد. گاهی ممکن است باعث آزار و صدمه روحی او شود. الکس می تواند حس خوشحالی و ناراحتی، غم و اندوه، خشم و همه احساسات اطرافیانش را جذب کند و مشابه آنها را تجربه کند. بنابراین این مسئله می تواند نه تنها درد آور باشد بلکه باعث آسیب رساندن او به دیگران شود.

الکس در بازی Life Is Strange: True Colors
تصویر الکس در سمت چپ

پس از خروج الکس از پرورشگاه او وارد داستانی پرماجرا و احساسی می شود. شخصیت های زیادی وارد داستان می شوند که برخی از آنها خیلی دوست داشتنی هستند و تاثیر زیادی بر روی مخاطب خواهند گذاشت. نکته ای که حتما باید بدانید این است که در این شاهکار داستانی نباید خیلی به دنبال گیم پلی حرفه ای باشید.

همچنین در قسمت های زیادی داستان تا حدودی خطی و یکنواخت می شود و درست حس دیدن یک فیلم تعاملی به ما دست خواهد داد. در نتیجه برای لذت بردن از داستان باید وارد زندگی شخصیت های بازی شوید تا خود را در اقیانوس عمیق «لایف ایز استرنج» و داستان عمیق آن غرق کنید.

گرافیک بازی هم نسبت به سایر عناوین سال 2021 بالا است و چهره شخصیت ها به سینمایی شدن انیمیشن ها افزوده است. یکی از بخش های فنی بازی که بسیار خوش درخشیده است صداگذاری بر روی کاراکترهای مختلف است که با تلفیق موزیک زیبا و تمامی موارد فنی ایده آل باعث شده است قسمت پنجم سری لایف ایز استرنج در سال 2021 از بیشتر مخاطبین کامنت های مثبتی دریافت کند و به عنوان بهترین بازی داستان محور استودیو Deck Nine انتخاب شود.


4. بازی Detroit: Become Human 2018 (دیترویت: انسان شدن)

بازی Detroit: Become Human 2018 (دیترویت: انسان شدن)

به یکی از بهترین عناوینی رسیدیم که در سال 2018 جوایز مهم بازی را در جشنواره های مختلف درو کرد و به عنوان پرفروش ترین بازی ویدویی معرفی شد. این بازی اکشن و ماجرایی مرا به یاد بازی هایی مثل هیتمن و مکس پین و جیمزباند می اندازد. البته بیشترین شباهت را به سری بازی های مامور 007 یا همان جیمزباند و مخصوصا قسمت کوانتوم آو سولاس دارد.

مولفه های گرافیکی زیادی وجود دارد که Detroit را یکی از برگزیدگان نسل هشتمی می کند. این بازی پر تنش و جذاب با گیم پلی روان و مهمتر از همه داستانی عظیم، گام به گام شما را مجذوب خود می کند.

بسیاری از مردم از پیشرفت های هوش مصنوعی هراس دارند و این نگرانی را دارند که این پیشرفت ها دامان امنیت انسان ها را بگیرد. استودیو Quantic Dream از همین تفکر الهام گرفته است و راوی دنیایی شده است که در آن تنش میان اندرویدهای خودآگاه و انسان ها بالا گرفته است.

اصل داستان از این قرار است که در دنیای انسان ها در آینده، استفاده از اندرویدها و حضور آنان در کنار انسان ها به یک امر روزمره و عادی تبدیل شده است. یعنی تمامی امور انسان ها از کارهای روزمره مثل غذا پختن و تمیز کردن خانه و شهر تا شستن ظرف ها و حتی خرید کردن و امور تجاری توسط اندرویدهای هوشمند انجام می شود. به همین دلیل به واسطه پیشرفت هوش مصنوعی نرخ بیکاری در میان مردم در حد چشمگیری افزایش یافته است.

این مسئله اصلا مورد رضایت انسان ها نیست. آنها خواستار اعمال قوانین محدود کننده شدید بر فعالیت اندرویدها هستند. البته منظور ما از اندرویدها گوشی یا گجت نیست که مردم بتوانند با پول بیشتر بهترین آنان را خریداری کنند. بلکه این اندرویدها مثل انسان ها شهروند هستند. در ادامه با بالا رفتن سطح خودآگاهی چند اندروید، شاهد تلاش های آنان برای بیرون آمدنشان از زیر دست انسان ها یا به قول خودشان بردگی انسان ها خواهید بود.

با اینکه داستان بازی کمی کلیشه ای است و تقریبا سناریو همان سناریو سریال ها و فیلم های هالیوودی مرتبط با تکنولوژی و هوش مصنوعی در آینده است اما داستان مخصوصا از اواسط بازی به حد بالایی از هیجان می رسد و شما را در دنیایی پیشرفته رها می کند. اما سوال اینجاست که آیا در این قلمرو انسان ها ظالم شده اند یا اندرویدها پا را از گلیمشان درازتر کرده اند؟

بازی Detroit: Become Human در سال 2018 توسط کوانتیک دریم ساخته و به وسیله Sony Interactive به انتشار رسید. نویسنده داستان زیبای این بازی دیوید کیج معروف است که پس از نوشتن فیلم نامه های عناوین پرطرفدار Heavy Rain, kara و Beyond انتظار چنین شاهکاری را از او داشتیم.

بازی دیترویت: انسان شدن(Detroit: Become Human 2018)
سکانس های سینمایی بازی دیترویت 2018

در این مطلب شما را با داستان محورترین بازی های ویدیویی آشنا کردیم. هر چهار عنوان معرفی شده بیش از هر چیز بر داستان و پس از آن بر سایر اِلمان های فنی متمرکز بوده اند. البته نه تا حدی که در زمره بازی هایی مثل As Dusk Falls یا Gone Home قرار بگیرند. چون در چنین عناوینی کل بازی از روایت داستان و انیمیشن تشکیل شده است و تقریبا جایی برای مانور بر روی گیم پلی باقی نمی ماند.

بهترین و زیباترین بازی های داستان محور و پر رمز و راز مثل بازی هایی که در این مطلب معرفی و شرح دادیم در سال های متفاوت منتشر شده اند و دارای جزئیات فنی قابل توجهی هستند. گرافیک بالای هر کدام باعث شده است که همچون یک فیلم یا سریال شما را در خود غرق کنند. اگر شما هم بازی ماجرایی داستان محور و جوان پسندی را می شناسید که همچون یک فیلم هالیوودی مخاطب را درگیر کند حتما در نظرات با ما در میان بگذارید تا آن را در همین مطلب اضافه کنیم. سپاس از همراهیتان با دیجیالیک.


نقد و بررسی بازی The Outlast Trials به همراه داستان و سایر جزئیات فنی

نقد و بررسی کامل بازی Elden Ring (الدن رینگ) بعلاوه داستان و جزئیات

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

آرمان
آرمان هستم. منتقد فیلم های سینمایی و بازی های ویدیویی. به کار نویسندگی هم شدیدا علاقه مندم. همیشه سعیم بر این بوده که خیلی منطقی و بدون تعصب آثار دنیای سینما و بازی های روز رو موشکافی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید