بررسی بازی Black Myth: Wukong اکشنی حماسی از افسانه های چین

بررسی بازی Black Myth: Wukong اکشنی حماسی از افسانه های چین

با اینکه انتظار یک بازی خیلی خوب را داشتم افسانه سیاه ووکونگ فراتر از انتظار من ظاهر شد. هر چند که سال 2024 سالی باشکوه در زمینه بازی های ویدیویی است و عناوین بسیار زیبایی تا کنون عرضه شده اند اما شاه میمون با داستان متفاوت و تصاویر بصری حیرت انگیز نظر همه گیمرها را به خود جلب کرد و در صدر بهترین ها قرار گرفت. با دیجیالیک و بررسی بازی Black Myth: Wukong اکشنی حماسی از افسانه های چین باستان همراه باشید.

چین سرزمین افسانه و افسون است. کشوری کهن و پر رمز و راز که در جای جای آن می توان ردپایی از اسطوره های تاریخی، خدایان و موجودات خیالی همچون اسب تک شاخ، اژدها و بسیاری دیگر از موجودات عجیب و غریب را نظاره کرد. اگر با تاریخ چین و افسانه های شگفت انگیز این کشور آشنایی داشته باشید میدانید که در تعداد زیادی از داستان های چینی از ارتباط معنایی انسان با حیوان در قالب یک افسانه یاد شده است.

هر کدام از حیوانات در رابطه با انسان داستانی دارند. از گاو و سگ گرفته تا خرگوش و گرگ و خیلی دیگر از حیواناتِ انسان نما که شاید از قبل در طالع بینی چینی با آنها آشنایی داشته باشید. میمون یکی از اسطوره هایی است که در داستان های چینیِ زیادی به آن اشاره شده است.

از این رو نویسندگان با الهام از این داستان های زیبا موفق به نوشتن رمان های مشهوری شده اند. در زمان وجود سلسله ی مینگ چندین اثر ادبی توسط نویسندگان خلق شده است که در میان آنها تعداد 4 شاهکار وجود دارد. یکی از این چهار رمان توسط وو چنگ به نام “سفر به غرب” نوشته شده است که به بخشی از زندگی سان ووکونگِ افسانه ای (پادشاه میمون) میپردازد.

این موجود معروف ترین میمون در ادبیات چین است که از دل یک سنگ جادویی به وجود آمده است. بنابراین دارای قدرت های جادویی و ماوراء الطبیعه فراوانی بوده که از یک استاد دائوئیسم یاد گرفته است. ووکونگ در آینده یکی از مریدان و محافظ راهب تانگ می شود. اما در سالهای قبل از آن ماجرای خطرناکی برایش رقم می خورد.

داستان از این قرار است که به خاطر اعطای لقب «دانای بزرگ آسمان» که از طرف خدایان به ووکونگ داده می شود او در بهشت، هرج و مرج به پا می کند و با خدایان درگیر می شود. چرا که فکر می کند این لقب شایسته او نیست و برایش لقب ناچیزی به حساب می آید.

در نهایت جاه طلبی و بلندپروازی ووکونگ باعث شروع مشکلات و درگیری های حماسی او در دنیای فرازمینی می شود. در نهایت این میمون به مرور زمان قدرتمندتر می شود تا جایی که به فروتنی و روشنگری می رسد. این رمان داستان مفصلی دارد که باید به طور جداگانه به آن پرداخت. پس بهتر است به سراغ اصل مطلب یعنی بازی برگرفته شده از چالش های مبارزات این میمون انسان نما در برابر انبوهی از صاحبان قدرت های برتر آسمانی برویم.

بررسی بازی Black Myth: Wukong اکشنی حماسی از افسانه های چین باستان

افسانه سیاه ووکونگ شاه میمون

اگر اخبار بازی Black Myth Wukong را دنبال کرده باشید می دانید که چیزی در حدود 6 سال قبل از انتشار این بازی در سال 2024 خبر توسعه ی آن توسط شرکت Game Science همگانی شد. من اصلا فکرش را هم نمی کردم که ساخت این بازی به چنین زمان طولانی نیاز داشته باشد. به هر روی چیزی که برای همه دنبال کنندگان این اثر مشخص بود، پیش بینی زیبا بودنِ این عنوان بود. چرا که انتظار می رفت در چنین مدت زیادی سازندگان تمام تلاش خود را برای عرضه یک بازی ارزشمند کرده باشند.

بعد از انتشار “افسانه سیاه ووکونگ” مشخص شد که انتظاراتِ علاقه مندانِ به این بازی بیجا نبوده و حتی کم هم بوده است. این عنوان یک شاهکار واقعی از بلک ساینس و با اقتباس از رمان سفر به غرب است که پیش تر درباره آن توضیح دادم. یکی از عناوین نادریست که پروتاگونیست شبه انسانی دارد.

به عنوان کسی که علاقه خیلی زیادی به فیلم ها و سریال ها و حتی داستان های آسیای شرقی دارم می توانم به جرئت بگویم که این بازی در نقطه به نقطه محتوایش مرزهای کیفیت در نشان دادن کلیَت کهنِ تمدن و فرهنگِ اسطوره شناسی سرزمین های این بخش از دنیا را درنوردیده است. محتواهایی آسیایی که نمونه آن را البته به صورتی واقعی تر از دنیای خیالی این اثر در بازی های گاست آف تسوشیما و رایز آو د رونین مشاهده کرده ایم. بنابراین کم و بیش با مبارزاتی که در آنها فقدان سلاح گرم احساس می شود آشنا شده ایم.

اینطور که پیداست شرکت های بازی سازی اخیراً علاقه ی زیادی به توسعه عناوین آسیایی از خود نشان می دهند و این برای ما خبر خوبی است. چرا که می توانیم آشنایی بیشتری با فرهنگ اسطوره شناسی و تاریخ بخش های غیر غربی کره ی زمین داشته باشیم. حتی گیم ساینس با این بازی می توان الگویی برای سایر سازندگان باشد. مخصوصاً برای سازندگان چینی که قابلیت و علم پیشرفت را دارند.

شخصیت شاه میمون در بازی Black Myth Wukong

بازی Black Myth Wukong یک اکشن ماجرایی جهان باز تک نفره با زاویه دید سوم شخص است که به نظر می رسد یک ساختار شبه سولزی دارد. یعنی از دور که به آن نگاه می کنیم شبیه به عناوین سولزلایک است. اما هر چه نزدیک تر می شویم می بینیم که ویژگی های اندکی از این بازی ها را درون خود دارد. از نظر من که فقط شکل باس فایت ها و فقدان مپ بازی را می توان سولزی دانست. اما در کل ساخت این بازی می تواند یک هشدار برای “فرام سافتوِر” به جهت نزدیک شدن و حتی پایان ریاست این کمپانی بر دنیای بازی های سولز باشد.

طرح کلی و ساختار بازی، چهارچوب محکم و قابل قبولی دارد و داستان سرایی به لطف رمانی که از داستان بازی پشتیبانی می کند نیاز زیادی به پیچش های خیلی سخت برای مورد درک قرار گرفتن از جانب مخاطب ندارد. البته این به شرطی است که بازیکن از داستان اصلی باخبر باشد. با این حال داستان زیبایی برای به تصویر کشیدن اتفاقاتی که برای شاه میمون میفتد در پس زمینه جریان دارد.

اما چیزی که مرا درباره Black Myth Wukong تا حدودی آزار می داد ظاهر شدن های ناگهانی و تصادفی ووکونگ در مکان های مختلف بود. یعنی بدون هیچ پیش زمینه یا توضیحی برای چرایی و چگونگی ظاهر می شد و این برای یک اثر در چنین سطح بالایی بسیار ناامید کننده است. بنابراین با اینکه این بازی در داستان سرایی نمره قبولی را می گیرد، اما شاگرد ممتازِ کلاس نمی شود.

جریان بازی سرعت قابل قبولی دارد با این وجود شاید اگر اِلمان های سولز در آن به کار برده نشده بود سرعت عبور از مناطق و مراحل چند برابر می شد. چرا که مبارزات این بازی همانند الدن رینگ یا سکیرو از نظر درجه سختی شما را عصبی و ناامید نخواهد کرد.

شروع بازی واقعاً عظیم و چشم نواز آغاز می گردد. یعنی بازی از همان ابتدا با مخاطب کاری می کند که به نمایشگر میخکوب شود. از همان ابتدا که خدای یَشم و تعدادی دیگر از خدایان را در برابر ووکونگ ببینید متوجه خواهید شد با چه شاهکار مدرن و استخوان داری طرف هستید. واقعا این یک شروع طوفانی است که انتظارتان را از ادامه ی بازی بالا خواهد برد.

گیم پلی بازی Black Myth: Wukong

گیم پلی بازی Black Myth: Wukong

چیزی که مشخص است این است که سازندگان، بیشترین تمرکز برای توسعه ی بخش های فنی را بر روی گیم پلی بازی و مخصوصاً سیستم مبارزاتی گذاشته اند. Black Myth Wukong به عنوان یک اکشن ماجرایی با دارا بودن عناصر RPG قابل توجه، بیشترِ جذابیت گیم پلی خود را در مبارزات پیاده سازی کرده است. یک سیستم مبارزاتی هیجانی زیبا که می توان آن را نزدیک به خدای جنگ اما پیچیده تر از آن توصیف کنم.

نمی توانم منکر این مسئله شوم که گیم پلیِ مبارزات معمولی گاهی می تواند گیمر را کمی کسل کند اما بگذارید برای تشکرِ یک گیمر از سازندگانِ این بازی زیبا بگویم که شاید در مبارزات با دشمنان عادی برخی مواقع شرایط طاقت فرسا به نظر برسد اما نه تنها تنوع مبارزه با باس های بازی می تواند این مسئله را جبران کند بلکه این مبارزات در کنار جذابیتِ طراحی باس ها که فوق العاده با عظمت و دیدنی خلق شده اند می توانند اندک ضعف های بازی را کاملا خنثی کنند.

متاسفانه از ابتدای بازی شناخت یا آموزش مبارزه قابل توجهی به بازیکن داده نمی شود و تحت یک آموزش ضعیف قرار می گیرید. لذا از همان ابتدای بازی ووکونگ در چالش نبرد سخت قرار می گیرد اما خوشبختانه هر چه که پیشروی می کنید کم کم همه چیز دستتان می آید و حرفه ای خواهید شد.

هنگامی که در بازی پیشروی می کنید به طور کلی 2 نوار سلامتی دارید که یکی مانا و دیگری استامیناست و نوار اصلی سلامتی هم در بالای این دو نوار می باشد و هر سه در سمت چپ تصویر قرار دارند. سایر نمودارهای توانایی و شکل مبارزه مثل استفاده از جادو، احضار روح، فوکوس سنج، ایستادگی، طلسم و غیره هم در سمت راست تصویر قرار دارد. ضمن اینکه همچون آثار دیگر سولز درخت مهارت ها هم برایتان تعبیه شده است که با کامل کردن آن می توانید درجه مهارت ووکونگ را بالا ببرید که بالا بردن آن می تواند کار شما را در باس فایت ها راحت تر کند.

سلاح شما یک عصا است که از عنصر Ruyi Jingu Bang که درون رمان وجود دارد بازسازی شده است و اصلِ نبرد ووکونگ، عصا محور است. با این حال می توانید سلاح را در حین سفر یا با پیدا کردن دراپ هایی که از نبرد با باس ها به دست می آورید تعویض کنید یا ارتقاء دهید.

همچنین در حین نبردها ضمن مدیریت منابع می توانید برای از پا درآوردن دشمن، حملات سبک و سنگین شامل ضربات، فوکوس، جاخالی دادن، دویدن و تلفیق پرش و ضربه سریع انجام دهید. فقط باید در نظر داشته باشید که با دویدن سریع و جاخالی دادن های پیاپی استقامت شخصیت کاهش می یابد.

سیستم مبارزات در بازی بازی Black Myth: Wukong

سه جایگاه قابل استفاده وجود دارد که هر کدام از آنها شاخه ی مهارت خاص خود را دارند و هر کدام از این موارد موضع حمله سنگین خود را شامل می شوند. می توانید آنها را با نقاط فوکوس موجود در سمت راست صفحه تقویت کنید. همچنین قادر خواهید بود فقط یک حمله سنگین را بعد از گیج کردن دشمن به کار بگیرید.

در کل راه های زیادی برای استفاده از این نوع حملات در موقعیت ها و در برابر دشمنان متفاوت وجود دارد که این تنوع مبارزات را بسیار بالا برده است. من معمولا با یک حمله سنگین و یک حمله سبک متنوع به مبارزه می پردازم. چرا که مکانیک حملاتِ متنوع، بسیار قدرتمند است و در کنار آن موضع دفاعی قابل اطمینانی هم در حالت گارد گرفتن وجود دارد. فقط کافیست مهارتتان را بالا ببرید و تنوع حملات را درک کنید.

یکی دیگر از روش های متداول مبارزات ووکونگ استفاده از جادوهاست. ضمن پیشروی در بازی طلسم هایی را پیدا می کنید که تعداد آنها به 4 مورد می رسد و بسیار قدرتمند هستند. اما باید توجه داشت که دارای محدودیت هستند و با استفاده از آنها بخش زیادی از نوار سلامت مانای شما مصرف خواهد شد که با فعالیتی خاص یا استراحت، قابل بازسازی خواهند بود. پس باید با دقت از آنها بهره ببرید.

این محدودیت الزماً بد نیست، چرا که باعث می شود بازیکن یاد بگیرد که مدیریت منابع را در زمان باس فایت ها بهتر انجام دهد. ضمن اینکه از شکل یکنواخت حمله ی بازیکن جلوگیری خواهد کرد و او را وادار به استفاده از روش های متنوع در نبردها می کند. با پیشروی بیشتر خواهید دید که طلسم های جذاب تری هم اضافه خواهند شد که توانایی های منحصر به فرد، اما موقتی و تاثیرگذارتری را به شما اعطا خواهد کرد.

مبارزه ووکونگ با خدایان در بازی افسانه سیاه ووکونگ
خدایان در بازی افسانه سیاه ووکونگ فوق العاده با عظمت طراحی شده اند

دو روش آخر مبارزه هم استفاده از Vessel ها و Spirit هاست. وسل ها آیتم های منحصر به فردی هستند که به عنوان پاداشی برای کاوش در محیط و یافتن مکان های مخفی و پایان ماموریت ها و همچنین شکست باس ها در نظر گرفته شده اند که با پیشرفت در فصل های مختلف قابل دریافت خواهند بود. با یافتن 4 آیتمی که وجود دارد پاداشِ گنجینه قابل دریافت است. باید در نظر داشت که با وجود تاثیر بسیار زیادِ این آیتم ها اما مصرف خیلی بالایی دارند.

ارواح هم بسیار متنوع و جذاب هستند. این طلسم ها را می توان در طول مبارزه به سرعت استفاده کرد و هزینه ی خاص خود را دارند. تعداد ارواحِ قابل دستیابی بسیار زیاد است و از آنها می توان به عنوان حملات ویژه استفاده کرد. یعنی به دشمن تبدیل شوید و از این قابلیت استفاده کنید. سیستم مبارزه به طور کلی مستحکم و بسیار خوب است. با این حال این سیستم از اندک مشکلات نامحسوسی هم در تنظیمات خاص خود رنج می برد.

چیزی در مراحل این بازی وجود دارد که توصیفش سخت است اما فقط می توانم بگویم با وجود شکل و طراحی زیبای مراحل اما پس از مدتی به نوعی خطی و راهرو مانند به نظر می رسند. البته شاید این نظر همه نباشد و فقط برای برخی از گیمرها اینطور به نظر برسد.

محیط و گرافیک بازی Black Myth: Wukong

محیط و گرافیک بازی Black Myth: Wukong

روند بازی برای کسانی که علاقه مند به کاوش دقیق در محیط هستند پر جزئیات تر و پرمعناتر خواهد بود. پیدا کردن میانبرها، رمز و رازهای ویژه و باز شدن قفل های بسته و مشاهده NPC های پنهان در پشت چنین مراحلی برای این دسته از افراد وجود دارد. فصل دوم بازی به واسطه دو باس پنهان شده در بازی برای من جذابیت ویژه ای داشت. این در حالیست که این جذابیت ها کم و بیش در همه مراحل وجود دارد.

با این حال استانداردهای مراحل هنوز با برخی از بازی های سطح بالا کمی فاصله دارد. اما چیزی که در این مراحل کم نظیر است مناظر چین کهن و محیط های زیبای فوق العاده جذاب و پرجزئیات است که بازیکن را به سمت گشت و گذار و کاوش در محیط جذب خواهد کرد. این باعث می شود که در طول مسیر گیاهان و مواد کشاورزی را پیدا کنید که در ساخت معجون و باز کردن قفلِ زره جدید به شما کمک خواهند کرد.

Black Myth Wukong یک اثر هنری فوق العاده خوش ساخت است که توسط موتور گرافیک Unreal Engine 5 توسعه یافته است. بعد از مشاهده Hell Blade 2 که توسط موتور توسعه ی UE 5 چند ماه قبل از افسانه سیاه ووکونگ عرضه شد می توانستیم این حدس را بزنیم که آثاری که قرار است بعد از این توسط این موتور قدرتمند ساخته شوند می توانند مرزهای گرافیکی را جابجا کنند و حدس ما درست از آب درآمده است. هر دو بازی شاهکار گرافیکی هستند.

خدای یشم در بازی Black Myth Wukong
خدای یشم در بازی Black Myth Wukong

در Black Myth Wukong از یک دید هنری خلاقانه و پویا استفاده شده است که می تواند جهت متفاوتی به بازی های بعد از خود بدهد. به دلایل زیادی می توان این بازی را متمایزتر و چشمگیرتر از سایر عناوین 2024 تا این لحظه دانست. وفاداری ادبی و زیبایی شناسیی بر پایه ژئوگرافی چین باستان و بازسازی اسطوره های فولکلور با بیشترین جزئیات، نه تنها روح ادبی و معنوی خاصی به ساختار بازی داده است بلکه توانسته از این اسطوره ها ستاره هایی را به وجود آورد که از بهترین شخصیت های تمام ادوار بازی های ویدیویی هستند.

خدایان و هیولاهای بازی Black Myth Wukong

بازی از لحاظ عملکردِ پردازشی مشکل قابل توجهی ندارد. اما نمی توان به راحتی از برخی نقطه ضعف های گرافیکی گذشت. اگر این عنوان را بر روی PS5 تجربه کنید خواهید دید که در پرفورمنس بازی مشکلاتی از جمله عدم قابلیت تغییر دادن گزینه های Quality و Balance وجود دارد. اما خوشبختانه یک مود قابل تغییر وجود دارد که می توان پردازش گرافیک را تا 60 فریم بر ثانیه کاهش داد و در این حالت، خروجی قابل قبولی را دریافت خواهید کرد. با این حال باز هم انتظار ایرادات پردازشی جزئی البته نامحسوس را تا انتهای بازی داشته باشید.

در حالی که بازی بر روی PS5 قابل قبول است اما اگر آن را بر روی PC تجربه کنید متوجه نوسان فریم با توجه به منطقه ای که در آن حضور دارید خواهید شد. این مسئله حتی بر روی پردازنده و کارت گرافیک های سطح بالا هم دیده می شود (البته نمی توانم درباره اینتل نسل 13 و سری 40 انویدیا نظر قاطعانه ای بدهم). ضمن اینکه کلا نمی توانم درباره AMD و ATI نظری که برگرفته از تجربه است بدهم.

به طور کلی در فصل اول بازی انتظار بیشترین افت فریم را داشته باشید. نکته عجیب این است که هر چه پیشروی بیشتری می کنید باگ های گرافیکی کم تر می شود و این یک نکته بسیار مثبت است. در نهایت من بیشتر از 50 فریم پایدار و 70 فریم ناپایدار در فصول اول بازی نتیجه بهتری نگرفتم.

سایر جزئیات

همه چیز درباره بازی شاه میمون، اسطوره سیاه وودونگ

برای به پایان رساندن بازی افسانه سیاه وودونگ از طریق تکمیل کردن ماموریت های اصلی به چیزی در حدود 30ساعت زمان نیاز خواهید داشت. با این حال این مسئله تا حد بسیار زیادی به مهارت در عملکرد و تصمیمات شما بستگی دارد. در کنار این ها نوع مشاهده ی شما نسبت به بازی می تواند باعث افزایش یا کاهش زمان تکمیل بازی شود. چرا که در طول بازی رازهایی وجود دارد که به راحتی می توانید آنها را فراموش کرده و بدون توجه از آنها عبور کنید.

موسیقی متن زیبا و صداپیشگی فوق العاده از همان کاتسین اول خود را نشان می دهند. صداپیشگان به حدی عالی عمل کرده اند که با وجود چینی بودن زبانِ شخصیت ها باز هم می توان جریان داستانیِ زیبا و قدرتمندی که در داستان وجود دارد را تشخیص داد و از دیالوگ ها لذت برد.

اگر با گذر از این اسرار و عبور از مکان های خاص و عدم به دست آوردن غارت ها و آیتم های پنهان به پیش بروید قضیه فرق میکند. اما انتظار می رود یک بازیکن کاوشگر که به راحتی از محتوا رد نمی شود و هدفش به پایان رساندن کامل بازی باشد از 60 ساعت گیم پلی مفید لذت ببرد. با این سبک بازی، در چنین حالتی برای گروه دوم، احتمالا انگیزه ی زیادی هم برای شروع مجدد بازی از ابتدا وجود نداشته باشد.

تصاویری از بازی افسانه سیاه ووکونگ
تصاویری از محیط زیبای بازی افسانه سیاه ووکونگ

در نهایت باید بگویم Game Sience با وجود اینکه تجربه کمی در تولید بازی دارد اما موفق به خلق دستاوردی نوین در عرصه بازی های نقش آفرینی (بهتر است درباره این بازی بگویم ARPG) شده است. این محصول یک موفقیت بزرگ مادی و معنوی برای این شرکت است. چرا که نه تنها با استقبال فوق العاده ای در چین مواجه شد بلکه رکوردهای فروش را در دنیا جابجا کرد.

همچنین این کمپانی با گسترش فرهنگ ادبیِ آسیای شرقی به کل دنیا در قالب عرضه ی یک بازی پرحاشیه و بزرگ، باعث باز شدن دریچه ای پر از امید به آینده برای کمپانی های بازیسازی چینی شد تا بتوانند بعد از این، در مقیاس جهانی خود را به چالش بکشند و در این راه از شیوه های زیبایی شناسی و خلاقیتِ گیم ساینس الگوبرداری کنند.

قابلیت ها و ویژگی های فنی بازی بسیار خوب است به طوری که نمی توان ایراد قابل توجهی از آنها گرفت. حتی می توان قاطعانه گفت این اثر یکی از بهترین آثار از لحاظ ویژگی های فنی و بصری است. با این حال داستان بازی برای کسانی که رمان سفر به غرب را نخوانده اند توضیحی برای ارائه ندارد. انگاری که سازندگان با پیش زمینه ذهنی درباره اینکه کل مخاطبان با این رمان آشنا هستند اقدام به ساخت کرده اند و این یک تفکر اشتباه است.

پس از عبور از یک باس تا رسیدن به باس بعدی درست همان جایی است که مبارزات آنچنان چنگی به دل نمی زند اما با رسیدن به رئیس ها و شروع باس فایت ها همه چیز دگرگون شده و ممکن است به حدی محو تماشای جلوه های بصری زیبا و باس های خوش طرح شوید که فراموش کنید قرار است با یک گیم پلی مبارزاتی متنوع و خارق العاده، نتیجه باس فایت را به نفع خود تمام کنید. ضمن اینکه این نوید را به شما می دهم که قرار است در طول بازی شاهد چندین صحنه سینمایی حیرت انگیز و دلپذیر باشید.

در نهایت این بازی یک تجربه هیجان انگیز و بسیار زیباست اما با توجه به وجود چند مشکل جزئی در عملکرد بازی و ضعف در شخصیت پردازی برای کسانی که با سفر به غرب آشنایی ندارند باید یک امتیاز ناچیز از نمره نهایی بازی کم کرد. بنابراین دیجیالیک برچسب امتیاز کلی 8.5 از 10 را به افسانه سیاه ووکونگ می زند. سپاس از همراهیتان با موضوع بررسی بازی Black Myth: Wukong اکشنی حماسی از افسانه های چین.


بررسی بازی Nobody Wants to Die داستان معمای قتل در کلان شهری مدرن

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

آرمان
آرمان هستم. منتقد فیلم های سینمایی و بازی های ویدیویی. به کار نویسندگی هم شدیدا علاقه مندم. همیشه سعیم بر این بوده که خیلی منطقی و بدون تعصب آثار دنیای سینما و بازی های روز رو موشکافی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید