بررسی اجمالی و مقایسه خودروهای تویوتا لندکروزر 300 و بنز AMG G63

بررسی اجمالی و مقایسه خودروهای تویوتا لندکروزر 300 و بنز AMG G63

قدرتمندترین ماشین های شاسی بلند که ناهمواری برایشان بی معنی است توسط شرکت های بزرگ دنیا هر ساله تولید و عرضه می شوند. البته داشتن این غول های جاده مستلزم دارا بودن پول خیلی زیادی می باشد. بیایید تا در دیجیالیک با هم به برترین خودروهای SUV قدرتمند و زیبای دنیا بپردازیم و نگاهی داشته باشیم به بررسی اجمالی و مقایسه خودروهای تویوتا لندکروزر 300 و بنز AMG G63 که از لوکس ترین شاسی بلندهای دنیا هستند.

داشتن اتومبیلی که بتواند از هر لحاظ راننده و سرنشینانش را راضی نگه دارد یکی از آرزوهای خیلی از افراد است. شرکت های خودرو سازی در طراحی و تولید ماشین های لوکس، چه در بخش خودروهای سدان و چه در بخش خودروهای SUV تلاش های زیادی می کنند و در این رقابت برخی از آنها موفق و برخی ضعیف عمل می کنند. من عاشق ماشین شاسی بلند هستم. یک ماشین که مثل خانه راحت و ایمن باشد.

هر وقت نام خودروی شاسی بلند به میان می آید به یاد برند Jeep میفتم که یکی از قدیمی ترین برند خودروهای شاسی بلند می باشد. جیپ های قدیمی که در ارتش ایالات متحده از آنها استفاده می شد و از استقامت و قدرت خیلی زیادی برخوردار بودند. همچنین برند Ford که یکی از پیشگامان صنعت خودروهای SUV بوده است.

این شرکت ها در گذشته محصولات SUV را با تمرکز بر استقامت و تعلیق حرفه ای تولید می کردند. در حالیکه امروزه می بینیم خودروسازان بزرگ سعی می کنند در تمامی بخش های ظاهری و فنی خودرو کم و کاستی وجود نداشته باشد. چنین چیزی را به راحتی می توان در محصولات لندکروزر 200 به بعد یا بنزهای مدل جی کلاس و مخصوصا از سال 2018 به بعد مشاهده کرد که اتفاقا در ماشین هایی که قرار است به عنوان قدرتمندترین و بهترین ماشین های شاسی بلند یا SUV از آنها نام ببریم مدل های جدید آنها وجود دارد.

اصلا سال های سال است که این دو برند، از بهترین خودروسازان جهان مخصوصا در عرصه محصولات SUV هستند. البته تولیدکنندگانِ دیگر هم بیکار ننشسته اند و حتی محصولاتی که امتیاز بالاتری از این مدل ها از لحاظ قدرت یا کیفیت بدست می آورند طراحی و تولید کرده اند. محصولاتی به راحتیِ یک اتاق مبله و سرعت چند ثانیه ای که قابل رقابت با یکدیگر هستند مثل لامبورگینی Urus 2023 یا بنتلی Bentayga Mulliner که از شگفت انگیزان جدید هستند.

برای اینکه ما یک خودرو اس یو وی را در لیست برترین خودروهای شاسی قرار دهیم چند نکته برایمان بسیار حائز اهمیت است. نکاتی مثل ارگونومیک بودن صندلی ها، بدنه و شاسی قدرتمند، تعلیق و هندلینگی که برازنده یک خودروی بزرگ SUV باشد و ویژگی های آفرود که یکی از مهمترین علت های برتر بودن خودروهای مناسب جاده های بیابانی و کوهستانی است.

خودرویی که ادعای شاسی و آفرود بودن دارد باید در جاده های مختلف آسفالت، خاکی، گل و لای، ماسه ای، بارانی و برفی خوب عمل کند و برای قرار گرفتن در لیست بهترین خودروهای شاسی باید فوق العاده عمل کند. البته ماشین های مسابقه و مخصوص کوهستان و دارای تایرهای غول پیکر زیادی وجود دارند اما منظور ما خودروهایی است که عمومی و برای شهر و بیابان است.

ویژگی مهم بعدی که خیلی مهم است آپشن های داخلی خودرو است که با الکترونیکی شدن محصولات شرکت ها روز به روز این آپشن ها به سمت کارکردهای الکترومکانیکی بیشتری پیش می روند و تسلا را باید پیشگام چنین خودروهایی دانست که محصولی مثل سایبرتراک را تولید کرده است. البته شرکت تویوتا هم در این زمینه کم نگذاشته است.

به هر روی در این مطلب ما قصد داریم دو تا از بهترین و قدرتمندترین خودروهای شاسی را معرفی کنیم که تا این لحظه ساخته شده اند و البته در بازار جهانی وجود دارند. محصولاتی از شرکت های بزرگ و صاحب نام تویوتا و مرسدس بنز که با قیمت های سرسام آور و البته کیفیت کم نظیر میخ خود را در دنیای SUV های بسیار قدرتمند کوبیده اند.

تویوتایی که در سال 2023 برای اولین بار از لجاجت خود دست برداشت و تغییرات جدی را در مکانیزم تولید خود به وجود آورد و جی کلاسی که در سال 2023 تغییرات خیلی جدی نداشت و فقط به اضافه کردن کیفیت و قدرت و البته تعداد زیادی لوازم جانبی بسنده کرد. البته باید گفت که در سال 2018 شاهد تغییرات بنیادی در خودروهای جی کلاس بنز بودیم. در ادامه ابتدا به بررسی نماینده تویوتا و پس از آن به بررسی نماینده بنز می پردازیم و در آخر یک مقایسه اجمالی بر هر دو خودرو خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید.

بررسی اجمالی و مقایسه خودروهای تویوتا لندکروزر 300 و بنز AMG G63

تویوتا لندکروزر 300

بررسی تویوتا لندکروزر 300

ریسک کردن تویوتا در کم کردن تعداد سلیندرها از 8 به 6 در ساخت این خودرو نکته ای جالب و قابل توجه است. چرا که می توانست تعداد مشتری های لندکروزر اتاق 300 را پایین تر از انتظارات بیاورد و باعث شود مشتریان بیشتری به سمت خودروی قبلی این برند بروند. البته نه خیلی زیاد اما این مسئله باعث بالاتر رفتن آخرین مدل 8 سیلندر این شرکت یعنی لندکروزر 200 شد. با این حال این خودرو یک غول تمام عیار از شرکت ژاپنی TOYOTA است.

من اسم غول بی صدا را بر روی این محصول گذاشته ام. چرا که با وجود وزن 2.4 تنی و اندازه بزرگی که دارد و با توجه به قدرت 415 اسب بخار در کنار گشتاور 650 نیوتن متری صدای بسیار اندکی تولید می کند. این در حالیست که می توان این مدل را متفاوت ترین مدل لندکروزر در چند سال اخیر دانست. چرا که مهندسین ساخت این خودرو اینبار طی یک نوآوری دیگر، این مدل را مجهز به سیستم توئین توربو کرده اند. در حالیکه لندکروزر همواره با واژه توربو غریبه بوده است و این سیستم برای آن واقعا غیر مرسوم بوده است.

با این حال این پیشرانه توربو شارژ 3.5 لیتری نه تنها تاثیر بدی بر نام برند نگذاشت بلکه هواداران و مشتریان لندکروزر 300 را شگفت زده کرده است. زمانی که خودرو به آستانه قدرت 6 سیلندر در دور 2000 rpm می رسد سیستم توربو شارژر وارد عمل می شود و باعث می شود که یک تغییر حالت دلپذیر و قدرتمند را حداکثر دور 4000 rpm تجربه کنید. همچنین این سیستم در کنار جعبه دنده 10 سرعته اتومات باعث لذت بخش تر شدن رانندگی با لندکروزر 300 در سرعت های بالا می شود.

نمای پشت خودرو تویوتا لندکروزر 300

شاید برخی از خریداران پیش خود بگویند برای چنین خودروی سنگین و قدرتمندی با شتابی بالا که در بین 6 تا 7 ثانیه به مرز 100 کیلومتر سرعت می رسد آیا واقعا سیستم ترمزی هست که بتواند این سرعت و وزن را تحمل کند. در جواب می گوییم بله یک سیستم ترمز ایده آل وجود دارد که اگر نگوییم عالی، بسیار خوب عمل می کند و امنیت راننده و سرنشینان را نه تنها به تنهایی حفظ می کند، بلکه ایربگ های زیادی که در پایین و بالای اتاق خودرو تعبیه شده است هم در این امنیت سهیم هستند. تعداد 10 ایربگ که حتی برای زانوی سرنشین جلو هم تعبیه شده اند.

آیا بدنه خودرو هم در این امنیت بالا سهمی دارد؟ بله با اینکه این خودرو یک خودروی لوکس و فوق العاده الکترومکانیکی و دیجیتالی است و در ساخت بدنه آن از قطعات جانبی ضخیم و خیلی سنگینی استفاده نشده است اما بدنه دارای قدرت فوق العاده ایست و سپرهای بزرگ، این مسئله را به وضوح نشان می دهند. فقط نوع رنگ آمیزی یکدست خودرو که سپرها و بدنه و حتی رکاب را از لحاظ طیف رنگی در یک طیف قرار داده اند باعث می شود ظرافت بدنه بیشتر از همیشه خودنمایی کند. با این حال بیشتر لایه درونی بدنه را آلومنیوم تشکیل داده است.

اما می رسیم به سیستم تعلیق خودرو که یک طراحی مهندسی بسیار استاندارد و پیچیده دارد. بازی نرم کمک ها در ناهمواری های جاده تماشایی می باشد و از بغل باید به خودرو بنگرید تا این بازی را در قالب رینگ و تایرهای بزرگ و جدایی های تایر از بدنه ببینید. مهندسی تعلیق در این خودرو حرف های زیادی برای گفتن دارد که از حوصله این مطلب خارج است.

چند خودرو لندکروزر 300 در جاده خاکی کوهستانی

این تعلیق جایی بیشتر از همیشه خودنمایی می کند که بخواهید از 5 حالت رانندگی لندکروز 300 استفاده کنید. یعنی حالت نرمال، اسپورت، اسپورت پلاس، کامفورت، ای سی او و البته حالت کاستوم یا سفارشی. مثلا در حالت اسپورت باید عوض شدن پیاپی دنده ها را با سرعتی کم نظیر و انتقال قدرت که باعث تکان خوردن های نرم بدنه می شود همچنین در پیچ های تند جاده های کوهستانی ببینید. در زمان استفاده از خودرو به عنوان آفرود حالت اتومات سیستم انتقال قدرت و دیفرانسیل بر روی جاده های شنی، ماسه ای، خاکی و گِل و لای یا برفی اطمینانی و هیجانی عمل می کند.

می توان ویژگی 4 چرخ سنگین را فعال کرد و در شرایط آب و هوایی بد بارانی که جاده لیز است با قفل کردن دیفرانسیل و تقسیم قدرت در چرخ های عقب و جلو از صدای باران لذت برد و در آرامش کامل رانندگی کرد. برای لذت بردن و آرامش بیشتر هم یک موزیک پخش کرد و از صدای باندهای JBL حس خوبی دریافت کرد. اما حالا که بحث موزیک شد، بد نیست که کمی هم به امکانات یا آپشن های درون اتاق 7 نفره و جادار لندکروزر 300 اشاره کنیم.

با اولین بار نشستن در این خودرو عاشق آن خواهید شد. زاویه دید راننده نسبت به بزرگ بودن خودرو خیلی خوب است و با داشتن دوربین 360 درجه همه چیز در کنترل اوست. صندلی ها کاملا برقی و تاشو هستند و در 3 ردیف جایگذاری شده اند و سیستم گرماشی و سرمایشی صندلی ها بر روی حالت اتومات با دقت زیادی عمل می کنند.

همه جای این اتاق نرم است و به راحتی می توانید به هر کجای آن تکیه دهید. ماشین چه در حالت خاموش و چه در حالت روشن از نفوذ صدا جلوگیری می کند. حتی زمانی که گاز می دهید و دور موتور ماشین بالاست هم صدا چندان تغییری نمی کند. سیستم نورپردازی داخلی هم عالی عمل می کند.

نمای داخل اتاق ماشین تویوتا لندکروزر 300
نمای کنسول و صندلی های چرم لندکروزر 300

رانندگی خودکار در ترافیک و سیستم کمک راننده در بین خطوط که در صورت خروج از خط اخطار می دهد باعث می شود در زمان رانندگی در شهر استرس راننده به حداقل برسد. در بیابان هم کروزکنترل تطبیقی، سنسور باران و نور چراغ ها به کمکِ راننده می آیند تا تجربه راحت تری از راندن لندکروزر 300 داشته باشد. با توجه به قد و قامت راننده هم ستون فرمان به صورتی برقی 4 حالت را به راننده پیشنهاد می دهد.

سیستم تهویه لندکروزر 300 کم نظیر است. این تهویه دو کاناله جدای از اینکه بسیار مطبوع عمل می کند قابلیت تنظیم جداگانه برای سرنشینان جلو و عقب بر روی آن وجود دارد. یعنی صرف نظر از سیستم تهویه دو نفر جلو، یک سیستم تهویه باکیفیت دیگر و از نوع نمایشگردار هم برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. سیستم پاکسازی هوای داخل اتاق هم کارش را به درستی انجام می دهد.

برای مخاطبین و علاقه مندان مالتی مدیا هم مانیتور بسیار با کیفیتی در جلوی راننده و سرنشین جلو گذاشته شده است که هر دو نفر به یک اندازه می توانند بر روی کار با آن مسلط باشند و تمام تنظیمات و آپشن های بخش های مختلف را بر روی آن مشاهده و تغییر دهند. یک شارژر تایپ سی و البته یک شارژر وای فای هم برای راحتی سرنشینان وجود دارد که جنس آن فوق العاده است.

همچنین برای سرنشینان عقب هم دو نمایشگر لمسی تعبیه شده است که در حالات مختلف تغییر جهت می دهند. همچنین 2 شارژر تایپ C با عملکرد فوق العاده هم برای تلفن همراه تعبیه شده است. این در حالیست که خروجی HDMI هم موجود است که می توانید با داشتن کابل، آن را به مانیتورها متصل کنید. یک خروجی فندک هم در بین آنها گذاشته شده است. با تمام اینها از سیستم صوتی و باندهای جی بی ال خودرو نباید غافل بود که برای خود دنیایی دارد.

این خودرو با اینکه نیاز زیادی به برق دارد با این حال جدای از اینکه به طور کامل از لحاظ مالتی مدیا از سرنشینان پشتیبانی می کند حتی یک پریز برق 220 ولت با توان 100 وات هم در بخش عقبی خودرو تعبیه کرده که به واسطه آن هر وسیله ای که نیاز به برق داشته باشد را می توانید استفاده کنید. مثلا برای کسانی که نیاز دارند در ماشین از لپ تاپ استفاده کنند این یک ویژگی فوق العاده است.

داستان جایی جالب تر می شود که صندوق خنک کننده یا همان یخچال را در بین سرنشینان جلو و عقب مشاهده می کنید که فضای کافی برای بطری های نوشیدنی یا هر نوع خوراکی وجود دارد و دسترسی کاملی برای همه افراد هست. البته کلا برای چیدن وسیله به هر جای این اتاق که نگاه کنید جا برای جاسازی وجود دارد. به طور کلی دکمه های زیادی برای کار با آپشن ها وجود دارد که البته نمی توان مثبت بودن این مسئله را تایید کرد. چون راننده را گیج می کنند و به اندازه یک خلبان هواپیما چالش پیش پای راننده می گذارد. حتی تعداد دکمه ها خیلی بیشتر از بنز جی کلاس است.

عکس لندکروزر از بغل با درهای باز

لندکروزر اتاق 300 با چنین اندازه و عظمتی در جاده های بیابانی به مصرف سوخت صدی 8 می رسد. این در حالی است که در ترافیک های شهری به آستانه صدی 14 هم دست پیدا می کند که برای چنین هیولایی کاملا طبیعی و کم است. از نمای بیرونی که به این ماشین نگاه می کنید زیبایی طراحی را درک خواهید کرد. چراغ های جلوی کشیده و زیبا خود نمایی می کنند. شیارهای بزرگ روی کاپوت در حد شیارهای روی بدنه یک تریلی بزرگ است.

صندوق عقب خودرو برقی است و زمانی که به بالا می رود دهانه عقب ماشین مربعی و کامل باز است که اگر صندلی های آخر را خوابانده باشید به راحتی می توانید به اندازه یک وانت در آن بار بگذارید یا اینکه چند نفر در آن فضا استراحت کنند. اما اگر همین صندلی ها مورد استفاده قرار بگیرند جای ناچیزی برای حمل بار خواهید داشت. به هر حال نمیتوان خدا و خرما را با هم داشت.

به طور کلی وقتی به لندکروزر 300 نگاه می کنم متوجه می شوم که این خودرو شدیدا استانداردهای یک ماشین SUV جاده ای را رعایت کرده است. من رنگ مشکی آن را خیلی دوست دارم چرا که شبیه ماشین های دیپلمات هاست و ابهت کم نظیری دارد. بی دلیل نیست که نام لندکروزر از قدیم در میان خودروهای شاسی بلند می درخشد. با این اوصاف آیا بنز جی کلاس 2023 مدل جی 63 هم مثل این خودرو می درخشد. باید بگویم نه تنها می درخشد بلکه یک ابر 4×4 کوهستانی می باشد.

بنز جی کلاس 2023 (AMG G-63)

بنز جی کلاس 2023 (AMG G-63)-نسخه grand edition

یکی از شیک ترین خودروهای شاسی بلند در بازار که انگاری که برای گل و لای و آفرود ساخته شده است و استایل آن مرا به یاد خودروی جیپ رانگلر می اندازد این هیولای آلمانی است که از خانواده کلاس جی می باشد. این محصول یکی از جدیدترین و گرانقیمت ترین اتومبیل های فول سایز شرکت بنز و البته کل خودروهای بازار است. این ماشین هم همچون لندکروزر 300 یک هیولای به تمام معناست.

یک موتور 4 لیتری 8 سیلندر توئین توربوی دوقلو برای این خودرو در نظر گرفته شده است که با کمک 416 اسب بخار قدرت و گشتاور 627 نیوتن متری به صورت اتومات می تواند تا 9 پله مورد نیاز را از جعبه دنده قرض بگیرد و در دنده نهم اوج سرعت و توانایی را به رخ اکثر خودروهای SUV بکشد. البته این را هم باید در نظر داشته باشیم که اگر انتظار قدرت بیشتری از این ماشین داشته باشید نسخه 577 اسب بخاری آن برای شماست.

جی کلاس 2023 با داشتن یک دنده بردِ کوتاه و دیفرانسیل 3 قفله در هر زمینی استانداردهای مورد نظر آن زمین را با دقت در نظر می گیرد و حتی در ناهموارترین سطوح کاری می کند که فرمان را رها کنید و خودتان برایش کف بزنید. البته به دلیل ارتفاع 1984 سانتی متریِ آن که حتی بیشتر از ارتفاع لندکروزر 300 است نباید انتظار هندلینگ فوق العاده ای از آن داشته باشید و در برخی شرایط مستعد خطر در شرایط خیلی حاد خواهد شد.

خودرو شاسی بلند بنز مدل جدید جی کلاس

همچنین فیزیک ظاهری مربعی شکل این خودرو باعث شنیده شدن صدای باد در سرعت معمولی می شود که هر چه سرعت بالاتر برود این صدای باد هم کمی بیشتر خواهد شد. به نوعی، بر خلاف خودروی رقیبش، قدرت بادشکنی زیادی ندارد. اگر این مسئله وجود نداشت حتی می توانست در سرعت های بالا به نتایج سریعتری دست یابد. اما حالا که بحث سرعت شد بهتر است بدانید که با خرید این خودرو مرزهای سرعت به عنوان یک SUV شکسته خواهد شد.

از آنجایی که وزن این هیولا خیلی سنگین است و باید 3.200 تن را با خود حمل کند انتظار می رود شتاب لازم را برای یک خودرو شاسی بلند نداشته باشد. اگر اینطور فکر می کنید باید بگویم شگفت زده خواهید شد زمانی که بفهمید جی کلاس جی 63 تنها در 3.9 ثانیه به بیش از 100 کیلومتر سرعت می رسد و می تواند با لامبورگینی Urus 2023 رقابت تنگاتنگی در شتاب داشته باشد. بنابراین با چنین شتابی به راحتی می تواند اکثر خودروهای سدان آخرین مدل را هم شکست دهد.

در حالی که ویژگی های قدرتی و سرعتی آن بر روی کاغذ فوق العاده عالی است در دنیای واقعی هم دقیقا رکوردهای مختلفی که می زند به همین صورت است. بنز جی کلاس AMG G-63 2023 با استفاده از یک توربوی دوقلوی جی 550 می تواند در زمان ناچیزی به سرعتی بالاتر از 240 کیلومتر دست یابد.

نزدیک ترین قسمت اتاق جی 63 با سطح زمین حدود 30 سانتی متر فاصله دارد که این مسئله باعث می شود شما با داشتن یکی از بلندترین خودروهای شاسی همواره احساس امنیت در حریم خصوصی خود را داشته باشید. چرا که از همه بالاتر هستید. حتی حس اعتماد به نفس خاصی به راننده برای عبور از موانع بزرگ یا ناهمواری های سخت را خواهد داد که البته این اعتماد به نفس دلایل زیادی دارد که پیش تر یکی از آنها را گفتیم یعنی سیستم دیفرانسیل سه قفله که باعث می شود شیب های خاکی تند را خیلی ساده شکست دهید.

به دلیل طراحی فیزیک این خودرو که مدل جعبه ایِ خاصی دارد سرنشینان در آن جای زیادی برای نشستن خواهند داشت و ارتفاع بلند سقف باعث می شود خیلی آزادانه بتوانند تغییر موقعیت بدهند بدون اینکه برخوردی با سقف داشته باشند و حتی جا برای دراز کردن پا هم به اندازه کافی وجود دارد. چرا که طول این خودرو 4 متر و 923 سانتی متر است و طراحان دستِ بازی برای طراحی داخلی داشته اند.

عملکرد بنز جی کلاس 2023 در جاده کوهستانی
AMG G-63 یک خودرو آفرود با سیستم تعلیق حرفه ای است

راستش را بخواهید این محصول یک هیولای عظیم الجثه وحشی است که در کوهستان وحشی تر از خودروهای 4×4 هم می شود. یعنی می توانید 5 تا 7 رفیق را درون آن جای دهید و با اعتماد قبلی به داشتن سیستم تعلیق پیشرفته تطبیقی و اختیاری و کمک های نرم به دل جاده های کوهستانی بزنید و از بابت مقاومت بخش های مختلف فنی خیالتان راحت باشد. به طور کلی بهتر است که به تنظیمات تعلیق انحصاری AMG اعتماد داشته باشید. البته به نظر من اگر عرض خودرو به اندازه لندکروزر 300 بود هیچ کم و کاستی برای بالا رفتن از مسیرهای صعب العبور هم وجود نداشت.

اگر بین تایرها و اتاق را با دقت نگاه کنید متوجه استفاده مهندسین شرکت بنز از مواد اولیه و آلیاژهای بسیار باکیفیت در سیستم کمک ها و محورهای سنگین خودرو خواهید شد. البته خیلی از رانندگان به داشتن شعاع چرخشی زیاد این خودرو شکایت داشتند. با این حال رضایت کلی از آن فوق العاده بالاست. مخصوصا در بین افراد مشهور و سرمایه داران. یکی از کسانی که خیلی به قابلیت کوهستان نوردی این خودرو اعتقاد دارد بازیگر هالیوود معروف یعنی «سیلوستر استالونه» است که همیشه به عنوان یکی از بهترین خودروهایش از جی کلاس یاد می کند.

ظاهر خودرو خیلی جداب، اسپورت و هیجان آور است و بدنه ای بسیار مستحکم دارد. درست مثل یک ماشین جنگی قدیمی است که به صورت مدرن بروزرسانی شده است. درب های این ماشین را باید با قدرت ببندید تا صدای بلند بسته شدنشان را بشنوید. البته با نگاه اول هم می توان این مسئله را حدس زد که درب های آن مثل درب لندروورهای قدیمی باید محکم بسته شود. به همین دلیل هم معمولا خریداران در اوایل کار نمی توانند بستن درست درب های جی 63 را مدیریت کنند. البته صدای بلند قفل مرکزی هم مهر تاییدی است بر شبه جنگی بودن این خودرو.

این ماشین پر زرق و برق که همانند یک خودروی سوپر اسپورت جاده ها را تسخیر می کند گاهی اوقات با بسته شدن دریچه گازش صدای غرشی از خود تولید می کند که حس قدرتش را به ناظرین منتقل می کند و برای آنها می تواند ترکیبی از قدرت و تجمل باشد که همواره خواهان عکس گرفتن از آن خواهند بود. می توان گفت مثل یک اثر هنری زیبا و جذاب است.

اما به سراغ فضای داخلی بی عیب و نقص بنز جی کلاس جی 63 که برویم با مجموعه از آپشن ها و موارد سرگرمی و راحتی روبرو می شویم که می توانند یک تفریح طولانی یا یک آفرود هیجانی را برای سرنشینان به ارمغان بیاورند. زیبا و جادار است و با صندلی های ارگونومیک و حتی ماساژور، اوقات لذت بخشی را برای سرنشینانش، آن هم در 4 واگن با هوای مطبوع و فضای مجلل فراهم می کند.

یک نکته بسیار مهم که درباره واگن جلوی خودرو باید به آن اشاره کرد این است که سازندگان بنز، در این خودرو به همان اندازه ای که به فکر راحتی و داشتن امکانات راننده بوده اند، به همان اندازه هم به سرنشین جلویی بها داده اند. حتی می توان گفت کل سرنشینان از چنین ویژگی مثبتی بهره مند هستند.

ماساژور صندلی های جلو به همراه گرم کن فرمان و صندلی روکش چرمی، یک زمستان رویایی را برای راننده و سرنشین جلو فراهم می کند. ستون فرمان این خودرو هم همانند ماشین رقیب یعنی لندکرورز 300 کاملا برقی است.

یک نمایشگر دو قلو و تلفیقی با کیلومتر شمار جلوی راننده وجود دارد که به زیبایی نمای جلوی ماشین افزوده است. همچنین در واگن عقب هم دو نمایشگر 10 اینچی برای علاقه مندان مدیا وجود دارد که هر کدام از آنها به سوکت HDMI و USB Type-C مجهز می باشند. ضمن اینکه این خودرو هم دارای پریز برق 220 ولت می باشد که می تواند برق مورد نیاز وسایل برقی را بطور استاندارد تامین کند. برای لذت بردن از تمام هیجانات و سرگرمی ها سرنشینان نیاز به یک فضای باز بزرگ دارند که در این خودرو چنین فضایی مهیاست.

از دیگر امکانات این خودرو سیستم کنترل آب و هوای خودکار از نوع 3 منطقه ای و بسیار دقیق می باشد. کنسول مرکزی با داشتن دستگیره چرخشی و صفحه لمسی، کنترل خیلی از قسمت ها را در اختیار راننده قرار می دهد که استفاده از آن بر روی فرمان بسیار آسان است و تجربه کاربری خوبی را ارائه می دهد. برای کسانی که علاقه مند به مدیای صوتی هستند هم یک سیستم صوتی Burmester دارای 15 بلندگو موجود است که که کافی است با اتصالات اندروید یا آیفون جفت گردد.

عکس نمای داخلی بنز جی کلاس 2023
نمای داخلی اتاق خودرو مرسدس بنز جی 63

برای لذت بردن از یک سفر طولانی نیاز به یک خودرو فول آپشن همه چیز تمام دارید. یکی از این این آپشن ها سیستم کمک راننده هوشمند است که دارای ویژگی های بسیاری مثل دستیار پارک خودکار، همه چیز را برای راننده خیلی آسان کرده است. این در حالی است که ویژگی نظارت بر نقاط کور و قابلیت هشدار برخورد از جلو دقیق و هشدار خروج از خط به راندن در بین خطوط کمک می کند و همه اینها از مهمترین ویژگی های ایمنی این خودرو می باشد.

یکی از بهترین ترمزهای خودروهای SUV بر روی این هیولای سنگین وزن است که واقعا در این زمینه باید به سازندگان بنز آفرین گفت. ضمن اینکه ترمز اضطراری خودکار هم برای نگه داشتن خودرو در ایستادن های ناگهانی وجود دارد. همچنین کروز کنترل تطبیقی هم از دیگر ویژگی های مهم در این اتومبیل است.

از قابلیت ها و امکانات این خودرو هر چه که بگوییم کم است، اما به عنوان مهمترین گزینه های مثبت دیگر می توان به موتور و گیربکس فوق العاده نرم و قدرتمند، زاویه دید عالی راننده که واقعا قدرت مانور دادن با ماشین را در هر جایی بالا برده است، سواری دلنشین بر روی چرخ های 20 اینچی ، دوربین های فوق العاده فراگیر، جای زیاد برای گذاشتن نوشیدنی ها یا لیوان اشاره کرد.

بهترین لحظات رانندگی با بنز جی کلاس 2023 (AMG G-63) به نظر من زمانیست که بر روی حالات مختلف رانندگی سوییچ می کنید. مثلا وقتی از حالت رانندگی نرمال به اسپورت سوییچ می کنید نوای نت های ریز اگزوز بیشتر می شود و ماشین با زمین ارتباط بیشتری برقرار می کند. حتی می توانید از رانندگی در ماسه ها و گل و لای درک بیشتری از این قابلیت داشته باشید.

مقایسه خودروهای جی کلاس جی 63 با لندکروزر 300

مقایسه خودروهای جی کلاس جی 63 با لندکروزر 300

بعد از بررسی این دو هیولای قدرتمند و لوکس باید یک مقایسه اجمالی هم از آنها داشته باشیم. اولین چیزی که پس از دیدن این دو خودرو جلب توجه می کند این است که اتومبیل بنز جی 63 دارای ظاهری اسپورت تر از تویوتا لندکروزر 300 می باشد و حالتی آفرودتر از لندکروزر دارد. اما این مسئله فقط در ظاهر نیست و واقعا جی 63 سیستم تعلیق حرفه ای تری از لندکروزر 300 دارد. اما به دلیل اینکه قدی بلندتر و پهنایی کمتر از نماینده تویوتا لندکروزر دارد هندلینگ آن به پای تویوتا نمی رسد و امکان چپ کردن در خودروی بنز بیشتر است.

وزن جی 63 حدود 800 کیلوگرم از لندکروزر 300 بیشتر است و جالب اینجاست که شتاب اولیه آن تقریبا دو برابر لندکروزر است که البته دلیل آن قدرت بیشتر موتور و تعداد بیشتر سیلندرهاست. اما ماکزیمم سرعت ثانویه در عمل و بر روی جاده خیلی با یکدیگر فرقی ندارد. ضمن اینکه هر چه سرعت جی 63 بیشتر می شود صدای باد و صدای موتور بیشتری در اتاق می پیچد. این در حالی است که لندکروزر 300 واقعا یک خودروی بی صداست.

کیفیت بدنه در هر دو خودرو بالاست اما مسئله مهم استحکام بدنه است که بنز در این بخش سنگ تمام گذاشته است و خیلی ها لقب تانک را به آن می دهند. قابلیت مانوور با لندکروزر 300 بیشتر از بنز است. همچنین نماینده تویوتا آپشن های بیشتری دارد و می توان گفت به طور کلی تویوتا در زمینه آپشن های دیجیتالی هیچ چیز کم نگذاشته است. اما بنز قطعات و لوازم تزئینی خیلی بیشتری برای شخصی سازی و سفارشی کردن خودرو در آینده دارد.

همچنین به عنوان مهمترین تفاوت این دو خودرو باید به مسئله مهم هزینه، پرداخت که در این بخش باید لندکروزر را بهتر دانست چرا که قیمتی دستکم 60 درصد کمتر از جی 63 دارد. ضمن اینکه سوختی که بنز مصرف می کند به طور قابل توجهی بیشتر از تویوتاست. البته این را هم باید در نظر داشته باشیم که وزن بنز خیلی بالاست و نوع سوخت آن بنزین است. در حالیکه لندکروزر از سوخت دیزلی استفاده می کند.

موارد گفته شده از مهم ترین و واضح ترین تفاوت های این دو خودرو بود اما در کل باید بدانید که اگر بخواهیم وارد جزئیات کوچک تر شویم تفاوت های خیلی زیادی وجود دارد که در جدول زیر سعی می کنیم مواردی که بر روی تجربه رانندگی تاثیر گذارتر است را ذکر کنیم و هر دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

جدول مقایسه لندکروزر 300 و بنز جی 63

ویژگی ها و اماکاناتTOYOTA Land Cruiser 300Mercedes-Benz AMG G-63
تعداد سیلندر68
نهایت قدرت304.41 BHP در 4000 rpm576.63 bhp در 6000 rpm
شتاب 0 تا 1006 ثانیه 3.9 ثانیه
ظرفیت و نوع سوخت110 لیتر دیزل96 لیتر بنزین
میزان مصرف سوخت شهر/بزرگراهصدی 14/صدی 8صدی 18/صدی 15
طول4 متر و 685 سانتی متر4 متر و 923 سانتی متر
وزن2.400 کیلوگرم3.200 کیلوگرم
کنترل خودکار آب و هوا4 منطقه ای3 منطقه ای
حالات رانندگی5 حالته3 حالته
درب صندوق عقببرقیدستی و ریموت
تعداد ایربگ109
ویژگی های امنیتیزیادبسیار زیاد
فضای داخلیزیادبسیار زیاد
مقدار آپشنبسیار زیادزیاد
سیستم تعلیقحرفه ایفوق حرفه ای و مخصوص AMG
هندلینگعالیخوب
کیفیت موتور و گیربکسخوبعالی
میزان صدای درون واگنبی صدابا صدا
قابلیت آفرودخوبعالی
امتیاز کلی دیجیالیک از 1079

با اینکه هر دو خودرو از بهترین و گران قیمت ترین اتومبیل های برند مرسدس بنز و تویوتا می باشند با این حال هنوز هم خودروهایی وجود دارند که قیمت های نجومی تر و قابلیت های بیشتری از این دو خودرو داشته باشند. در این مطلب به طور خلاصه نگاهی داشتیم بر ویژگی ها و امکانات تویوتا لندکروزر 300 و بنز جی کلاس جی 63 که به طور کلی از لحاظ کیفیت، قدرت، سرعت و سیستم تعلیق، بنز در رده بالاتری قرار می گیرد و از لحاظ دارا بودن آپشن، هندلینگ و تجربه کلی رانندگی مثل بی صدا بودن و مصرف سوخت، تویوتا در رده بالاتری می باشد.

در آخر با همه توضیحات داده شده و علی رغم تفاوت های این دو خودرو باید گفت هر چند که قیمت نماینده بنز خیلی بالاست اما قیمت نماینده تویوتا هم بالاست و هر دو خودرو گران قیمت و متعلق به سرمایه داران و افراد معروف هستند و این خودروها در کشور ما برای اکثر علاقه مندان به خودروهای شاسی بلند یا SUV فقط یک آرزو می باشد. امیدوارم از بررسی اجمالی و مقایسه خودروهای تویوتا لندکروزر 300 و بنز AMG G63 در دیجیالیک لذت برده باشید.


مقالات مرتبط:

10 تا از پیشرفته ترین و بهترین هواپیماهای جنگنده دنیا در حال حاضر

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

آروین
سلام. آروین هستم. بسیار ماجراجو و دنبال پیشرفت هستم. یکی از مهم ترین علایق و فعالیت هام نویسندگیه. عاشق کشف اطلاعات تازه درباره این کره خاکی هستم.

یک نظر

  • Ashkan گفت:

    لندکروز سر پیچ خیلی بهتر از بنز جی کلاس عمل میکنه ولی واقعا توی کوهستان و جاده های خاکی بنز یه چیز دیگست.

  • دیدگاهتان را بنویسید