چند دلیل واضح جهت اثبات برتری کنسول بر پی سی

چند دلیل واضح جهت اثبات برتری کنسول بر پی سی

اکثر ما کامپیوتر خانگی داشته ایم و می دانیم که چقدر حضور این دوست قدیمی در هر خانه ای ارزشمند است. با کامپیوترها کارهای متنوعی را می توان انجام داد که یکی از لذت بخش ترین این کارها بازی کردن است، آن هم با موس و کیبوردهای گیمینگ. اما می دانیم که کار فوق تخصصی کنسول ها گیم است و بس. برای شما چند دلیل واضح جهت اثبات برتری کنسول بر پی سی می آوریم و بعد از آن قضاوت با شماست، با دیجیالیک همراه باشید.

چند دلیل واضح جهت اثبات برتری کنسول بر پی سی: 6 دلیل مهم

1. نصب سخت بازی ها در پی سی و احتمال اجرا نشدن

همانطور که گفتیم کامپیوترها سیستم های متخصص بازی نیستند و یکی از کارهای آنها انجام بازی های رایانه ای است. هر چند که سازندگان سخت افزار و لوازم جانبی کامپیوتر تمام تلاششان را برای این بخش کرده اند که گیمر بتواند از بازی کردن با PC لذت ببرد اما از طرفی کامپیوترها هم زمان و هم پول کاربر را از او می گیرند .

اولا شما یک بازی خریداری می کنید با چندین DVD که بابت آن هزینه می کنید البته می توانید فایل نصبی بازی را خریداری کنید، این در حالیست که امکان نصب نشدن بازی بسیار است، حال اگر نصب نشد دلیل از چه چیزی می تواند باشد؟ باید مثل یک متخصص به دنبال دلیل نصب نشدن بازی بر روی پی سی بگردید و اگر نتوانستید ایراد را پیدا کنید ناچار می شوید به فروشگاهی که بازی را از آن خریده اید بروید که آن هم دردسر های خود را دارد. باید خراب بودن بازی را به فروشنده اثبات کنید که این خود یک روند طولانی دارد.

یکی از ارورهای زمان نصب بازی روی کامپیوتر

حال اگر بازی نصب شود و مشکل کرک یا ارور های اعصاب خورد کن وسط بازی شما را از ادامه دادن آن بازی ناامید نکند یا حتی آنتی ویروس شما از بازی ایراد نگیرد که در بیشتر موارد این اتفاق می افتد، شما مجبور خواهید بود که هم آنتی ویروس را غیرفعال کنید و هم دیوار آتش ویندوز را از کار بیندازید که باید روش های آن را بلد باشید. کلا باید متخصص باشید تا بتوانید یک بازی را بدون ایراد بالا بیاورید مخصوصا بازی های جدید که نصب سختی دارند و احتمال اجرا نشدن بازی وجود دارد.

اگر بازی حجیم و سنگین باشد، به سیستمی نیاز خواهید داشت که بتواند از پس آن بازی برآید. بازی های نسل نهمی هم که تکلیفشان مشخص است، به گرافیک و رم و پردازنده قوی و اس اس دی و یک مانیتور 4k یا فول اچ دی و ترجیحاً موس و کیبورد گیمینگ و دسته مرغوب مخصوص بازی و برخی دیگر از سخت افزارهای قدرتمند مثل پاور خوب و خنک کننده قدرتمند و امثال اینها نیاز دارند.

خب به نظر شما جمع کردن یک سیستم گیمینگ که بتواند بازی های سنگین را اجرا کند چقدر برای شما تمام می شود؟ اگر هم پولدار باشید و برایتان مهم نباشد آیا سیستم شما قدرت این را دارد که همانند یک کنسول پلی استیشن 5 بازی را با کیفیت 4k و بالاتر پخش کند، اگر هم توانش را داشته باشد با مشکلات بالا چه می کنید؟

2. دسته های بازی برتر کنسول در مقابل پی سی

اگر فقط یکبار دسته های فوق هوشمند پلی استیشن 5 را به دست گرفته و بازی کرده باشید فکر نمی کنم دیگر هرگز به دسته های پی سی فکر هم بکنید. بگذارید یک داستان کوتاه برایتان از خودم تعریف کنم. مدتی قبل برای بازی کردن efootball با کامپیوتر به دسته بازی نیاز داشتیم. بنابراین بعد از کلی تحقیق به بازار رفتیم و یک دسته گران قیمت را انتخاب کردیم و خریدیم.

زمانی که آن را از جعبه در آوردیم، آنقدر کیفیت آن پایین بود که مجبور شدیم برویم برای عوض کردن دسته بازی. فروشنده نمونه های بهترین و گران ترین دسته ها را برایمان آورد اما همه آنها به همین شکل بودند. بنابراین او ما را نزد چند همکار آشنا فرستاد و این اجازه را به ما داد تا از آنجا دسته ای را انتخاب کنیم، اما باز هم همین آش و همین کاسه بود. بالاخره مجدداً یکی را انتخاب کردیم و مشغول بازی شدیم اما متاسفانه کیفیت دسته ما را راضی نکرد و از بازی کردن با کامپیوتر ناامید شدیم.

شارژر پلی استیشن 5 در حال شارژ جفتی دسته ها

داستانی که برایتان تعریف کردم فقط درباره جنس دسته بود، حال فرض را بر این می گیریم که یک جنس مرغوب گیرمان آمد، هوشمندی دسته و سازگاری هوش مصنوعی با بازی های مختلف که اصلا در کامپیوتر پیاده سازی نشده است چه می شود، به جرئت می توانم بگویم دسته بازی پلی استیشن 5 تا کنون در هیچ جای دنیای گیم وجود نداشته است. شما اگر هم بتوانید دسته کنسول را با کامپیوترتان جفت کنید باز هم بسیاری از قابلیت های آن را نخواهید داشت. این در حالیست که اگر قرار است از دسته کنسول استفاده کنید یعنی محتاج بخشی از کنسول شده اید.

اسپیکرها و خنک کننده های داخلی دسته و همگام بودن دکمه های L و R به تناسب اتفاقاتی که درون بازی می افتد بی نظیر است. لرزش در بازی که جای خود را دارد و البته کیبورد روی دسته که همه اینها کاملا با بازی هماهنگ شده هستند و بازی را کاور می کنند.

از سیستم شارژ دسته ها اگر بخواهیم بگوییم که با یک شارژر خیلی حرفه ای طرف هستیم که می تواند همزمان جفت دسته ها را فول شارژ کند. شکل ظاهری شارژر به گونه ایست که دسته ها چه تکی و چه بصورت جفت بر روی شیارهای فلزی می نشینند و به محض اینکه پایه های فلزی درون شارژر را لمس کنند عملیات شارژ شروع می شود و نور ال ای دی دسته ها به سرعت کم و زیاد می شوند و هر چه به شارژ کامل نزدیک می شوند این اتفاق آرام تر صورت می گیرد تا اینکه کلا به نشانه فول شارژ ال ای دی دسته ها خاموش می شوند.

درباره فیزیک ظاهری شارژر اورجینال پلی استیشن 5 هم باید بگوییم ضمن اینکه شارژر شباهت زیادی به نمای بدنه کنسول دارد به برق متصل می شود و کیفیت بسیار خوبی دارد، قیمت شارژر هم بسیار مناسب است، یک شارژر، قیمتی در حدود نصف قیمت یک دسته دارد و حتی کمتر. شما هرگز در کامپیوتر چنین شارژر، چنین دسته ها و اینطور هماهنگی نخواهید یافت و این خودش یکی دیگر از دلایل برتری کنسول بر پی سی می باشد..

3. برتری واقعیت مجازی و هدست VR در پلی استیشن 5 بر پی سی

می دانیم که از هدست واقعیت مجازی در پی سی هم می توان استفاده کرد اما در پلی استیشن 5 با صدای بهتر و فناوری ردیابی چشم می توانید یک تجربه VR درخشان و واقعی در بازی ها داشته باشید. ضمن اینکه خیلی ها از VR بر روی کامپیوتر به دلیل مشکلات اتصال و مچ نشدن اصلا استفاده نمی کنند باید این را هم گفت هر چند قیمت VR در PS5 بسیار گران است اما یک تجربه بی نظیر را با آن خواهید داشت.

واقعیت مجازی psvr2 پلی استیشن 5

4. ظاهر برتر و جا به جایی آسان کنسول در برابر پی سی

ظاهر پلی استیشن 5 همانند سایر کنسول ها بسیار زیباست، جوری ساخته شده است که هم عمودی و هم افقی می توان از آن استفاده کرد. این کنسول علاوه بر اینکه با آن بدنه سفینه مانند و رنگارنگش به زیبای دکوراسیون منزل می افزاید در کنار یک تلویزیون 4k یا Full HD با هر اندازه ای می توان از آن استفاده کرد و هر کجای منزل که بخواهید می توانید بنشینید و بازی کنید.

در حالیکه معمولا کامپیوتر، یک مانیتور کوچک دارد که در بازی های دو نفره معمولا جزئیات بازی را نمی توان با کیفیت بالا و از نزدیک دید مگر اینکه کیس را بیاوریم و به تلویزیون متصل کنیم که این روند معمول نیست. اما برای جا به جا کردن پلی استیشن 5 با تمام اقلام و محتویاتش فقط نیاز به یک کیف دارید و خیلی راحت می توانید آن را جا به جا کنید و به هر جایی که نیاز دارید ببرید. اما حمل و نقل کامپیوتر سخت است و بعید می دانیم کیف مناسبی جهت جا به جا کردن آسان برای پی سی وجود داشته باشد.

5. سخت افزار قدرتمند اما ارزان کنسول نسبت به پی سی

معماری چینش سخت افزار کنسول هایی مثل پلی استیشن 5 توسط تیم سازندگان حرفه ای شرکت سونی طراحی شده که همیشه سونی ثابت کرده است که چندین قدم یا بهتر است بگوییم چندین سال جلوتر از زمان ساخت را آینده نگری می کند و این مسئله در کنسول های نسل قبل، بارها اثبات شده است. البته شما هم اگر کامپیوتر قدرتمندی تهیه کنید احتمالا در صورت درست اسمبل کردن می توانید برای چند سال بازی های روز را تجربه کنید اما باز هم ارزش ندارد، علت را به شما می گوییم.

قیمت کنسول ها همیشه به نسبت کارآیی آنها بسیار پایین بوده است، حتی بازی های کنسول هم اگر بگوییم کمی گران هستند اولا خرید و فروش می شوند یعنی می توانید هر زمان خواستید بازی را بفروشید و دوما می توانید قید آنلاین بودن را بزنید و کنسول را بصورت آفلاین، فول گیم کنید ( به اندازه فضای ذخیره سازی بازی نصب کنید ) و از بازی های آفلاین زیبا لذت ببرید و هر زمان که خواستید با خرید اکانت قانونی بازی مجددا بازی ها را آنلاین انجام دهید.

اما قیمت یک کیس گیم در بازار حال حاضر بالای پنج برابر کنسول است تازه فقط کیس خالی، اگر بخواهیم لوازم گیمینگ هم تهیه کنیم باز هم گران تر می شود. شاید بگویید در عوض با آن کیس می توانیم خیلی کارها انجام دهیم که با کنسول نمی توان انجام داد، اما این پاسخ فقط یک مغلطه است چرا که مسئله ما فقط بازی کردن است و بس و قرار نیست درباره سایر موارد صحبت کنیم.

بکگراند بازی rachet and clank بر روی پلی استیشن 5

6. انتشار بازی ها برای کنسول قبل از پی سی

سیستم رابط کاربری از لاگین کردن ریجن ها گرفته تا ذخیره و لود های بازی و بازی های دو نفره مثل فوتبال و مورتال کومبات و تِکن و کراش و غیره، همه اینها انقدر به سهولت انجام می شود که عاشق کنسول پی اس 5 میشوید ضمن اینکه بازی ها را چند ماه و حتی چند سال قبل از پی سی تجربه می کنید.

حتی ممکن است مثل خیلی از اوقات اصلا بازی هایی که برای انتشارشان لحظه شماری می کنید برای پی سی بازسازی نشوند. در زمانی که کنسول داران بازی ها را به اتمام رسانده اند چرا شما باید صبوری کنید تا شاید بازی زودتر برای پی سی منتشر شود، ضمن اینکه از بازی های انحصاری کنسول ها نمی توان چشم پوشی کرد که فقط با یک DVD شکیل می توانید تجربه کنید یا اینکه خیلی راحت بر روی SSD کنسول نصب کنید.

قبلا هواداران پی سی برای نشان دادن برتری نسبت به کنسول می گفتند کنسول قابل ارتقاست اما اکنون دیگر این ایراد بر کنسول پلی استیشن 5 جایز نیست چرا که SSD پلی استیشن را می توانید تا چندین برابر افزایش دهید ضمن اینکه سایر قطعات اصلا نیازی به ارتقاء ندارند تا زمانی که شرکت سونی کنسول نسل بعد را معرفی کند. تا آن زمان می توانید از تمام بازی ها با بالاترین کیفیت نهایت لذت را ببرید.

در آخر باید این نکته را یاد آوری کنیم که ما هم می دانیم پی سی گیمر ها هم می توانند دلایلی بیاورند و از کامپیوترهای دسکتاپ جهت بازی حمایت کنند اما اگر همه جوانب را در نظر بگیریم با دلایلی که در بالا ذکر کردیم دقت کنید، ما چند دلیل واضح جهت برتری کنسول نسبت به پی سی آوردیم و می بینیم که واقعا خرید کنسول ها با ارزش تر از خرید پی سی گیمینگ است .

از ارزش قیمت کنسول نسبت به پی سی گرفته تا معماری سخت افزار و شکل ظاهری و دسته های بازی و هدست واقعیت مجازی و خیلی دیگر از چیزها. اگر شما هم برتری دیگری را از کنسول نسبت به پی سی می دانید یا برعکس چیزی غیر از این فکر می کنید خوشحال می شویم که نظرتان را با سایر همراهان دیجیالیک در میان بگذارید.


مقالات مرتبط:

چطور می شود با کمترین هزینه سیستم را ارتقاء داد

آیا پلی استیشن پورتال کارایی بالا و ارزش خرید جهت بازی کردن دارد؟

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

آرمان
آرمان هستم. منتقد فیلم های سینمایی و بازی های ویدیویی. به کار نویسندگی هم شدیدا علاقه مندم. همیشه سعیم بر این بوده که خیلی منطقی و بدون تعصب آثار دنیای سینما و بازی های روز رو موشکافی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید