موبایلتان قدرتمند است اما کیفیت تصویر در بازی ها ایده آل نیست

موبایلتان قدرتمند است اما کیفیت تصویر در بازی ها ایده آل نیست

در گوگل پلی دموی بازیها کیفیت بسیار بالایی دارد اما پس از نصب بازی، خروجی تصویر ناامیدتان می کند. هیچ اُفت فریم و لَگی در بازی نیست اما کیفیت و رنگ ها مورد قبولتان نیست و حتی کمی تصاویر محیط و کاراکترها را پیکسلی می بینید. در حقیقت سخت افزار موبایلتان قدرتمند است اما کیفیت تصویر در بازی ها ایده آل نیست. چرا هر چه بازی نصب می کنید باز هم همیشه از گرافیک آنها ناراضی هستید. برای یافتن علت، با دیجیالیک همراه باشید.

چرا با اینکه موبایلتان قدرتمند است اما کیفیت تصویر در بازی ها ایده آل نیست؟

رشد ناگهانی بازی های موبایل

زمانی بود که کامپیوترها و کنسول ها در دنیای بازی های ویدیویی حکمرانی می کردند و فقط می توانستیم با آنها بازی کنیم. اما رفته رفته بازی های ساده موبایل پا به دنیای گیم گذاشتند. در ابتدا قدرتمندترین بازی های موبایل، بازی های پازلی و فکری بودند که معمولا یک گیمر حرفه ای سمت آنها نمی رفت و ترجیح می داد که فقط با کنسول و پی سی بازی ها را تجربه کند.

با جهش ناگهانی تکنولوژی در دهه اخیر و پیشرفت های علم VLSI پردازنده ها توسعه یافتند و تعداد هسته های پردازنده ها بالا رفت. در کنار آن حافظه، گرافیک و عملکرد کلیه قطعات سخت افزاری موبایل بهبود پیدا کرد، بطوریکه بازی هایی که زمانی برای پلتفرم های مخصوص بازی منتشر می شدند، در قالب بازی های موبایلی، اندروید و آی او اس حاضر شدند.

جهش بازی های موبایل از ساده به سمت حرفه ای

بازی های پازلی و فکری مثل خانه سازی و اسنیک تبدیل به بازی های دو بعدی و پس از آن سه بعدی در سبک های مختلف استراتژیک و اول شخص و سوم شخص شدند. شاید کسی فکرش را هم نمی کرد روزی بتواند غرق در داستان یک بازی ماجراجویی بر روی موبایل شود اما این اتفاق افتاد و حالا تعداد کاربرانی که بازی های موبایل را تجربه می کنند در کل دنیا صدها میلیون نفر است.

شرکت های سازنده موبایل مثل شیائومی، سامسونگ و آیفون یا هووای با اینکه با هم در رقابت شدیدی بودند اما نمی توانستند تولید و تنوع بیش از حدی را در محصولاتشان بکار گیرند. اما گسترش بازی های موبایل جرقه ای بود برای اینکه خریداران موبایل دیگر به یک گوشی صرفاً جهت تماس یا عکس گرفتن و موزیک بسنده نکنند و خرید بهترین موبایلی که بتواند بازی های روز دنیا را اجرا کند را مد نظر قرار دهند.

بازی با گوشی های موبایل اقتصادی

شاید این را بدانید که بیشتر فروش بازار موبایل حداقل در ایران، متعلق به گوشی های اقتصادی است. معمولا خریداران تلفن های همراه، در صدد خرید موبایلی که نسبت به کارایی ارزش خرید داشته باشد هستند و چه انتخابی بهتر از گوشی های اقتصادی که با سخت افزارهای نسبتاً قدرتمند مثل پردازنده های هشت هسته ای به بالا، رم ها و رام های حجیم و دوربین هایی که قدرت آنها بر روی کاغذ نجومی است.

خریدار پس از دیدن اطلاعات چنین گوشی هایی یکی از آنها را انتخاب می کند، میخرد و خود را برای تجربه بهترین بازی های موبایل آماده می کند. یک بازی حجیم را دانلود کرده و انتظار دارد همانند تبلیغ دمویی که مثلا در گوگل پلی از آن بازی دیده است آن را تجربه کند، اما بازی مورد نظر با دمویی که دیده است زمین و آسمان است. پس چرا با وجود اینکه موبایلتان قدرتمند است اما کیفیت تصویر در بازی ها ایده آل نیست.

ضعیف بودن نمایشگر در گوشی های موبایل اقتصادی

قبل از آنکه پاسخ آن را بدهیم یک مسئله مشابه را درباره مشاهده عکس بر روی گوشی های پرچمدار و اقتصادی برای شما بازگو می کنیم. به نظر شما اگر دو گوشی، قدرت دوربین یکسانی داشته باشند اما یکی از آنها دارای صفحه نمایش سوپر امولد (Super Amoled) و دیگری آی پی اس (IPS) باشد از دیدن کدام عکس بیشتر لذت می برید. مسلماً در صورتی که تمام قطعات از لحاظ سخت افزاری یکسان باشند بر روی تصویر سوپر آمولد کیفیت کاملا متفاوت و برتری را خواهید دید.

امکان دارد یک گوشی مثلا شیائومی با نمایشگر معمولی قدرت دوربین برتری نسبت به یک گوشی سامسونگ با نمایشگر سوپر آمولد داشته باشد. اما تصویری که بر روی گوشی ها مشاهده کنید واقعا تعجب آور باشد و متوجه برتری گوشی سامسونگ در عکس گرفتن بشوید. در حالیکه اگر هر دو عکس را در یک مانیتور کامپیوتر ال ای دی تماشا کنید آنوقت متوجه می شوید که آن گوشی شیائومی که عدد دوربین بالاتری داشت واقعا عکس با کیفیت تری گرفته است.

حالا شما یک گوشی با سیستم عامل بروز در کنار پردازنده 8 هسته ای، 6 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی، 64 مگاپیکسل دوربین و نمایشگر IPS 90 هرتز می خرید و اتفاقی که گفتیم برای شما می افتد. سخت افزار شما واقعا جهت بازی کردن قدرتمند است و بازی ها را خیلی روان اجرا می کند. کوچکترین لگی هم در بازی ها ندارید اما کیفیت آن بازی ایده آل نیست.

اگر زمان خرید گوشی در کنار تمام این مشخصات، شما به نمایشگر گوشی هم اهمیت زیادی میدادید و کمی سخت افزارهای دیگر را پایین تر انتخاب می کردید باز هم می توانستید بازی ها را به همان صورت اجرا کنید. اما اینبار با دیدن جزئیات بالاتری تجربه می کردید. به حدی که مثل یک کنسول بازی از آن لذت می بردید. البته نه کنسول ایکس باکس وان یا پلی استیشن 4 و 5 اما تجربه بسیار با کیفیتی را داشتید.

تفاوت بازی بر روی ایکس باکس وان ایکس و آیفون ایکس

خیلی از تبلیغ کنندگان بازی های اندروید و آی او اس قصد اغراق و به دروغ بالا نشان دادن گرافیک بازی در دمو را ندارند و واقعا گرافیک بازی همانند تبلیغ آن است. پس نمی توان گفت با عکس دروغین یا تریلر دروغین کاربران را راغب به گرفتن آن بازی کرده اند هر چند که برعکس این مورد هم کم نداریم.

بهترین نمایشگر برای بازی در گوشی های موبایل اقتصادی

در ابتدا باید بدانید که رزولوشن 720*1280 کیفیت فول اچ دی نیست بلکه +HD است که خیلی ها این دو مورد را با هم اشتباه می گیرند. اگر گوشی مخصوص گیم و بازی های روز می خواهید ( در سال 2023 ) باید به دنبال رزولوشن های فول اچ دی پلاس یا QHD باشید. یعنی کیفیت های بالای 1080*1920 یا بالاتر مثل 1440*2560 و حتی بالاتر تا کیفیت 4k برای اینکه بتوانید تنظیمات بازی را تا بالاترین حالت ممکن بالا ببرید.

مدلی از گوشی را مد نظر قرار دهید که نرخ نوسازی یا همان فریم ریت (FPS) بالایی داشته باشد یعنی بالای 90 هرتز و یا 120 هرتز. تا بتواند بازی را آنقدر روان اجرا کند که چشم شما را خسته نکند. هر چه سرعت دریافت فریم ها در واحد زمان، بیشتر باشد باعث اجرای روان تر بازی خواهد شد. مخصوصا در بازی های آنلاین که نیاز به دریافت سریع فریم های تصویر خواهید داشت. البته نوعی از فریم ریت آنلاین متفاوت با این ویژگی است.

بازی پابجی موبایل در کیفیت های مختلف

همچنین فناوری HDR را حتماً مد نظر قرار دهید که طیف بزرگی از رنگ های با عمق بیشتر را در خروجی به شما ارائه دهد و با فعال کردن قابلیت +HDR می توانید در لوکیشن های روشن و تاریک بازی ها، جزئیاتی را ببینید که شما را شگفت زده می کند. نمایش عمق رنگ مشکی یکی از کلیدی ترین خروجی های یک نمایشگر موبایل قدرتمند است.

هر چند ویژگی هایی که به شما گفتیم را نمی توان عامل اصلی برتری یک گوشی به گوشی دیگر یا یک نمایشگر به نمایشگر دیگر دانست و جزئیات دیگری مثل تراکم پیکسل یا کنتراست بالا و برخی جزئیات دیگر را هم باید مد نظر قرار داد. اما این روزها معمولا طراحان گوشی های موبایل وقتی چنین کیفیت هایی را ارائه می کنند، سایر جزئیات و قطعات را هم طوری در کنار اینها قرار می دهند که از لحاظ سطح فناوری در حالاتی نزدیک به هم باشند.

برای بازی با موبایل مهمترین قطعه سخت افزاری کدام است

با این تفاسیر اگر ما بخواهیم به شما بگوییم برای بازی کردن با گوشی به مهمترین قطعه ای که باید توجه کرد، کدام قطعه و کدام ویژگی است. می گوییم اگر فقط می خواهید موبایل شما بازی ها را بدون لگ و افت فریم اجرا کند اما کیفیت بصری برایتان مهم نیست به پردازنده توجه کنید که با بالا بودن آن معمولا مهندسان معماری سخت افزار، جی پی یو و رم را هم بالا قرار خواهند داد.

اما در کنار اجرای بازی، اگر می خواهید از جزئیات بصری و تصاویر با جزئیات لذت ببرید اولین قطعه ای که باید متوجه آن باشید نمایشگر موبایل شماست. در خود ویژگی های نمایشگر هم مثل رزولوشن، نرخ نوسازی، تراکم پیکسل و کنتراست و غیره به رزولوشن توجه کنید که معمولا اگر رزولوشن بالا باشد سایر ویژگی ها را هم در کنار آن به نسبت بالا قرار خواهند داد.

تنظیمات گرافیکی بازی موبایل

البته باید این را هم بدانید که عدد بالاتر همیشه هم نشانه مثبتی نیست و طراحانی موفق هستند که نسبت ایده آل را برای چینش قطعات رعایت کنند. مثلا اگر صفحه نمایش گوشی شما بزرگ باشد، تراکم بیشتر پیکسل برای آن صفحه نمایش عالی است و منجر به مشاهده پیکسل های زیاد در نتیجه جزئیات و گستره رنگ های بیشتری می شود. اما اگر صفحه نمایش شما کوچک باشد و تراکم پیسکل آن بالا باشد هم چشمانتان را آزار خواهد داد و هم دیدن جزئیات تصاویر سخت خواهد شد.

در این مقاله به شما گفتیم که اگر موبایلتان قدرتمند است اما کیفیت تصویر در بازی ها ایده آل نیست مشکل اصلی از نمایشگر موبایل شماست. هر چقدر هم که سخت افزار قدرتمندی داشته باشید اما به رزولوشن تصویر کمتر توجه کنید این نشان دهنده این است که شما به کیفیت بازی ها کمتر اهمیت می دهید و فقط بدنبال این هستید که موبایلتان بازی را بتواند اجرا کند. در حقیقت شما دارید کیفیت را فدای کمیت می کنید.

بنابراین شما اگر عاشق مشاهده عکس ها، فیلم ها و بازی ها با جزئیات بالا هستید هدف را بر روی نمایشگر قرار دهید و در خود نمایشگر هم هدف را بر روی رزولوشن و سپس داشتن فناوری HDR و +HDR قرار دهید. ضمن اینکه به جای انتخاب سخت افزار خیلی بالا می توانید به عنوان مثال، کمتر به حافظه ذخیره سازی توجه کنید. البته باز هم می گوییم این برای کسانی است که از با کیفیت نبودن بازی ها گلایه می کنند و فکر می کنند که همه بازی های موبایل بی کیفیت هستند. امیدواریم این مطلب از دیجیالیک به درد شما خورده باشد.


مقالات مرتبط:

معرفی لیست کامل همه گوشی های آیفون پس از انقلاب 2007 اپل

شباهت عجیب و غریب 2 مدل از گوشی های شیائومی

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

حسین
حسین هستم، علاقه مند به بازی های ویدیویی و دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات. رشته تحصیلیم مهندسی تکنولوژی سخت افزار هستش و دستی بر سخت افزار و الکترونیک هم دارم. بیشتر از 15 ساله که کار نویسندگی انجام میدم و الان هم عضو خانواده دیجیالیک هستم. من عاشق تولید محتوای اختصاصی و انحصاری هستم.

دیدگاهتان را بنویسید