همین الان با متوقف کردن این 7 مورد اندروید موبایلت را از مرگ نجات بده

همین الان با متوقف کردن این 7 مورد اندروید موبایلت را از مرگ نجات بده

مواردی وجود دارد که در گوشی اندرویدی شما مشغول فعالیت هستند و مثل یک بیماری به صورت لحظه به لحظه در حال پایین آوردن و در آخر نابودی سیستم عامل و حتی سخت افزار تلفن همراه شما هستند. اگر پس از گذشت مدتی از خرید گوشی خود احساس کندی و افت سرعت، باگ های ناگهانی، ریست شدن و اینچنین مواردی کردید دیجیالیک به شما توصیه می کند همین الان با متوقف کردن این 7 مورد اندروید موبایلت را از مرگ نجات بده.

سال های زیادی است که تلفن های همراه اندرویدی وارد بازار شده اند و اگر به ظاهر و عملکرد آنها در طول این سالها دقت کرده باشید در هر نسخه جدید، سریع تر، روان تر و گرافیکی تر شده اند. آیا تصور می کنید اگر سیستم عامل اندرویدی که در حال حاضر از آن استفاده می کنید قرار بود بر روی موبایل های 10 سال پیش بارگذاری شود می توانست فعالیت کند؟ قطعا خیر. چرا که حافظه ها در آن زمان به هیچ طریقی قدرت پشتیبانی از این همه کد و دستورالعمل و انیمیشن را نداشتند.

پس در هر عصری بین سیستم عامل و سخت افزار باید تناسب وجود داشته باشد. با این حال در طی این سال ها سخت افزارها بیش از آن چیزی که انتظار می رفت، پیشرفت کردند و در حال حاضر خیلی از گوشی های اندرویدی بازار را می بینیم که دارای حافظه های سریع 16 گیگابایتی و حتی بیشتر هستند. اما با اینکه بالا بودن حافظه های رم و رام و سرعت پردازنده تاثیر بسیار زیادی بر روی روند فعالیت سیستم عامل و سایر اپلیکیشن ها می گذارد اما ضامن سلامت سیستم عامل اندروید شما نیستند.

دلایل این مسئله بیشتر از چیزی که فکرش را می کنید گسترده هستند. مشکل اینجاست که طراحان و برنامه نویسان اندروید نظارتی بر روی سایر اپلیکیشن ها به طور کامل ندارند. هر اپلیکیشنی تاثیر منحصر به فردی بر روی بخشی از سخت افزار یا قسمت هایی از اندروید می گذارد و می تواند آن قسمت را دچار چالش و بحران کند. به عنوان مثالی دیگر می توان گفت تولید گرما به طور کلی خودش دلایل مختلفی دارد و گرما می تواند با پایین آوردن راندمان سخت افزار بر روی نرم افزار تاثیر گذار باشد و کلی دلایل دیگر که یادآوری آنها کلیشه ای شده است.

خیلی از افراد تصور می کنند که علت طول عمر یا استقامت سیستم عامل های انحصاری مثل IOS به این مسئله مرتبط است که توسعه دهندگان حرفه ای تری از سیستم عامل اندروید دارد. قصد ما اتهام زدن به آیفون نیست اما حتی اگر یکی از دلایلش چنین چیزی باشد. به یک مسئله خیلی مهم باید توجه داشته باشیم.

مهمترین مسئله این است که سیستم عامل IOS فقط برای مدل های انحصاری آیفون بهینه شده است. در حالی که سیستم عامل اندروید باید پشتیبان و به نوعی مسئول گارانتی صدها مدل مختلف گوشی از شرکت های متفاوت باشد. با وجود چنین چیزی نمی توان انتظار داشت که اندروید از آیفون بهتر عمل کند. هر چند که می تواند زیباتر و پیشرفته تر باشد و رابط کاربری بهتری داشته باشد. در کل شما مسئول عملکرد ایده آل اندروید هستید.

ده ها دلیل وجود دارد که راندمان کلی گوشی شما پایین بیاید و عمر سیستم عامل شما به حداقل سِنی برسد که از آن انتظار دارید. باتری خالی شود، سرعت بارگذاری اپلیکیشن ها پایین بیاد، سرعت عملکرد شناسایی اثر انگشت شما و حتی سرعت و دقت لمس نمایشگر شما ضعیف شود، یک اپلیکیشن خود به خود بسته شود و یا کلا همه چیز به هم بریزد و هر کدام از این مشکلات دلیلی شود که شما کلافه شوید و حتی از اندروید متنقر باشید.

صرف نظر از اینکه برای رفع هر کدام از این مشکلات چه راهکاری ارائه می شود ما قصد داریم علت بیشتر این بحران ها را به نوع عملکرد و رفتار خود شما با گوشی ارتباط دهیم. مواردی هستند که به صورت پنهان و بدون اینکه شما متوجه باشید آرام آرام مشغول خوردن ریشه های درخت اندروید شما هستند و اصلا به آنها توجهی نمی کنید. مهمترین چیزهایی که باعث عملکرد ضعیف و دارای ایراد گوشی شما می شوند مواردی هستند که در ادامه معرفی و شرح می دهیم.

اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که برنامه های متعددی بر روی تلفن همراهتان نصب می کنید و نسبت به کارکرد صحیح گوشی و تجربه کاربری ایده آل در برنامه و بازی ها حساس هستید این مطلب صد در صد برای شماست. اما اگر فقط می خواهید تماس بگیرید و نصب شدن یا نصب نشدن، کار کردن یا کار نکردن صحیح، برایتان مهم نیست می توانید از این مطلب گذر کنید و در همان حالت از گوشی اندرویدی خود استفاده کنید ولی قطعا برایتان عذاب آور خواهد بود و به نفعتان که زیاد به اینترنت متصل نشوید.

همین الان با متوقف کردن این 7 مورد اندروید موبایلت را از مرگ نجات بده

1. سهل انگاری در آپدیت نرم افزار و اپلیکیشن ها

دیر آپدیت کردن اپلیکیشن های اندروید

تعداد بسیار زیادی از کاربران اندروید متاسفانه با اینکه پیغام بروزرسانی های جدید نرم افزار و اپلیکیشن ها را می بینند خیلی راحت از آپدیت کردن آنها چشم پوشی می کنند و به خاطر هزینه و زمان در این کار بسیار مهم سهل انگاری می کنند. در حالی که اگر مدت زمان زیادی از این هشدارها بگذرد به مرور زمان اپلیکیشن از کار می افتد یا با اختلالات جدی مواجه می شود. پس بهتر است ابتدا بدانید که چرا سازندگان پیغام به روزرسانی نرم افزار را ارسال می کنند.

پس از توسعه یک نرم افزار مثل جدیدترین نسخه اندروید حالا نوبت به مخاطبین است که با آن کار کنند تا شرکت سازنده یک جامعه آماری چند میلیونی برای پیدا کردن اشکالات نرم افزار، مشکلات امنیتی، باگ، نیاز به ویژگی های جدید و تعداد زیادی از چنین گزارشاتی را در اختیار داشته باشد.

یکی دیگر از موارد مهمی که دلیلی بر بروزرسانی این نرم افزارها می شود این است که با آمدن اپلیکیشن های جدیدی که مثلا توسط گوگل توسعه داده می شوند احتمال زیادی وجود دارد که عدم تطابق و ناسازگاری با سیستم قبلی پیش بیاید. در نتیجه هر کدام از این برنامه ها می توانند علت مشکل به وجود آمده باشند که در آن صورت باید هر چه سریعتر، داده های رفع اشکال را در قالب حجمی چند مگابایتی یا حتی گیگابایتی برایتان ارسال کنند.

اما دلیل بسیار مهم دیگر امنیت است. چرا که پس از توسعه یک نرم افزار هکرهای زیادی در تلاش برای یافتن حفره های باز خواهند بود تا از آن طریق وارد شده و خرابکاری هایی را به وجود بیاورند. اما توسعه دهنده هم بیکار نمی نشیند و با فهمیدن این مسئله، درب حفره ها را با بروزرسانی های امنیتی بر روی هکر می بندد. از این جهت است که اگر با تلفن همراهتان زیاد به اینترنت متصل می شوید حتما باید بروزرسانی های امنیتی اندروید را دریافت کنید.

یک مثال واضح برایتان میزنم. تصور کنید اپلیکیشن همراه بانکی را نصب کرده اید و ماه هاست که چندین بروزرسانی جدید که برایتان ارسال شده است را نادیده گرفته اید. در حالیکه اپلیکیشن بانک یک مسئله امنیتی جدی می باشد. اگر در طول این مدت، یک حفره امنیتی از برنامه شما مورد سوء استفاده قرار بگیرد دیگر بانک می تواند مسئولیتی را در این باره بر عهده نگیرد. هر چند که معمولا خود توسعه دهنده، برای جلوگیری از این اتفاق، اپلیکیشن را از کار می اندازد و تا زمانی که از نسخه جدید آن استفاده نکنید اجازه دسترسی به محتوای برنامه را به شما نخواهد داد.

موارد دیگری هم وجود دارد مثل اضافه شدن ویژگی ها جدید مثل دکمه های جدید، تم های جدید، تغییر شکل ظاهری، متصل شدن درگاه ها که فقط در صورت بروزرسانی می توانید آنها را داشته باشید. ضمن اینکه این را در نظر بگیرید که عدم سازگاری این اپلیکیشن ها با سیستم عامل اندروید می تواند سرعت برنامه و همچنین موبایل شما را پایین بیاورد. در آخر اگر می خواهید حداکثر کارایی و بهره وری را از کل گوشی و برنامه ها داشته باشید و ریسک هزینه احتمالی را از گردن خودتان بیندازید بروزرسانی ها را دریافت کنید.

پس در صورت سهل انگاری در بروزرسانی سیستم عامل و اپلیکیشن ها مسئولیت هر اتفاقی که بیفتد به عهده شخص شما خواهد بود.

2. فرآیند های پس زمینه بیش از حد

فرآیند های پس زمینه بیش از حد در اندروید

این مسئله در تلفن همراه اندرویدی شما بیش از چیزی که فکر می کنید می تواند تاثیر گذار باشد و از مهمترین عواقب اجازه دادن بیش از حد به برنامه ها یک ویجت هایی که روی صفحه و در حقیقت پشت صفحه به فعالیت مشغول هستند. بارها از اطرافیانم شنیده ام که عملکرد اندرویدشان خیلی کم شده است و زمانی که به صفحه موبایل آنها نگاه کرده ام چندین صفحه پر از شورتکات های برنامه در کنار انواع ویجت همچون ویجت ماشین حساب، نشان دهنده ساعت و تاریخ انیمیشنی، ویجت تقویم، ویجت نمودارهای رمز ارز، ویجت هواشناسی و ده ها ویجت دیگر را دیده ام.

حالا تصور کنید این شخص، روزی چندین بار تم ها و والپیپرهای پس زمینه خود را عوض می کند و همه انیمیشن های خود را فعال کرده است. شاید پیش خود بگویید مگر چه ایرادی دارد؟ باید بگویم هر برنامه بخشی از فضای حافظه ذخیره سازی شما را اشغال می کند که این در صورت بالا بودن حافظه ذخیره سازی اصلا مهم نیست. چیزی که مهم است حافظه رم گوشی شماست که همزمان باید از پس فعالیت های همزمان ویجت ها و کل دستورالعمل هایی که در زیر لایه ها مشغول فعالیت هستند را پشتیبانی کند و همزمان برخی از افراد مشغول بازی هم می شوند.

ضمن اینکه هر برنامه ای که اجرا می کنیم درون بدنه خودش هم ظرفیت بارگذاری دارد یعنی هر چقدر هم که رم شما زیاد باشد آن برنامه میزان حافظه مورد نیاز خود را برای فعالیت بر می دارد. خب این عملیات پشت زمینه ای که بین حافظه رم و حافظه ذخیره سازی و پردازنده در حال تبادل اطلاعات هستند شاید فشاری به سیستم عامل نیاورند، اما این اتفاق جایی بحرانی می شود که ویجت ها به صورت دائمی در حال فعالیت پشت زمینه باشند.

ویجت ها برنامه هایی کوچک و ساده هستند که به گونه میانبری برای استفاده شما از اپلیکیشن، اما بدون ورود به اپلیکیشن هستند. آنها برای فعالیت های بلادرنگ طراحی شده اند. تا جایی که می توانید سعی کنید از تعداد زیاد آنها بکاهید چرا که سرعت بارگذاری اندروید شما را به صورت چشمگیری تحت تاثیر قرار می دهند.

مثلا پس از روشن کردن گوشی متوجه خواهید شد که خیلی طول می کشد که صفحه اصلی به طور کامل با همه جزئیاتش بارگذاری شود. یا مثلا موبایلتان زنگ می خورد اما شماره شخص را نمی بینید. یا اینکه در برخی از بخش های سیستم که به آنها مرتبط نیست دخالت و اختلال ایجاد می کنند. اینها چند تا از ده ها مشکل عجیبی است که به دلیل وجود آنها اتفاق می افتد.

تعداد زیاد ویجت ها یعنی ساخت صفحات بیشتر و اشغال خانه های چندتایی بر روی درایو میزبان نگهداری فایل های اندروید. اشغال بیشتر یعنی فعالیت بیشتر و فعالیت بیشتر یعنی درگیری بیشتر سخت افزار و نرم افزار و رابط کاربری موبایل اندروید شما.

آنها بخش قابل توجهی از سرعت گوشی شما را می گیرند و نه تنها کند می کنند بلکه باعث هنگ و غیرفعال کردن یا حتی با فشار به پردازنده باعث ریست گوشی شما خواهند شد. لذا بهترین کار این است که از تعداد زیادی ویجت استفاده نکنید چون اگر باعث حذف یا تغییر کدهای سیستم عامل اندروید شما بشوند می توانند باتری را هم زود خالی کنند یا حتی از عمر واقعی و سلامت باطری موبایلتان هم بکاهند.

بگذارید خیلی واضح بگویم که ویجت هم نوعی نرم افزار است. زمانی که پنج ویجت با فعالیت دائمی دارید و همزمان دارید از دو اپلییکشن استفاده می کنید مثل این است است که مشغول استفاده همزمان 7 اپلیکیشن هستید که پنج تای آنها تا حدودی سبک تر هستند اما بلاخره 7 برنامه باز خواهید داشت. پس باید برنامه هایی را که به صورت دائمی فعال هستند را اگر هم حذف نمی کنید آنها را اولویت بندی کنید و این کار را به صورتی که می گوییم انجام دهید.

ابتدا وارد تنظیمات یا Setting شوید. به قسمت (Select Battery And Tap Battery Usage) بعد از آن لیستی نشان داده می شود که میزان مصرف باطری را از هر کدام این برنامه ها را در یک برهه زمانی خاص نشان می دهد. حالا که برنامه ها را دیدید اگر حضور مداوم آنها ضرورتی نداشت و مصرف زیادی داشتند دوباره وارد تنظیمات شوید و به قسمت Application بروید و هر کدام را که نیاز بود متوقف (Stop) کنید. اگر هم وجود آنها مهم نیست و مدت طولانیست که از آنها استفاده نکرده اید می توانید آن را حذف کنید. چون با خاموش و روشن کردن از توقف موقت در می آیند.

برای پاک کردن ویجت ها هم کافی است ویجت مورد نظر را لمس و آن را نگهدارید. در گزینه هایی که به شما پیشنهاد می شود Remove را پیدا کنید و بر روی آن ضربه بزنید تا ویجت پاک شود. برخی از آنها هم نیاز است که پس از لمس و نگهداشتن به روی سطل آشغال یا یک Remove Bin کشیده و پاک شوند. نگران هم نباشید که آن ویجت برای همیشه پاک شده باشد. در صورت نیاز به راحتی می توانید مجددا در عرض چند ثانیه آن را فعال کنید.

3. پر بودن فضای ذخیره سازی

پر بودن فضای ذخیره سازی گوشی اندرویدی

یک وانت با ظرفیت 1.5 تن بار را در نظر بگیرید که یک تن آن پر شده است. این وزن بر روی سرعت آن تاثیر گذار است اما نه خیلی زیاد. حالا تصور کنید 1.4 تن را بار زده ایم و متوجه می شویم که سرعت کم شده و فشار زیادی به بیشتر قطعات ماشین وارد می آید. بنابراین وانت در سربالایی ها نمی تواند به مقصد برسد و حتی سر پیچ ها باید با کلی فشار و دقت حرکت کند. شاید این مثال عجیب به نظر بیاید، اما فقط برای این زده شد که بدانید قرار نیست چون مثلا 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارید همه آن را پر کنید.

ساختار و معماری هر حافظه ای به گونه ای است که برای اجرای دستور العمل های رفت و برگشتی با رم و پردازنده به مقداری فضای آزاد نیاز دارد. بنابراین باید تا 15 درصد از هر نوع حافظه ای خالی بماند. فرقی نمی کند که این حافظه رم باشد یا رام باشد. بر طبق پیشنهاد گوگل، نیاز است که 10 درصد از فضای ذخیره سازی موبایل شما برای انجام صحیح کارها خالی بماند.

اما در همان 90 درصد هم متوجه کاهش سرعت خواهید شد با این حال با کمی صبوری می توانید از همه قابلیت ها استفاده کنید. البته اگر موارد و عناوین قبلی گفته شده را رعایت کرده باشید. هر چقدر که فضای ذخیره سازی شما پر تر شود (مخصوصا اگر نوع دیتا اجرایی باشد نه دیتاهای مالتی مدیا) رم و پردازنده و حتی سیستم عامل گوشی شما هم به مراتب درگیرتر می شوند. پس بهتر است که به طور هفتگی یا ماهیانه از اطلاعاتی که برایتان ضرورتی ندارند در یک حافظه خارجی مثل حافظه های فلش یا میکرو اس دی بکاپ بگیرید و از گوشی حذفشان کنید.

اگر هم به هیچ نوع حافظه ای دسترسی ندارید از فضای ابری استفاده کنید که یکی از بهترین گزینه ها می باشد. اگر هم به هیچ چیزی دسترسی نداشتید فایل های حجیم و بدردنخور را چه در گالری و چه فایل های ذخیره شده توسط اپلیکیشن ها و شبکه های مجازی را که مدت زیادی است آنها را ندیده اید و حتی از بسیاری از آنها خبر هم نداشتید پاک کنید.

در آخر باید بدانید که ممکن است با اینکه حجم قابل توجهی از فضای ذخیره سازی گوشی شما پر شده است اما تا ماه ها هیچ مشکل یا اخطاری را از جانب گوشی دریافت نکنید. اما مطمئن باشید سرعت قابل توجهی از موبایلتان کم شده است اما شما به آن عادت کرده اید. در نهایت خواهید دید که بسیاری از عملکردهای موبایلتان تحت تاثیر قرار می گیرد. مثلا بروزرسانی برای شما نمی آید، بازی در زمان نصب اخطار می دهد، زمان روشن شدن گوشی و لود اندروید کاهش میابد و خیلی دیگر از چنین مواردی در انتظار شما خواهد بود.

4. نصب برنامه از منابع ناشناس

نصب برنامه از منابع ناشناس در اندروید

معمولا باید برای درک بهتر هر مسئله ای یک مثال واضح زده شود. شما یک محصول خوردنی بسته بندی شده توسط یک برند معروف را از فروشگاه می خرید و با خیال راحت میل می کنید. چرا که اداره استاندارد یا سازمان های نظارتی گواهی های سلامتی را برای این محصول صادر کرده اند و در حقیقت محصول مورد نظر از فیلترهای زیادی گذشته که شما آن را به راحتی از فروشنده می خرید و استفاده می کنید. اما شاید هم بخواهید ریسک کنید و محصولی را بخرید که هیچ نظارتی بر آن نبوده و استانداردی هم به آن داده نشده است. به هر حال ریسکش با خودتان است.

برنامه های اندروید هم بر طبق استاندردها و قوانینی که باید از زیر نظر سرویس توزیع دیجیتال عبور کرده باشند توسعه می یابند. مثلا این سرویس قانونی دارد که اپلیکیشن های اندروید نباید به بخش x از تلفن همراه شما دسترسی داشته باشند یا اینکه نباید بیشتر از n تا از یک دستور العمل پردازشی را دو بار تکرار کنند و صدها قانون دیگر که باعث می شود اپلیکیشن های طراحی شده استاندارد توسعه داده شوند.

بهترین، رسمی ترین و معتبرترین پایگاهی که اگر برنامه ها در آن باشند می توانید با خیال راحت از آنها استفاده کنید Google Play است. با دریافت اپلیکیشن از این پایگاه خیالتان راحت است که برنامه مورد نظر نمی تواند از منابع سخت افزاری یا نرم افزاری دیگر موبایلتان استفاده کند تا سرعت اندرویدتان کم شود. خیالتان راحت است که بیش از مقدار لازم نمی تواند از باتری استفاده کند. مهمتر از همه خیالتان راحت است که اپلیکیشن از فیلتر گوگل پلی عبور کرده و نمی تواند یک بدافزار جاسوسی باشد و بدون اجازه شما کنترل بخشی از سیستم را به دست بگیرد یا شنود کند.

صرف نظر از اینکه چقدر نصب برنامه از منابع ناشناس می تواند خطرناک و دردسرساز باشد. بحث ما این است که اپلیکیشن مورد نظر می تواند با سوء استفاده از منابع حیاتی سیستم عامل به طرز چشمگیری سرعت موبایلتان را کاهش دهد و حتی باعث خرابی های مکرر شود. با این حال برخی از برنامه ها هستند که ناچار می شویم با وجود اخطار اندروید درباره اینکه نصب از یک منبع ناشناس صورت می گیرد آن ها را نصب کنیم. پیشنهاد می کنم تا جایی که ضرورتی ندارد این کار را نکنید یا اینکه کارتان که راه افتاد آن را پاک کنید و یک بار هم بعد از پاک کردنش موبایلتان را ریست کنید.

در آخر، فراموش نکنید که به غیر از گوگل پلی هیچ پلتفرم دیگری مورد تایید گوگل نیست مگر اینکه خود آن پلتفرم از فیلتر گوگل پلی عبور کرده باشد. توجه داشته باشیدکه کدهای مخرب همواره برای ورود به تلفن همراه شما در پایگاه های دیگر در کمین هستند. اکثر حملات مجرمانه سایبری و فیشینگ از این طریق تغذیه می شوند و سرعت و قدرت موبایل شما را کاملا ناپایدار خواهند کرد. حواستان باشد که مجوز استفاده از برخی بخش ها مثل میکروفون، دوربین، موقعیت مکانی و هر بخش دیگری را به چه کسی می دهید و اینکه همین حالا برنامه غیر قابل اطمینان خود را پاک کنید.

5. غفلت از راه اندازی مجدد گوشی

راه اندازی مجدد گوشی

اگر می دانستید که ریست کردن گوشی چقدر به سلامت نرم افزار و سخت افزار شما کمک خواهد کرد قطعا در برهه های زمانی نزدیک به هم این کار را انجام می دادید. این کار مثل یک چُرت کوتاه مدت است که انسان نباید بعضی وقت ها از آن غافل باشد. راه اندازی مجدد گوشی باعث پایداری عملکرد سیستم عامل اندروید و شروع مجدد پرقدرت برخی از قطعات سخت افزاری مثل حافظه رم و پردازنده می شود.

خیلی از افراد، فراموش می کنند این کار را انجام دهند و برخی دیگر هم عمدا حتی هفته ها و گاهی ماه ها از قابلیت مفید راه اندازی مجدد سیستم استفاده نمی کنند. درست است که در برخی از تلفن های همراه این عمل دقایقی شاید کمی طولانی زمان ببرد اما مزایایی که نصیب موبایلتان می شود بیانگر ارزش این عمل است. موبایلتان را ریست کنید تا از یخ زدگی یا Freezing سیستم عامل اندروید جلوگیری کنید و مشکلات نرم افزاری احتمالی آن را بهبود ببخشید.

اکثر کارشناسان توسعه نرم افزار بر این باور هستند که حداقل هفته ای یکبار باید تلفن همراهتان را راه اندازی مجدد یا حتی خاموش و روشن کنید. اگر متوجه رفتارهای غیر عادی برنامه ها یا سیستم عامل شدید یا اینکه زمان پاسخگویی سیستم کند شده بود یا اینکه برنامه های شما خراب می شدند و کلا حرکت های عجیب و غریب از گوشی صورت می گرفت، نشان از نیاز سیستم عامل و حتی سخت افزار به از نو شروع کردن است.

پیشنهاد ما این است که پس از راه اندازی و بارگذاری مجدد سیستم عامل، یکبار هم حافظه پنهان را پاک کنید تا فرآیندهای مختل کننده پس زمینه را متوقف کرده باشید. با این کار بسیاری از مشکلات و خطاهای موقت سیستم موبایل خود را حل خواهید کرد. در ادامه درباره حافظه نهان توضیح خواهیم داد.

اگر نمی خواهید به صورت دستی راه اندازی مجدد گوشی را انجام دهید و حتی احتمال می دهید که این مورد را فراموش کنید، بهتر است از قابلیت ریست و تعمیر خودکار اندروید که چندین سال است در گوشی های اندرویدی تعبیه شده است استفاده کنید. با این کار تاریخ و ساعت مورد نظر را انتخاب می کنید. یا اینکه اصلا گوشی را به طوری تنظیم می کنید که هفته ای یکبار مثلا در ساعت 4 صبح به صورت خودکار راه اندازی مجدد شود. این یکی از بهترین تدابیر برای سلامت همیشگی موبایل شما خواهد بود.

6. پاک نکردن حافظه کش یا حافظه پنهان برنامه ها

فواید پاک کردن حافظه کش یا حافظه پنهان برنامه ها

باز هم برایتان یک مثال می زنیم. شما می خواهید غذا درست کنید. نمک و زردچوبه را از کابینت های متفاوت برمی دارید. برنج را هم چند پیمانه بر می دارید. قابلمه را میاورید و همه را درون قابلمه می ریزید. فردا که خواستید دوباره همین کار را انجام دهید دیگر نیازی نیست درب کابینت را باز کنید یا پیمانه برنج را بیاورید….. همه چیز آماده است و فقط باید به درون قابلمه ریخته شوند. به این آماده بودن «حافظه کش» می گویند. حافظه کش سرعت کار شما را با کم کردن فعالیت های تکراری چند برابر می کند.

این یک مثال بود. حالا تصور کنید هر برنامه ای چنین فعالیت های غیر تکراری را درون حافظه کش یا نهان خود نگهداری می کند. تعداد زیاد این کش ها باعث می شود که حافظه کش برنامه و حتی حافظه کش اصلی بیش از حد پر شود. این مسئله باعث خرابی برنامه و اختلال در عملکرد کلی آن می شود. بنابراین با وجود اینکه حافظه کش ضرورت دارد اما گاهی اوقات باید این حافظه خالی شود.

مثلا متوجه می شوید که یک داده هر کاری می کنید تغییر نمی کند. مثلا می خواهید یک عکس را تغییر دهید و می بینید که با وجود تغییر کردنش، اما در برنامه آن تغییر اعمال نمی شود. یا کلا تمام رفتار برنامه عجیب و غریب شده است. اینجاست که باید به پر بودن یا اختلال حافظه کش شک کنید و آن را خالی کنید. با خالی کردن حافظه کش امکان این مسئله وجود دارد که رد پاها، رمزهای عبور و اطلاعاتی که از آن برنامه در حافظه ثبت شده اند پاک شود. پس تا جایی که می توانید سعی کنید اطلاعاتتان را در جایی امن نگهداری کنید.

به طور کلی حافظه سریع کش یا حافظه پنهان مسئول ذخیره موقت داده هاست تا سریعتر بارگیری شوند. مثلا رمزها، اسکریپت ها یا Thumbnail ها که در طول زمان انباشت اینها باعث فساد برنامه و تحلیل رفتن سرعت گوشی و راندمان کلی برنامه و سیستم می شود.

خبر خوب اینکه به طور کلی معمولا همه برنامه ها یک راه مقابله برای خلاص شدن از شر فایل های فاسد و بدردنخور دارند و خودشان آنها را پاک می کنند تا از فایل های اصلی کش جدا شوند. اما اینکه این فایل های زائد را همه برنامه ها بتوانند پاک کنند را نمی توان تضمین کرد. پس حتی الامکان با برنامه های مخصوص پاکسازی کننده که عموما در گوشی های حال حاضر و اندرویدهای 10 به بعد به صورت حرفه ای وجود دارند خودتان اینکار را انجام دهید.

این برنامه ها فایل های حافظه پنهان همه برنامه ها را به صورت یکجا بررسی و فایل های زائد یا قدیمی را پاک می کنند و کل حافظه را تمیز خواهند کرد. پیشنهاد می کنم این کار را هر روز دست کم یکبار انجام دهید. مخصوصا اگر خیلی زیاد با برنامه های مختلف کار می کنید. پس از آن اگر متوجه شدید در عملکرد یک برنامه خاص هنوز مشکلاتی وجود دارد، از بخش تنظیمات وارد قسمت APP شوید و برنامه مورد نظر را پیدا کرده سپس کش برنامه را پاک کنید. با انجام این کارها خواهید دید که سرعت گوشی شما تغییر زیادی خواهد کرد.

هشدار: باز هم تاکید می کنیم پاک کردن کش یک برنامه می تواند تمام پیشرفت های شما در یک بازی، تنظیمات آن برنامه، رمزهای عبور یا اعتبارنامه ها و برخی از اطلاعات حیاتی دیگر را پاک کند. پس قبل از پاک کردن حافظه نهان به این مسئله توجه داشته باشید.

7. اجازه دادن به تخلیه باطری تا صفر (مرگ خاموش)

تخلیه کامل باطری گوشی اندرویدی تا صفر درصد

باتری های گوشی های امروزی که از معماری لیتیوم یونی بهره می برند با اینکه عمر نسبتا طولانی و ظرفیت بالایی دارند مستعد کوتاه شدن عمرشان به دستان شما هستند. این باتری ها زمانی که کاملا سالم هستند دارای چرخه های کاملی در سلول های لیتیوم یون خود به اندازه ظرفیت کامل باتری هستند. هر چه که تعداد این چرخه های سلولی بیشتر باشد باتری می تواند شارژ بیشتری را در خود نگه دارد. در حقیقت باتری کالیبراسون کامل است.

اگر از آن دسته افرادی هستید که سلامت باتری گوشی اندرویدیتان را پشت گوش میندازید و همواه باتری یا کاملا تخلیه می شود و به صفر درصد می رسد یا حتی مدام در شارژ است و به 100 درصد می رسد بدانید که دارید با دست خودتان آن را کاملا از کار میندازید. یعنی مرگ خاموش باتری در حال رخ دادن است.

ممکن است مخاطب اصلا متوجه کوتاه شدن عمر باتری نشود و این قضیه در سال های اول خود را نشان ندهد. اما کافیست که این عمل بارها و بارها تکرار شود تا خطر عدم کالیبره شدن باتری زیاد شود. یعنی اگر آن را مورد تست قرار دهید خواهید دید که چرخه های سلولی باتری، مرده اند و تعداد آنها کم شده است. این یعنی درصد ظرفیت شارژ به اندازه چرخه هایی که مرده اند کاهش یافته است و چرخه های نگهداری شارژ کمتر شده است.

بنابراین توصیه می کنیم قبل از اینکه موبایل اخطار کمبود شارژ بدهد آن را با یک شارژر مناسب به شارژ بزنید و حتی قبل از نرسیدن به مرز 100 درصد آن را از برق بکشید. چون اگر به 100 درصد برسد و آن را از شارژ در نیاورید ولتاژهای وارده باعث سرریز ولتاژ خواهند شد و باتری به خاطر اینکه سعی می کند جلوی ورود ولتاژ اضافی را بگیرد به اختصار عمل «اثر باتری تنبل» اتفاق می افتد که به نوعی از خستگی بیش از حد باطری نشئت می گیرد.

شاید نام این اتفاق را نشنیده باشید اما به احتمال زیاد نمونه آن را یا خودتان یا در تلفن همراه اطرافیانتان مشاهده کرده اید. در این شرایط باتری به یاد می آورد یا بهتر است بگوییم در درونش نهادینه می شود که ظرفیت کمتری را باید شارژ کند، اما همان 100 درصد را بر روی موبایل نشان می دهد. یعنی باتری فکر می کند که مثلا با 60 درصد به شارژ کامل دست یافته است. برای همین بعد از استفاده متوجه می شوید که خیلی زودتر از چیزی که تصور می کردید باتری خالی شده است. این اتفاق در صفر مطلق و 100 درصدی که مدام تکرار شود قابل رخ دادن است.

در آخر باید بدانید که تنها این چند مورد نیست که باید درباره موبایلتان به آنها توجه و متوقفشان کنید. چیزهای زیادی وجود دارد مثل روشن بودن دائمی موقعیت مکانی یا باز بودن همیشگی تعداد زیادی برنامه و حتی بازی کردن طولانی در زمان اتصال به اینترنت در حالی که برنامه های زیادی در پس زمینه در حال اجرا هستند. روشن بودن همیشگی دیتای گوشی و خیلی دیگر از چنین مواردی. اما هیچکدام به اندازه موارد مذکور مهم و مضر نیستند.

فراموش نکنید که یکی از مهمترین مواردی که ضربه شدیدی به موبایلتان خواهد زد گرمای زیاد است. به هیچ وجه گوشی را دقایق طولانی در جلوی نور مستقیم آفتاب قرار ندهید. در مکان های گرم با گوشی بازی های سنگین نکنید چون گرما قاتل اصلی موبایل شماست.

بیشتر سازندگان با گارانتی کردن گوشی تا حدود دو سال از این مسئله خیالشان راحت است که نه باتری و نه هیچ بخشی از گوشی آنقدری از بین نمی رود که به گارانتی نیاز پیدا کنند. اما خوب می دانند که بعد از آن و در سال های بعد همه این موارد باعث افت عملکرد نرم افزاری و سخت افزاری خواهد شد. با در نظر گرفتن همه این موارد همین الان با متوقف کردن این 7 مورد اندروید موبایلت را از مرگ نجات بده و اگر درباره این موضوع سوال یا نکته ای ذهنتان را درگیر کرده است با دیجیالیک در میان بگذارید.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

حسین
حسین هستم، علاقه مند به بازی های ویدیویی و دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات. رشته تحصیلیم مهندسی تکنولوژی سخت افزار هستش و دستی بر سخت افزار و الکترونیک هم دارم. بیشتر از 15 ساله که کار نویسندگی انجام میدم و الان هم عضو خانواده دیجیالیک هستم. من عاشق تولید محتوای اختصاصی و انحصاری هستم.

دیدگاهتان را بنویسید