3 جفت دوقلوی ناهمسان مونث با عملکردی نزدیک به هم

3 جفت دوقلوی ناهمسان مونث با عملکردی نزدیک به هم

دنیای بازی های ویدیویی قهرمانان افسانه ای زیادی را به خود دیده است. قهرمانان زنی که از محبوبیت ویژه ای نزد مخاطبین برخوردار هستند. شخصیت هایی که از لحاظ عملکرد، بسیار مشابهند اما در واقع متفاوت از یکدیگر عمل می کنند. با اینکه نسبتی با یکدیگر ندارند اما نام دوقلو را بر آنها گذاشته ایم. در این مطلب 3 جفت دوقلوی ناهمسان مونث با عملکردی نزدیک به هم را به شما معرفی خواهیم کرد. پس در ادامه این مطلب با دیجیالیک همراه باشید.

3 جفت دوقلوی ناهمسان مونث با عملکردی نزدیک به هم در بازی های ویدیویی

می دانیم که یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت یک بازی، شخصیت آن بازی است. اگر مخاطب، در طول بازی نتواند با شخصیت اصلی بازی ارتباط برقرار کند شاید هرگز از تجربه آن گیم، لذت نبرد. در طول سالهای گذشته، شرکت های صاحب نام که در عرصه تولید بازی های رایانه ای مشهور هستند، توانسته اند با ایده پردازی و خلق کاراکترهای مونث در نقش شخصیت اصلی داستان، گیمرها را بسیار راضی نگه دارند.

این شخصیت ها هیچ نسبتی با هم ندارند و حتی بسیار متفاوت هستند اما وقتی از کمی دورتر و با زاویه ای دیگر به آنان می نگریم شباهت های عجیبی را می توانیم مشاهده کنیم. این را هم باید بگوییم که شخصیت های زن در طول تاریخ بازی های ویدیویی کم نبوده اند اما محبوب ترین شخصیت های مونث بازی ها که ساختاری تقریبا مشابه داشته باشند می توان گفت اندک هستند.

از جمله این کاراکترها می توان به “لارا کرافت” در بازی Tomb Raider همچنین “اِلوی” در بازی Horizon اشاره کرد. یا به “جیل ولنتاین” و “آیا برا” در Parasite Eve همچنین “اِلی” در The Last Of Us و “هدر میسون” در Silent Hill اشاره کرد. این 6 نفر در حقیقت 3 جفت دوقلوی مونث با عملکردی نزدیک به هم در بازی های ویدیویی هستند که خیلی از مخاطبین، آنها را با یکدیگر مقایسه می کنند و درباره شباهت ها و تفاوت های آنان سخن بسیار است.

این 6 نفری که در بالا از آنها یاد کردیم نه تنها خودشان از محبوب ترین کاراکترهای نقش اول بازی های رایانه ای هستند بلکه نام بازی های آنان هم بسیار بزرگ است. یعنی باید گفت با اصالت و معروف هستند. در ادامه هر کدام از آنها را برایتان معرفی کرده و پس از آنالیز کامل آنان درباره شباهت ها و تفاوت های آنها بیشتر خواهیم گفت.

معرفی و تحلیل شخصیت و عملکرد 6 شخصیت مونث بازی های ویدیویی

لارا کرافت و اِلوی
سمت راست Aloy و سمت چپ Lara Croft

مقایسه لاراکرافت و اِلوی (Lara Croft & Aloy)

شباهت های Lara Croft و Aloy

علت اینکه چرا لارا کرافت و اِلوی با یکدیگر مقایسه می شوند برای برخی بسیار عجیب است. اما مخاطبین بسیاری در کل دنیا شباهت لارا و الوی را غیر قابل انکار می دانند که علت این مسئله می تواند به سبک اولیه این دو بازی در کنار مونث بودن شخصیت ها برگردد. هر دو شخصیت ماجراجو هستند. مجرد هستند و دخترهایی مستقل و نترس که حاضرند برای رسیدن به هدفشان در دهان اژدها بروند. در حقیقت با دو بانوی جسور طرف هستیم.

از لحاظ استایلِ ظاهری بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. زمانی که به دقت رفتار آنان را آنالیز می کنیم می بینیم با اینکه هر دو چهره هایی مصمم دارند اما دل هایی پاک و چهره های معصومی هم دارند. ضمن اینکه لارا و اِلوی هر دو یتیم هستند. هر دو نفر بسیار کنجکاو هستند و حاضرند تمام وقت، برای یادگیری یک مسئله تلاش کنند. مثلا هر دو عاشق حل معماهای پیچیده هستند.

از لحاظ فیزیکی با 2 ورزشکار با بدن هایی آماده طرف هستیم. لارا و اِلوی هر دو کوه نورد و صخره نوردانی بسیار حرفه ای هستند. ژیمناستیک کار و پارکور کار هستند. هر دو رزمی کار هستند و در کنار اینها کماندارانی بسیار توانمند هستند. اصلا یکی از وجوه اشتراک این دو نفر، نحوه تیراندازی و کمانگیری آنان است. هر دو نفر شناگران بسیار ماهری هستند و می توانند مدت زمان قابل توجهی را در زیر آب نفس گیری کنند.

نوع حرکات نمایشی که انجام می دهند در جاهای زیادی به هم شبیه می شود. مثلا در زمان پرش از روی یک دره، زمانی که به سختی می توانند دستشان را به جایی برسانند و بتوانند آن را بگیرند بصورت یکدستی آویزان می شوند که آویزان شدن آنان در آن لحظه بسیار مشابه است. همچنین راه رفتن آنان بر روی طناب، بسیار تعادلی و زیباست. ضمن اینکه هر دو دارای طنابی هستند که از آن برای بالا رفتن از مکان های صعب العبور استفاده می کنند.

شباهت های لارا کرافت با اِلوی

مناظر بسیار زیبایی را از زاویه دید هر دو نفر می توان دید که چشم کمتر کسی به این مناظر افتاده است. از حیوانات وحشتناک تا مراتع، کوه ها، رودها و دره ها که عبور از آنان فقط کار یک قهرمان نترس واقعی است. هر دو نفر دشمنان انسانی زیادی دارند، بنابراین باید در زمان انجام ماموریت همیشه بسیار با حواس جمع حرکت کنند.

یکی از شباهت های لارا کرافت و الوی، نوع کشیدن کمان است و ذخیره قدرت در زمان کشش نهایی، که وقتی کمان را می کشند هدف مقابلشان بولد می شود. همچنین نوع شکار حیوانات جنگل برای هر دو نفر شباهت زیادی دارد. اما جایی پرتاب تیر از کمان بسیار مشابه می شود که می خواهند حیواناتی همچون گراز را شکار کنند. بسیار مشابه عمل می کنند.

مقایسه چهره لارا کرافت و الوی هم از نظر ما اشتباه است و نمی توان گفت کدامیک بر دیگری برتری دارد. اتفاقا خود چهره این دو نفر به همراه استایل آنها دارای شباهت است. چرا که هر دو عالی طراحی شده اند و چهره هر دو نفر دارای جزئیاتی سینمایی و جذاب است. این دو نفر را باید جنگجوترین شخصیت های زن بازی ها دانست.

تفاوت های Lara Croft و Aloy

شباهت لارا و اِلوی کمی ظاهری است به عنوان مثال پلنگ و ببر، هر دو گربه سان هستند اما در عمل، سرعت و نوع شکار کردن آنها بسیار متفاوت است. این را گفتیم که بدانید با وجود اینکه این دو دختر هر دو دارای ویژگی های ظاهری مشابه هستند اما وقتی که آنان را ذیر ذره بین می بریم متوجه می شویم که تفاوت های بسیاری در ساختار و عملکرد دارند. مثلا یکی به دنبال گنجینه های باستانی و دیگری به دنبال گذشته خود است و البته نجات بشر که در این راه قطعا باید قدرت مبارزه بالایی داشته باشد. اما تفاوت های لارا کرافت و الوی به همین جا ختم نمی شود.

حال که صحبت مبارزه شد باید گفت که از لحاظ قدرت بدنی، اِلوی بسیار بالاتر از لارا عمل می کند. یعنی الوی از لارا قدرتمند تر است که البته یکی از دلایل مهم آن کلون بودن اِلوی است. حال همین قوی تر بودن الوی و نوع ماموریتش که نجات بشریت است باعث می شود که دشمنان الوی نسبت به لارا صدها برابر باشد. کسی که بخواهد در برابر این همه دشمن پیروز شود باید استخوان بندی محکمی داشته باشد که به وضوح در زمان نبرد ها و ضربه زدن های الوی این مسئله قابل اثبات است.

همچین الوی می تواند از فواصلِ با ارتفاع بالا بر روی زمین بپرد. بدون اینکه کوچکترین آسیبی ببیند. در حالی که لارا مثلا اگر از روی یک پشت بام یا درخت بلند بر روی زمین بپرد جان خود را از دست خواهد داد که بدلیل انسان بودن او این یک مسئله کاملا طبیعی است. اصلا همین کلون بودن اِلوی خیلی تفاوت های زیادی را ایجاد می کند. مانند سرعت دویدن بالاتر نسبت به لارا یا خسته نشدن او در مبارزه و دویدن های طولانی مدت و بسیاری دیگر از مسائلی که با فیزیک بدنی در ارتباط است.

تفاوت های اِلوی و لارا کرافت

از آنجایی که نوع ماموریت ها با هم فرق می کند، الوی با لوازم و سخت افزارهای علوم کامپیوتر و تکنولوژی آیندگان طرف است اما لارا با گنجینه ها و لوازم باستان شناسی و تاریخی آشنایی حرفه ای دارد. اما در هر دو بازی که کَند و کاو می کنیم با توجه به معماهایی که لارا با آنها دست و پنجه نرم می کند می توان گفت لارا باهوش تر از الوی است. چرا که در زمینه باستان شناسی، تاریخ و جغرافیای جهان به مانند یک دانشمند بزرگ عمل می کند.

حالا که بحث معما شد باید گفت که با اینکه هر دو نفر معماهای مختلفی را باید حل کنند اما معماهایی که لارا حل می کند از لحاظ ساختاری کاملا با معماهای پیش روی الوی متفاوت است. الوی بیشتر با پیدا کردن مسیرها از روی نقشه، بازی را پیش می برد. یعنی سختی بازی از لحاظ فکری، پیدا کردن راههای درست است اما لارا با پیدا کردن عناصر پنهان در مکان های مختلف، باعث پیشروی در مراحل می شود.

یکی دیگر از تفاوت های آنان، سیستم مهمات و سلاح های آنهاست که میبینیم مهمات الوی بسیار بیشتر از لارا است و چیزهای بسیاری را برای نابود کردن دشمنان می تواند بسازد. ضمن اینکه با توجه به تعداد گیاهان و درختانی که می توان به عنوان مواد اولیه ساخت و سلاح و مواد خوردنی که می توان پیدا کرد باید گفت تنوع، در کوله بار الوی بیشتر است.

در مجموع باید گفت اگر در طول تاریخ بازی های رایانه ای جستجو کنیم تنها رقیب لارا، دختری از دل غرب وحشی است و تنها کسی که می توان او را با الوی مقایسه کرد، دختری انگلیسی و باستان شناس است که سال های سال است او را می شناسیم. تا کنون کسی نبوده است که بتواند نام خود را برای مقایسه در کنار نام بزرگ لارا کرافت افسانه ای بگذارد.

با اینکه Lara افتخارات بسیاری دارد و جوایز متععدی را در مراسم های مختلف از آن خود کرده است اما می بینیم که الوی در هورایزن توانست آنقدر خوب بدرخشد که به عنوان دوقلوی غیر همسان لارا از او یاد کنیم. به عنوان جمع بندی مقایسه لارا کرافت و الوی، در یک جمله می گوییم که الوی، نسخه بروز شده لارا است.

مقایسه جیل ولنتاین و آیا برا
سمت راست Aya Brea و سمت چپ Jill Valentine

مقایسه جیل ولنتاین و آیا برا (Jill Valentine & Aya Brea)

شباهت های Jill Valentine و Aya Brea

اگر بازی Parasite Eve و Resident Evil را تجربه کرده باشید، متوجه شباهت این دو دختر تقریبا هم سن و سال خواهید شد. هر دوی آنها از قهرمان قدیمی و شخصیت های اصلی بازی ها هستند. Jill و Aya هر دو پلیس هستند و طرز لباس پوشیدن، اسلحه بدست گرفتن و شلیک کردن آنها هم شبیه به هم است.

جیل ولنتاین و آیا برا از لحاظ قد و قامت و استایل راه رفتن هم بهم شبیه هستند و در واقع بازی های پارازیت ایو و رزیدنت اویل هم در یک سبک عمل می کنند و حتی زاویه دوربین ثابت و کلاسیک بازی هم در هر دو کاراکتر به یک شکل است. گیم پلی بازی و گرافیک و طراحی هر دو شخصیت تقریبا مشابه است.

یک نکته مهم درباره شباهت Jill Valentine و Aya Brea این است که بدن هر دوی این شخصیت ها میزبان نوعی ویروس می شود که باید برای کنترل یا نابود کردن ویروس با نفس خودشان هم مبارزه کنند. ضمن اینکه هر دوی آنها باید با پیامدهای آخرالزمانی و زامبی ها و هیولاهای ترسناکی مقابله کنند تا زمین را از این آلودگی پاک کنند.

جیل و آیا، هر دو در استفاده از سلاح سرد و گرم مهارت بسیار بالایی دارند و در بازی سبک ترس و بقا ایفای نقش می کنند. این دو شخصیت تا جایی شباهت دارند که در اوایل سال 2000 خیلی از مخاطبین، آنها را با هم اشتباه می گرفتند و برخی هم به دلیل دقت نکردن به نام بازی ها(Parasite Eve و Resident Evil) نام بازی ها را یکی می دانستند.

لیان با آیا برا
سمت راست ایا برا و سمت چپ لیان اسکات کندی

علاقه مندان هر دو بازی و هر دو شخصیت بدلیل علاقه زیادشان به کاراکترهای هر دو بازی شایعاتی درباره استفاده کردن از شخصیت Aya Brea در کنار Leon s’kennedy به راه انداخته بودند و حتی عکس های زیادی از لیان و آیا در آن سالها منتشر شد و زمزمه هایی از عشق بین لیان و آیا باعث شد هواداران جیل ولنتاین بیکار ننشینند و ماجرای دروغ بودن شایعه را اثبات کنند.

تفاوت های Jill Valentine و Aya Brea

حالا که از شباهت های این دو شخصیت محبوب گفتیم جا دارد که از تفاوت های Aya Brea و Jill Valentine هم به شما بگوییم. اولین و مهمترین تفاوت این دو نفر، دقیقا مثل تفاوت لارا و الوی است. یعنی یکی از آنها کاملا طبیعی است و قدرت های انسانی دارد اما دیگری نیروی فرا انسانی و خطرناک دارد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

گفتیم که بدن هر دوی آنها پذیرای ویروس بوده است اما بدن جیل فقط برای مدتی پذیرای ویروس T بود که می توانست فقط قدرت های یک زامبی را به جیل بدهد اما همان هم نداد و ویروس در بدن او از بین رفت. اما آیا برا در بدن خود ویروس ترسناکی به نام میتوکندری دارد که به او توانایی کشتن و آتش زدن اجسام از راه دور را داده است.

البته با تمرکز کردن می تواند این کار را انجام دهد. این قدرت های فرا بشری او به همین ختم نمی شود و از لحاظ قدرت بدنی هم غیر عادی است و می تواند افراد را شفا دهد، بکُشد و حتی از نیروی جاودانگی استفاده کند. هر چند که از این بابت بسیار غمگین است و خود را یک هیولا می داند.

چهره جیل ولنتاین
چهره جیل ولنتاین

اگر تکنیک های پلیسی و حرفه ای جیل و آیا را زیر ذره بین بگذاریم، می توانیم بگوییم جیل از آیا سریعتر است و مهارت بیشتری در استفاده از سلاح دارد. اما با توجه به میتوکندری فعال درون بدن آیا، او از جیل قدرتمند و کشنده تر است. چون هر چقدر هم که بتوان از سلاح، حرفه ای استفاده کرد باز هم کشتن از راه دور چیزی دیگر است.

شهری که آیا در آن مبارزه می کند نیویورک است و یک شهر واقعی است اما شهری که جیل برای آن می جنگد راکون سیتی است که شهری افسانه ایست. چهره جیل از آیا مصمم تر است و جزئیات طبیعی بیشتری دارد که البته با توجه به اینکه جیل را در انیمیشن ها و بازی های سال های بعد از آیا بارها دیده ایم نمی توان از دید برتر بودن گرافیک جیل به این موضوع نگریست.

شهرت Jill Valentine از Aya Brea بیشتر است به طوری که مجله DNT جیل را در کنار Lara Croft به عنوان بهترین زن های بازی های رایانه ای معرفی کرد. همچنین جیل در وبسایت news.com جزء ده نفر اول به عنوان جذاب ترین شخصیت های ویدیویی شناخته شد. اما این افتخارات به همین جا ختم نمی شود و از نظر گیم اسپای هم جیل هفتمین زن برتر بازی های رایانه ای شناخته شد.

مقایسه اِلی و هدر میسون
سمت راست Ellie و سمت چپ Heather Mason

مقایسه الی و هدر میسون (Ellie & Heather Mason)

شباهت های Ellie و Heather Mason

Ellie در بازی The Last Of Us برای گیمرها کاملا شناخته شده است و Heather Mason هم در بازی با اصالت و ریشه دار Silent Hill شخصیت محبوب هواداران این بازی است. اما چه چیزی باعث شده است که ما این دو نفر را در کنار یکدیگر قرار دهیم.

هر دو نوجوان، تقریبا هم سن و سال هستند و دارای گذشته ای تلخ با خاطراتی نزدیک به یکدیگر. الی و هدر، هر دو در کودکی توسط دوستانشان آزار و اذیت شده اند، همچنین افراد نزدیک زندگی خود را از دست داده اند. از لحاظ اخلاقی هر دو، شخصیت های قوی و کمی خشن دارند اما برخلاف دوقلوهای ناهمسانی که در بالا معرفی کردیم این دو نفر زیاد شخصیت های مستقلی ندارند و مثل آنان حرفه ای نیستند.

هر دوی آنها مهارت زیادی در استفاده از سلاح ندارند و با اینکه درگیر یک داستان درام ترسناک می شوند باید با تجربه کمی که دارند در خرابه ها، فاضلاب ها و ساختمان های مخروبه شهرهایی ترسناک نقش آفرینی کنند. هر دو بازی دارای زاویه دید دوربین سوم شخص هستند و گیم پلی بازی ها شباهت نزدیکی به یکدیگر دارند.

تفاوت های های Ellie و Heather Mason

Ellie از لحاظ اخلاقی زودتر از هدر به بلوغ رسیده است . با اینکه چهره الی خشن تر از هدر است اما کاملا برعکس است. زیرا الی بسیار مظلوم است. اما هدر که چهره ای مظلوم دارد گاهی مواقع زبان بسیار تند و تیزی دارد. ضمن اینکه Heather از Ellie جنگجوتر است و کمی ضربه زدن با پا را بهتر از الی انجام می دهد چرا که در کودکی به فعالیت های رزمی مشغول بوده است.

با اینکه هر دو شخصیت، ماموریت های ترسناک و دلهره آوری را انجام می دهند اما ماموریت هدر، حقیقتا ترسناک تر است و سایلنت هیل را در گروه بازی های بسیار ترسناک باید قرار داد. همین امر سبب می شود که ترس هدر از الی بیشتر باشد. اما با این وجود، الی کمتر می تواند به تنهایی از پس ماموریت های خود برآید و معمولا نیاز دارد کسی در کنار او باشد و به او کمک کند.

شخصیت الی در بازی The last of us
Ellie در بازی The Last Of Us

از لحاظ شخصیتی، Ellie نسبت به Heather دارای غم های بیشتری است و بخاطر اینکه افراد بیشتری را در زندگی از دست داده است شخصیتی افسرده دارد و همیشه به این فکر می کند که با مرگ او دنیا جای بهتری می شود. الی فکر می کند مرگ او باعث میشود حال دیگران بهتر شود.

اما هدر شخصیت قوی و شجاعی دارد که به کاری که انجام می دهد ایمان دارد و بیشتر از الی می تواند به تنهایی از پس مشکلاتش برآید. در مجموع باید بدانید که الی بارها از سوی منتقدین مورد تحسین قرار گرفته است و از شخصیت الی به عنوان یکی از الهام بخش ترین شخصیت های زن در بازی ها یاد شده است.

در این مطلب، 3 جفت دوقلوی ناهمسان مونث با عملکردی نزدیک به هم را که از محبوب ترین شخصیت های زن در بازی های ویدیویی هستند را مورد بررسی قرار دادیم. از کند و کاو در زندگی شخصی و شخصیت آنها گرفته تا جزئیات عملکرد آنها در بازی ها. شباهت لارا کرافت و الوی یعنی کاراکترهای بازی های محبوب Tomb Raider و Horizon یکی از جالب ترین این شباهت هاست که از لحاظ ماجراجو بودن، شجاعت، کنجکاوی و بسیاری دیگر از ویژگی ها مشابه یکدیگر هستند. اما در عمل، تفاوت های بسیاری هم دارند و می توان لارا و الوی را با یکدیگر مقایسه کرد.

پس از آن به سراغ جیل ولنتاین و آیا برا، از بازی های قدیمی و محبوب Resident Evil و Parasite Eve رفتیم و متوجه شدیم که بیشترین شباهت دو نفره در بین این 6 نفر متعلق به Jill و Aya است که از لحاظ سبک بازی، تیپ شخصیتی و حتی نوع جنگیدن بسیار به یکدیگر شباهت دارند و تفاوت های کوچکی در عمل دارند.

در آخر هم Ellie و Heather Mason را از بازی های محبوب The Last Of Us و Silent Hill مورد بررسی قرار دادیم و فهمیدیم شباهت ها و تفاوت های هر دو به یک اندازه است. در آخر اگر شباهت و تفاوت بیشتری را از این شخصیت ها می دانید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید تا نظر شما را در میان این مطالب اضافه کنیم. تشکر از همراهی شما با دیجیالیک.


مقالات مرتبط:

Resident Evil Village تلفیق ترس وحشت و هیجان

Resident Evil 4 Remake نوستالژیکی با اصالت و مدرن

Horizon Forbidden West عامل سربلندی نسل نهم

برترین بازی های هر سال در بیش از دو دهه اخیر

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

حسین
حسین هستم، علاقه مند به بازی های ویدیویی و دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات. رشته تحصیلیم مهندسی تکنولوژی سخت افزار هستش و دستی بر سخت افزار و الکترونیک هم دارم. بیشتر از 15 ساله که کار نویسندگی انجام میدم و الان هم عضو خانواده دیجیالیک هستم. من عاشق تولید محتوای اختصاصی و انحصاری هستم.

دیدگاهتان را بنویسید