بررسی فیلم (Alien: Romulus (2024 بیگانه ای ترسناک و درنده تر از همیشه
باز هم بیگانه با آناتومی خوفناک و چندش آورش به استقبال شما آمده است. اما اینبار او را وحشی تر و درنده تر از همیشه خواهید دید. فیلم با اصالت بیگانه در این قسمت با نام رومولوس می تواند بیننده را وارد دنیای خوفناک همیشگی خود کند و خواهید دید که اینبار ساختار فیلم پیشرفت تکنیکی زیادی کرده است. در این قسمت از دیجیالیک به بررسی فیلم (Alien: Romulus (2024 بیگانه ای ترسناک و درنده تر از همیشه می پردازیم.
همیشه به آثار ترسناکی که به داستان آنها در محیطی خارج از جَو زمین پرداخته می شود علاقه زیادی داشته ام. چرا که این آثار، درون مایه ای دارک و مخوف تر دارند و حس انزوای بیشتری را به بیننده تزریق می کنند. اما فارغ از چنین خصوصیاتی بسیار مهم است که چه کسی یا چه چیزی در انتقال این حس به مخاطب دخیل می باشد. گاهی عناصر ماوراء الطبیعه، گاهی زامبی و یا هیولاهای ناشناخته که مورد سوم در ساخته ی جدید “فده آلوارز” خودنمایی می کند.
بیگانه رومولوس آمده است تا با خبری خوش، مخاطبینش را سورپرایز کند. خبری حاوی بازگشت به ریشه های Alien که قطعاً خوشایند هوادارنش خواهد بود. داستان رومولوس نگاهِ مخاطب را به مرز بین قسمت اول و دوم این فرنچایز هدایت می کند. این یک پِی ریزی با اِلمان های کلاسیک است که فده آلوارز با رنگ آمیزیِ مدرن به سیمای محتوای آن جان تازه ای به مجموعه داده است.
هر چند که «پرومتئوس 2012» توانست با خلاقیتِ نویسنده و تکنیک های فنیِ “ریدلی اسکات” تا حدودی سمت و سوی هیجان انگیزی به فرنچایز بدهد اما باید پذیرفت که مجموعه بیگانه بعد از سال 1986 با اینکه همیشه مخاطبان دو آتیشه ی خود را داشته ولی از آن سال به بعد کانسپت مشخصی نداشت و هر بار بیشتر از قبل از شمایل اصلیِ اثر فاصله می گرفت. در نتیجه واقعا یک فلش بک به گذشته لازم الاجرا بود و همین طور هم شد.
حتی مهمترین علت موفقیت پرومتئوس هم می توان تغییر جهت ریدلی اسکات به سمت پیشینه ی هیولای بیگانه دانست. درست مثل آلوارز که در قسمت جدید این اثر یعنی (Alien: Romulus (2024 با یک خط داستانی نه چندان پیچیده، بیننده را به 57 سالی می برد که بین اتفاقاتِ قسمت اول و دوم فاصله افتاده بود.
با اینکه تفاوت کمی و کیفی تقریبی بین قسمت اول تا هفتم این مجموعه وجود دارد اما همه قسمت های بیگانه انصافاً زیبا و قابل احترام هستند. در حقیقت هیچ فیلم بیگانه ی بدی تا کنون ساخته نشده است. بیگانه ریدلی اسکات یک شاهکار ترسناک علمی تخیلی بود که مثل یک کابوس به درون مخاطبش وارد می شد. بیگانه 3 دیوید فینچر یک نمایش بسیار ترسناک و تاریک بود که حس تنهایی و وحشت در تاریک ترین نقاط را به شما منتقل می کرد.
همینطور «بیگانه: رستاخیز» ژان پیر ژونه که با وجود نقص هایی که دارد اما به حدی عجیب و غریب و پر از حرف های تازه است که نمی توانم از آن قدردانی نکنم. در نهایت دو پیش درآمد پرومتئوس و پیمان از اسکات که فرنچایز را به سمت و سویی جدید می برد و با اتفاقات تازه و متفاوت تر از همیشه روبرو می کند. اتفاقاتی هیجان انگیز که در جهانی سرد و بی رحم که رد پاهایی از خالقان بشریت یا خدایان فرازمینی در آنجا پیدا می شود. همه این قسمت ها از لحاظ کیفیت متفاوت هستند و خط داستانی خود را می سازند.
بیگانه رمولوس ابداً فیلم بدی نیست و حتی از نظر طراحی تولید یک پیروزی برای آلوارز و گروهش محسوب می شود که پر از سکانس های هیجان انگیز و مملو از دلهره و لرز است. تیم سازنده و بازیگران همانند یک موزیک بند حرفه ای با دقت تمام هر نت موسیقی را می نوازند.
با تمام ویژگی های مثبتی که این ورودیِ جدید دارد اما آلوارز از اضافه کردن چیز تازه ای به آن می ترسد. راستش را بخواهید او در ارجاع لحظات حساس به قسمت های گذشته وسواس گونه عمل کرده است. لحظاتی در رومولوس وجود دارد که مستقیماً از فرنچایز برگرفته شده است و به صراحت خطوطی از آنها را نقل می کند. همین باعث شده که با تردید بگویم رومولوس هویت واحدی از خود ندارد و نیمه مستقل است. البته به نظر نمی رسد این مسئله برای هواداران بیگانه آزاردهنده باشد. فقط شاید عدم ریسک آلوارز کمی ناامید کننده است.
بررسی فیلم (Alien: Romulus (2024 بیگانه ای ترسناک و درنده تر از همیشه
نام فیلم: بیگانه: رومولوس
کشور سازنده: ایالات متحده، بریتانیا
کارگردان: فده آلوارز
زمان: 1 ساعت و 59 دقیقه
رتبه آی ام دی بی: 7.2
رتبه راتن تومیتوز: 80%
بازیگران: کیلی اسپینی، دیوید جانسون، آرچی رناکس، ترِور نیولاین، اِیلین وو، اسپایک فرن
داستان فیلم (Alien: Romulus (2024 بیگانه رومولوس
توجه: مواجهه با اسپویلِ قسمتی از نیمه اول داستان فیلم
قبل از هر چیز باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا برای مشاهده بیگانه رومولوس لازم است که سایر قسمت های این مجموعه را دیده باشیم؟ در پاسخ باید بگویم که خیر مطلقاً نیازی به این کار نیست. با این حال اگر از مخاطبین قدیمی باشید جزئیات بیشتری را حدس خواهید زد. با این حال از همان تیتراژ آغازین همه چیز چهارچوب مستقل خود را دارد و شما را به بهترین شکل ممکن راهنمایی می کند.
همانطور که گفتم داستان این فیلم در آینده اتفاق میفتد. بیگانه، روایتگر ماجراجویی های تعدادی از کارگران فضاییِ نوجوان است که البته این ماجراجویی برای تفریح و خوش گذرانی نیست، بلکه یک سفر اجباری و از سر ناچاری می باشد. آنها برای رهایی از دست یک شرکت تحقیقاتی به نام «ویلند یوتانی» تصمیم می گیرند که به منظومه ای به نام «ایواگا» سفر کنند و از جایگاه فعلی خود که همانند یک مستعمره فضایی است دور شوند.
طوفان های تگرگی و بیماری های جدید خیلی از انسان ها را به کام مرگ کشانده و بازمانده ها در تلاش برای ادامه حیات هستند. در واقع سیاره ای که آنها بر روی آن کار می کنند یک سیاره معدنی ترسناک و بدون طلوع خورشید است. همانند یک مستعمره و کاملا تحت کنترل شرکت ویلند یوتانی است. بر طبق اساسنامه ی این شرکت، کارگران موظف به 5 سال کار اجباری هستند و بعد از اتمام این 5 سال می توانند آزاد شوند.
اما در پشت پرده هیچ آزادی وجود ندارد و این قضیه جایی مشخص می شود که شخصیت اصلی فیلم، دختری به نام رین (کیلی اسپینی) بعد از اتمام دوره کاری خود برای گرفتن مجوز پایان کار پیش مسئول مورد نظر می رود و متوجه می شود که نه تنها اتمام قراردادی وجود ندارد بلکه قرار است 6 سال دیگر او را به کار اجباری در یک معدن بفرستند.
بعد از شنیدن این خبر رین و برادرش اَندی (دیوید جانسون) با ناراحتی از آنجا می روند. البته اندی برادر واقعی رین نیست و فقط یک ربات انسان نمای اندرویدی است که توسط پدر رین ساخته و برنامه نویسی شده است. خلاصه در همین حین که شرایط برای این خواهر و بردار سخت شده است گروهی چند نفره از دوستان رین به رهبری پسری به نام تایلر (آرچی رنو) به ملاقاتش می آیند و نقشه خودشان را برای فرار از شرکت و رفتن به منظومه ای به نام ایواگا با او درمیان می گذارند.
اینطور که از صحبت های رین مشخص است ایواگا یک منظومه مستقل است که به طور کامل زمینی سازی شده است و بر خلاف سرزمین فعلی که فاقد خورشید است حتی می توان از آنجا به تماشای خورشید نشست. مکانی که رین بارها آن را در رویاهایش دیده است و برای رسیدن به آنجا اشتیاق زیادی دارد.
البته هدف سایرین از دادن چنین پیشنهادی به رین فقط سوء استفاده از اندی برای پیشبرد اهدافشان که یک دزدی کوچک فضایی است می باشد. چرا که اندروید بودن او می تواند باعث باز شدن درب هایی شود که برای عبور از آنها نیاز به مجوز عبور دارند. وقتی که رین این قضیه را می فهمد ابتدا مخالفت می کند. اما با کمی تامل درک می کند که راه دیگری برای نجات از این شرایط ندارد. در نهایت آنها به وسیله یک فضاپیما سفر خود را به مقصد ایواگا آغاز می کنند.
از آنجایی که فضاپیمای آنها سوخت مورد نظر تا رسیدن به ایواگا را ندارد آنها باید ابتدا به دنبال سفینه ای بگردند که چندی پیش سیگنالی از جانب آن دریافت کرده اند. بالاخره سفینه را پیدا می کنند اما با دیدن اندازه ی بسیار بزرگ آن سازه متعجب می شوند چرا که تقریبا به اندازه یک ایستگاه فضایی است. آنها پس از ورود به این پایگاه احساس می کنند که اتفاقات عجیبی در این مکان افتاده است و به گونه ای تخریب و به هم ریخته شده است که انگاری مورد حمله دشمن قرار گرفته است.
پس از مدتی آنها متوجه می شوند که مکانی که در آن قرار گرفته اند ایستگاه فضایی رومولوس است که در حقیقت مرکز تحقیقاتی شرکت ویلنت یوتانی است و ظاهراً ماموریت این ایستگاه تلاش برای بهبود نقش انسان در دنیا بوده است.
با گشت و گذار بیشتر، داستان وارد فاز جدیدی از ترس و وحشت می شود. چرا که اتفاقی که تصورش هم نمی کردند در انتظارشان است. در واقع پس از ورود به آزمایشگاه، قسمت تاریک داستان تازه شروع می شود. بیگانه ای جهنمی با هیبتی بزرگ و وحشتناک در کمین آنهاست و رهایی از چنگال های دست و دندان های تیز او تقریبا غیر ممکن است. با این وجود این گروه تا سر حد مرگ برای بقا تلاش می کنند. اما این که آیا کسی در قلمروی سرد و نمور این موجود، زنده می ماند یا همگی می میرند سوالی است که شما باید با تماشای ادامه فیلم به پاسخ آن برسید.
نقد و بررسی اجمالی
بیگانه رومولوس در همان دقایق ابتدایی اطلاعات زیادی را از خود به بیننده می دهد. پرداخت های دقیق شخصیتی و محیطی و آشنایی با پیشینه ی موضوع فیلم البته به طور نامحسوس از جمله سگنال هایی است که بیننده دریافت خواهد کرد. ساختار فیلم شباهت زیادی به اصل فرنچایز دارد و کاملا به ریشه های بیگانه وفادار است. واقعا تلاش آلوارز برای بازگرداندن فرنچایز به دوران طلاییش قابل تقدیر است. به همین دلیل به کسانی که در سال های اخیر از این مجموعه فاصله گرفته بودند می گویم که این قسمت را از دست ندهند.
رویکرد فیلم Alien: Romulus متفاوت تر از سایر آثار علمی تخیلیِ ترسناک نیست و عمق داستان به حدی نیست که بیننده را غرق در تلاش برای یافتن معنا کند. در واقع اگر نگویم که قرار نیست با کلیشه های آثار سینمای وحشت روبرو شوید می توانم این قول را به شما بدهم که به راحتی متوجه داستان کلی رومولوس خواهید شد. با این حال داستان زیباست و ضمن قرار دادن بیننده در ترسناک ترین شرایط، او را دعوت به تماشای یک ضیافت خونین و تاریک می کند.
این واقعیت که رومولوس درست بعد از قسمت اول اتفاق میفتد نشان دهنده این است که آلوارز قصد داشته که مقداری از بی رحمی ناخوشایند قسمت اول و دلهره بی حد قسمت دوم را در هم آمیخته کند و نتیجه اش را با بکگراندی ترسناک و مدرن به خورد مخاطب دهد و مسلماً در درست کردن این خوراک خوشمزه موفق عمل کرده است. این در حالیست که این کارگردان علاقه زیادی به خون اسیدی و چندش آور «زنومورف» که می تواند هر چیزی را ذوب کند و وحشت چن برابری به فیلم بدهد داشته است.
وحشت فزاینده ای که حتی با از بین رفتنِ زنومورف هم پایان نمیابد و می تواند بعد از مرگ این بیگانه باز هم بدن یک انسان را ذوب و سوراخ کند. بله درست متوجه شدید. بیگانه یا بیگانه هایی که در این پایگاه کمین کرده اند اگر کشته شوند خون آنها که در واقع اسیدی بسیار غلیظ است می تواند دیواره های سفینه و هر جسم سختی را به سرعت تجزیه کند. چه برسد به پوست و استخوان انسان که کمترین مقاومت را می تواند در برابرش داشته باشد.
تنها بازیگری که علاقه مندان به سینما احتمالا از همان ابتدا او را بشناسند “دیوید جانسون” یا همان اندی است. شخصیت اندرویدی که در اوایل داستان ضعیف و دارای عملکردی آرام است که البته با پیشرفت فیلم متوجه خواهید شد که علت اصلی این ضعف، برنامه نویسیِ دارای باگ این سایبورگ است.
چنان که در دیالوگ ها به بیننده گفته خواهد شد که پدرِ رین، اندی را از سطل زباله برداشته و مجددا او را کدنویسی کرده و طبق گفته های اندی، او از جانب پدر رین برنامه نویسی شده است تا همیشه از دخترش محاظفت کرده و فقط دستورات او را اطاعت کند. به طور کلی، اندی هر کاری که به صلاح خواهرش باشد را انجام می دهد.
علاقه شدید رین به اندی یکی از جذاب ترین و احساسی ترین ویژگی های فیلم است و این دو بازیگر برای نشان دادن علاقه بین انسان و یک اندروید که خود را خواهر و برادر می دانند بسیار حرفه ای عمل کرده اند. در واقع فده آلوارز به بهترین شکل ممکن توانسته است مرزهای روابط انسان با محصولاتی که ماه عسل پیشرفت های تکنولوژی هوش مصنوعی و رباتیک هستند را کمرنگ کند و البته که تلاش برای خوب جلوه دادن نتایج پیشرفت هوش مصنوعی یکی از اهداف این کارگردان بوده است. در واقع با دید مثبتی به این آینده ی مبهم نگریسته است.
فارق از اینکه بیگانه یک فیلم بسیار ترسناک است یک اثر علمی تخیلی است که احساسات در آن نقش پررنگی دارد. شاید نتوانم بگویم که میزان لطافت و عواطف در بیگانه می تواند به پای The Creator 2023 برسد اما با اینکه فیلمِ مقابل، ترسناک نیست و فقط یک اثر علمی تخیلی است می تواند در مقام قیاس با رومولوس قرار گیرد. کارگردان در این باره بسیار خوب عمل کرده است.
آلوارز در این اثر، پیام آور صلح و دوستی بین انسان و ربات های هوش مصنوعی آینده است. از نظر او و البته نویسنده، ربات ها می توانند احساس داشته باشند و اگر درست برنامه نویسی شوند می توانند از انسان محافظت کنند. اما پذیرش این مسئله برای برخی از انسان ها فقط یک طنز مضحک است و می توان این مسئله را به روشنی از رفتار سایرین با اندی متوجه شد. در قسمتی از فیلم، دوستان رین به او می گویند که مرگ اندی چه اهمیتی دارد وقتی که او انسان نیست. اما رین نشان می دهد که انسان می تواند به هر چیزی وابسته شود حتی یک ربات.
با این وجود کلیت جامعه انسانی نسبت به سایر موجودیت های دنیا تکبر غیرقابل وصفی دارد. این حرف ما نیست بلکه نکته ایست که در این اثر بارها به آن اشاره می شود. به طور مثال در بخشی دیگر از فیلم می بینیم که اعضای گروه با یک جسد تکه شده مواجه شده و بسیار پریشان می شوند. اما چند ثانیه بعد متوجه سایبورگ بودن جسد می شوند. بنابراین یک نفس راحت می کشند و یکی از آنها می گوید خدا را شکر که این جسد انسان نیست و نفسی راحت می کشد. در حالی که این دیالوگ در برابر اندی صورت می گیرد.
اما از همه این مسائل که عبور کنیم با قاطعیت می گویم که نقطه قوت رومولوس در بخش فنی، ساخت جلوه های ویژه ی فوق العاده حرفه ایِ آن است که باعث خلق بی نقص ترین تصاویر از فیزیک و چهره ی زنومورف و هیولاهای کوچکش شده است. در واقع یکی از بهترین جلوه های ویژه در تمام فرنچایز متعلق به رومولوس است و یکی از دلایل مهم بر میخکوب شدن بیننده در جلوی نمایشگر خواهد بود.
به طور کلی آلوارز به جلوه های ویژه اهمیت زیادی داده و با بازگرداندن دیجیتالی شخصیت “ایان هولم” بازیگر معروفی که اجرای شخصیت آنتاگونیست بیگانه 1979 را بر عهده داشت به ظرافت فنی فیلم افزوده است. آقای هولم که خیلی از مخاطبین با او در ارباب حلقه ها به عنوان بیلبو بگینز آشنا هستند به عنوان یک اندروید در رومولوس ایفای نقش می کند. البته این اندروید به دو نیم تقسیم شده است و فقط می توانیم از کمر به بالای او را ببینیم.
این رویکرد خلاقانه با فراخوانی بازیگران قدیمی از طریق ترفندهای دیجیتالی به صفحه بزرگ سینما یک کار متفاوت و جذاب است که در برخی از آثار دیگر همچون جنگ ستارگان هم پیاده سازی شده است و می تواند کمک شایانی به خلقِ متفاوت شخصیت های خاطره انگیز قدیمی که از یادها رفته اند بکند.
اما در مجموع می خواهم به این مهم اشاره کنم که اگر انتظار دارید که از بیگانه فقط و فقط بترسید چنین چیزی نیست. این فیلم جذابیت های زیادی در سایر بخش های خود دارد که بیشترینش ترس است اما مابقی آن در دیالوگ های کمیابِ مفهومی، مقدار ناچیزی از طنز و عناصر هنری گرافیکی زیادی خلاصه می شود. این فیلم علمی تخیلی به واسطه داستان و اکشن زیبایی که دارد حتی برای کسانی که به فیلم های ترسناک اهمیت زیادی نمی دهند هم می توان جذاب باشد.
بیگانه با کسب ایده آل 7.2 از 10 در IMDB و دریافت بازخورد های مثبت در راتن تومیتوز که منجر به دریافت 80 درصد از آراء مثبت شد توانست یکی از بهترین آثار سینمای وحشت در سال 2024 شود و موفقیت تجاری قابل توجهی را کسب کند.
جمع بندی
در آخر باید گفت که بیگانه رومولوس یک اثر پایبند به ریشه های فرنچایز است که دارای نقاط قوت زیادی است. با این وجود فده آلوارز برای به تصویر کشیدن هنر خود بعد از این همه سال هیچ ریسکی نکرده است و رومولوس مضامین تازه ای برای ارائه ندارد. اما تا دلتان بخواهد پر از هیجان، ترس، وحشت و صحنه های تاریک و تماشاییست. رومولوس این قابلیت را دارد که بیننده را بر لبه صندلی نگهدارد.
در این اثر نگاه متناقض کارگردان به آینده هوش مصنوعی و رباتیک باعث می شود به مفید یا خطرناک بودن هوش مصنوعی در آینده شک کنیم. در نهایت رومولوس فیلمی با داستان نیمه سطحی و یکی از ترسناک ترین قسمت های مجموعه بیگانه است که در بخش های مختلف فنی همچون شخصیت پردازی، موسیقی متن، جلوه های ویژه هنری و صداپیشگی چیزی بیشتر از یک فیلم متوسط است و باید آن را در مقام آثار قوی ژانر خود قرار داد. سپاس از همراهیتان با موضوع بررسی فیلم (Alien: Romulus (2024 بیگانه ای ترسناک و درنده تر از همیشه در دیجیالیک.
مقالات مرتبط: