بررسی پیشرفت بازی Tomb Raider به همراه لارا کرافت (دختر افسانه ای)

بررسی پیشرفت بازی Tomb Raider به همراه لارا کرافت (دختر افسانه ای)

فراتر از زمان خود ظاهر شد و شاید کسی فکرش را نمی کرد که روزی لارا کرافت، معروف ترین شخصیت زن بازی های رایانه ای و بازی تامب رایدر هم یکی از بهترین فرنچایزهای تاریخ بازی های ویدیویی شوند. از لارا در چند فیلم هالیوود، چند کتاب و حتی بسیاری از تبلیغات صنعتی استفاده شده است. در این قسمت از دیجیالیک بررسی پیشرفت بازی Tomb Raider به همراه لارا کرافت (دختر افسانه ای) را از سال 1996 تا کنون مرور خواهیم کرد.

علت شهرت و ماندگاری بازی Tomb Raider چیست؟ مسیر لارا کرافت در بازی تامب رایدر در طول این مدت، پر از فراز و نشیب بوده است. یک بازی فوق العاده هیجان انگیز، ماجراجویی و اکشن که از سال 1996 تا کنون با آن همراه هستیم. نمی توانیم منکر تاثیر زیاد لارا بر دنیای بازی های ویدیویی بشویم. لارا کرافت نه تنها بر روی صنعت بازی تاثیر گذاشته است بلکه بر روی صنعت سینما، کتاب و صنایع تولیدی مصرفی هم تاثیر گذار بوده است. علت تمام این ها را در طول این مطلب متوجه خواهید شد.

زمانی که لارا کرافت تنها زن قدرتمند بازی های ویدیویی بود، تقریبا هیچ شخصیتی برای رقابت با او وجود نداشت. این بانوی جنگجوی ژیمناستیک کار یا بهتر است بگوییم آکروبات باز، سال های زیادی را بر بازی های سبک ماجراجویی، نه تنها در شخصیت های مونث بلکه بر کل شخصیت های این سبک حمرانی و یکه تازی می کرد. حتی برخی از قسمت های مجموعه بازی های تامب رایدر که موفق هم عمل نکرده اند باز هم تاثیر بسزایی داشته اند.

بررسی پیشرفت بازی Tomb Raider به همراه لارا کرافت (دختر افسانه ای)

بازی تامب رایدر 1996 (tomb raider 1)
قسمت هایی از بازی تامب رایدر 1996

بازی تامب رایدر به همراه لارا کرافت در دهه 90

در سال 1996 که هنوز بازی های دو بعدی رواج داشتند و کمتر بازی هایی خارج از این شکل را می دیدیم، یک مدل مدرن و پیشرفته تر از بازی های دو بعدی وارد میدان شد. در ابتدا قرار بود که نام او لورا کروز گذاشته شود اما به دلایلی به لارا کرافت تغییر داده شد. موتور طراحی سه بعدی این بازی در سال 1996 صرفا برای طراحی سه بعدی لارا کرافت توسعه داده شده بود. در آن زمان لارا، جزئیات گرافیکی کمی داشت و فقط یک یا دو قسمت بدنش متحرک بود که متوجه عملکردهای او می شدیم.

حتی لباس ها و بدن او شطرنجی بودند و واقعا چهره او درست مشخص نبود و ضعف پیکسلی را به وضوح در بعضی از قسمت های استایل او می توانستیم مشاهده کنیم. شاید خنده دار باشد ولی با تمام این حرف ها ضمن همزاد پنداری، ارتباط عمیقی با شخصیت او برقرار می کردیم و او را قهرمان خودمان می دانستیم. البته شاید به دلیل سن کم ما بوده است. هر چه که بود برای ما هیجان انگیز بود. به هر روی به ادامه مطلب بپردازیم.

در همان سال کار توسعه این پروژه را شرکت Eidos Interactive به عهده گرفت و رسما صاحب نام این بازی شد. موفق به توسعه بازی شد و از آنجایی که به مخاطبین قول داده بود که چند ماه دیگر بازی را منتشر می کند. تعداد نیروهای تیم سازنده بازی را بیشتر کرد و ضمن امضای اولین قرارداد همکاری با SEGA قرار شد که مدتی زودتر از موعد، نسخه Saturn این بازی را برای سگا توسعه دهند.

گیم پلی بازی تامب رایدر 2 سال 1997 (tomb raider)
بخشی از گیم پلی بازی تامب رایدر 2 در سال 1997

بالاخره بازی منتشر شد و نقدهای بسیار مثبتی از سوی مخاطبین، منتقدین و حتی چندین مجله معتبر دریافت کرد. بازی، کمی مدرن تر از بازی های زمان خودش بود و به بازیکن آزادی عمل بیشتری می داد. این یک آپشن جدید بود و در بازی های دیگر چنین چیزی را تجربه نکرده بودیم. مثلا برای اولین بار بود که نگاه شخصیت بازی و حرکت او به همان سمت یکسان سازی و موازی شده بود (مانند عکس بالا). این کمی بازی را دلنشین کرده بود و برای Eidos یک موفقیت در گیم پلی محسوب می شد.

پرش های بازی و گرفتن لبه های دیوارها نیاز به پیکسل های بیشتر و جزئیات گرافیکی دقیق تری داشت. البته هنوز کامل نبود و باید بهتر می شد. لارا می توانست با عناصر درون بازی تعامل نسبتا بهتری را برقرار کند. استفاده از اسلحه مدرن تر شده بود و نسبت به آن زمان خوب بود. هم در بازی های آن دوران و هم در این بازی هنوز تکنولوژی های بازی سازی آنقدر پیشرفت نکرده بودند که Lara Croft بتواند با شلیک به هر قسمت بدن دشمن یک واکنش متفاوت را ببیند. اما مقابله با دشمنان از نوع فرار کردن، جذاب، جدید و حرفه ای بود.

فقط در مدت چند ماه، هزاران نسخه از این بازی به فروش رسید و Eidos متوجه شد که شخصیت لارا کرافت، دارای کاریزمای خاصی است و یک گام جلوتر از نام بازی تامب رایدر برداشته است. شهرت او به حدی زیاد شد که عکس و تبلیغات لارا کرافت بر روی مجلات و صنایع معتبر ظاهر شد. همه چیز درباره تامب رایدر و لارا کرافت به خوبی داشت پیش می رفت.

عکس های تبلیغاتی لارا کرافت بازی
عکس های تبلیغاتی قدیمی و جدید لارا کرافت بازی تامب رایدر بر روی مواد خوراکی

عکس لارا بر روی مواد خوراکی، بهداشتی، صنعتی و بسیاری صنایع دیگر به طور انبوه تبلیغ می شد. تا پایان آن سال نزدیک به سه میلیون نسخه از این بازی به فروش رسید و بعد از آن این تعداد، نزدیک به 3 برابر افزایش یافت. این مسئله باعث موفقیت و باانگیزه تر شدن ایدوس شد.

با خوب پیش رفتن اوضاع نسخه سوم بازی ساخته شد. یک مدل کامل با پیشرفت دو برابری در گرافیک و ترسیم اضلاع عناصر، باعث شد استایل و چهره لارا کمی بهتر از قبل شود. حتی جزئیات گیم پلی هم بیشتر شده بود. مثلا موی لارا از حالت بسته و خشک به بلند و آویزان تبدیل شده بود. این باعث می شد در زمان حرکاتی مثل دویدن، موی او تکان بخورد و واقعیت بیشتری را به قهرمان بازی تامب رایدر بدهد و بدن او زنانه تر از قبل شود. اما با تمام این حرف ها باز هم این سه بازی تا حدودی از لحاظ ساختاری به یک شکل عمل می کردند.

در این پروژه سِگا کنار گذاشته شد و قراردادی با شرکت سونی منعقد شد. موتور ساخت بازی دیگری برای این قسمت از بازی تامب رایدر استفاده شد. بنابراین جزئیات عناصر گرافیکی هم بهتر شده بود. یکی از چیزهایی که بهتر از قبل شده بود بافت های گرافیکی زمین بازی بود. بطوری که برجستگی ها، فرورفتگی ها و همچنین شیب سطوح مشخص تر از قبل بود. همچنین بافت های گرافیکی از حالت کاملا مستطیلی و زوایای تیز کمی به حالت منحنی در آمدند و نرم تر شدند.

پرش های بلند به گیم پلی بازی اضافه شده بود و لارا می توانست با گرفتن لبه سنگ ها و دیوارها با یک حرکت آکروباتیک مجددا بپرد و به سطحی دیگر وارد شود. برای این پیشرفت، نیاز بود که در گرافیک بازی، جزئیات پیکسل ها دقیق باشد. در غیر این صورت گیم پلی بازی دچار باگ می شد که منجر به افتادن های مکرر و باخت های پیاپی بازیکن در قسمت های پرشی می شد.

تلیغات لارا کرافت با انتشار نسخه سوم بازی چند برابر شد. در کشورهای خارجی، بر روی اتوبوس ها، ماشین های سواری و حتی نوشیدنی ها میشد تصویر او را مشاهده کرد. به طوری که در سال 1999 لارا درست همانند یک سلبریتی واقعی شده بود. نسخه تامب رایدر 1999 را تیم Core Design نمی توانستند به تنهایی همانند نسخه دوم به یک رشد قدرتمند برسانند. بنابراین کار توسعه نسخه سوم با همکاری یک تیم قدرتمند دیگر تکمیل شد.

این نسخه چهارمین قسمت از بازی تامب رایدر به نام the Last Revelation 1999 بیش از 6 میلیون فروش داشت و در همان سال 1999 کتاب لارا هم به انتشار رسید و توانست عنوان پرفروش ترین کتاب کمیک در آمریکای شمالی را به خود اختصاص دهد. لارا کرافت به اوج شهرت رسیده بود و هواداران بازی برای نسخه های جدیدتر بی صبرانه انتظار می کشیدند.

در همان سال برای سگا یک بازی تامب رایدر منتشر شد که نسبت به بازی های گذشته موفق عمل نکرد و فروش کمی را تجربه کرد. پس از آن در ماههای اولیه سال 2000 اولین بازی دو بعدی تامب رایدر برای Nintendo’s Game Boy Color ساخته شد. هر دو این بازی ها از بازی های فرعی تامب رایدر محسوب می شدند. که از گرافیک شطرنجی و پایینی برخوردار بودند.

بازی Tomb Raider 5
قسمتی از بازی تامب رایدر 4

اواخر سال 2000 بود که نسخه پنجم بازی تامب رایدر به نام Chronicles برای پلی استیشن، پی سی و دریمکست منتشر شد. با اینکه این بازی زیبا بود و حتی برای مخاطبین شایعه مرگ لارا کرافت را قدرتمند کرد، اما استقبال خوبی از این بازی به عمل نیامد. در مراحل ساخت این بازی کور دیزاین تلاش بسیاری در جهت بهتر شدن گیم پلی کرد، حتی تعادل لارا بهتر شده بود و باگ های بازی کمتر از همیشه بود و با یک بازی خوش ساخت طرف بودیم اما آنطور که باید از این بازی تقدیر نشد.

از دیگر پیشرفت های گیم پلی این بازی ویژگی های مخفی کاری لارا بود که دقیق تر از همیشه اعمال شده بود. حرکت زیادی به فیزیک بازی و لارا اضافه شده بود. مثل شنا کردن، چرخیدن، راه رفتن بر روی طناب و بسیاری دیگر از ویژگی های جدید. محیط های بازی در کشورهای ایتالیا، آمریکا، روسیه و جزیره ای در حوالی ایرلند بود و در این مکان ها بخش های مختلف زندگی لارا به تصویر کشیده می شد. این بازی یک خاطره زیبا برای هواداران تامب رایدر به وجود آورد.

در سال 2001 این خبر از جانب هالیوود پخش شد که فیلم تامب رایدر قرار است به مرحله اکران در بیاید. سوال اینجا بود که چه کسی می توانست نقش لارا را به عهده بگیرد؟ چرا که از پذیرنده این نقش انتظار زیادی می رفت. چه کسی می توانست بهتر از آنجلینا جولی از پس این نقش برآید.

درست در زمانی که این بازیگر آمریکایی در اوج شهرت بود، فیلم مهاجم مقبره ساخته و در سال 2001 اکران شد و توانست نزدیک به 300 میلیون دلار فروش را در کارنامه خود ثبت کند. این فیلم عنوان پرفروش ترین فیلم اکشن با شخصیت اصلی یک زن را به خود اختصاص داد. آنجلینا جولی با این فیلم توانست هواداران بازی تامب رایدر را هم به هوادارن فیلم اضافه کند تا به شهرتش بیش از پیش اضافه شود. او اکنون از سوپراستار بودن هم یک قدم بالاتر رفته بود.

همزمان طراحان قدیمی بازی تامب رایدر از شرکت Core Design به اعضای سازنده توسعه دهنده بازی برای PS2 پیوستند و به این نتیجه رسیدند که این بازی قابلیت های زیادی برای پیشرفت های چشمگیرتر دارد. بنابراین تمرکز بیشتری را بر روی ساخت بازی گذاشتند. با این اوصاف ساخت بازی جدید زمان بر تر از همیشه می شد. بازی را یکی دو سال به تعویق انداختند. در طول این تعویق در سال 2002 یک نسخه فرعی سفارشی به نام The Prophecy برای Game Boy ساخته شد که از نمای ایزومتریک و از زاویه دوربین بالا پایین برای کنترل بازی استفاده می شد.

شروع متحول شدن گرافیک بازی تامب رایدر از سال 2003

در اواسط سال 2003 با همکاری سونی، بازی فرشته تاریکی (The Angel Of Darkness) برای پلی استیشن 2 و پی سی عرضه شد و نکته جالب اینجا بود که اینبار بر خلاف قسمت های قبلی، لارا کرافت را بیشتر در خیابان های اصلی شهر مشاهده می کردیم. در زمینه گرافیکی هم یکی قدم بزرگ توسط تنظیمات گرافیک بالا برداشته شده بود. به لطف نبود پشتیبانی توسط PS1 گرافیک و صداگذاری تغییر قابل توجهی کرده بود.

گیم پلی بازی تامب رایدر 6 سال 2003-the angel of darkness به معنی فرشته تاریکی
بخشی از گیم پلی بازی تامب رایدر 6 در سال 2003 به نام فرشته تاریکی

حتی شاهد تغییرات جدی در زمینه صدا گذاری و موسیقی بازی تامب رایدر در این نسخه بودیم. برای موسیقی بازی از موسیقی گروه ارکستر سمفونیک لندن به صورت ضبط شده استفاده شد. مخاطبین با این بازی تجربه جدیدی از تامب رایدر کسب می کردند. گیم پلی دارای مبارزات تن به تن پر چالشی شده بود. همچنین سیستم خستگی پس از فشار بر روی لارا پیاده سازی شده بود. تامب رایدر فرشته تاریکی 2003 ضمن این که یک اثر اکشن و ماجراجویی خوب بود. ویژگی های یک بازی نقش آفرینی را هم سعی داشت به طور مخفی در درون خود بگنجاند.

مکانیک بازی دستخوش تغییر و تحولات جدیدتری شده بود و پیشرفت زیادی کرده بود. از جمله این ویژگی های اضافه می توان به سیستم فشردن یا هل دادن، کشیدن، ضربه زدن به اشیا و غیره اشاره کرد. البته بازی دارای ایرادات و باگ هایی هم بود. مثلا زاویه دوربین در پاره ای از مواقع نامناسب می شد و طبیعتا کنترل لارا هم به نسبت سخت می شد. ضمن اینکه مشکلات پیکسلی هم در بخش گرافیک بازی کمی به چشم می آمد.

در داستان بازی هم یک شخصیت جدید به نام Kurtis به لارا کمک می کرد. گیم پلی کورتیس همانند لارا بود و می توانستیم او را هم کنترل کنیم. مهمترین نکته ای که هواداران از آن انتقاد کردند سیستم کنترل بازی بود که ناآشنا بود و مدت قابل توجهی طول می کشید تا برای گیمر عادی بشود. اما در مجموع انتقادها از این قسمت بازی کم بود. و با وجود کم بودن این انتقادات، این نسخه فقط 2/5 میلیون دلار فروش داشت.

لارا کرافت و کورتیس در بازی تامب رایدر فرشته تاریکی
لارا کرافت و کورتیس در بازی تامب رایدر: فرشته تاریکی (The Angel Of Darkness)

فروش نسبتا کم باعث شد که اِیدوس ریسک کمتری بکند و کار توسعه بازی جدید را به کریستال داینامیکس (Cristal Dynamics) بسپارد. مدتی بعد در همان سال 2003 فیلم دیگری با اقتباس از این بازی ساخته شد. پارامونت پیکچرز، فیلم جدید تامب رایدر با نام گهواره زندگی را اکران کرد و 160 میلیون دلار فروخت. این فیلم هم همچون فیلم مهاجم مقبره 1 تا حدودی نقدهای منفی دریافت کرد. علی رغم اینکه بازیگرانی همچون آنجلینا جولی و جرارد باتلر در مهاجم مقبره گهواره زندگی نقش کردند، نظرات منفی، کمی عجیب به نظر می آمد.

پس از اینکه هر دو فیلم ساخته شده مهاجم مقبره بیشتر از بازی با نقدهای منفی مواجه شدند، در حدود 3 سال نه دیگر از فیلم خبری بود و نه از بازی. در این مدت هم با حضور سه گانه شاهزاده ایرانی، بسیاری از گیمرها و هواداران تامب رایدر به سمت این بازی کوچ کردند و شاهزاده ایرانی باعث فراموش شدن تقریبیِ تامب رایدر شده بود. اما بازی تامب رایدر افسانه(Legend) در سال 2006 بعد از سه سال انتظار بالاخره برای پلتفرم های ps2 و PC و Xbox 360 و همچنین نسخه پرتابل پلی استیشن منتشر شد.

موتور سواری لارا کرافت در بازی تامب رایدر افسانه- legend 2006
لارا کرافت در بازی تامب رایدر: افسانه (Legend 2006)

بازی پیشرفت کرده بود و گرافیک بازی بهتر شده بود. لباس های لارا تغییر کرده بود. سیستم کنترل بازی نسبت به زاویه دید بازیکن مدرن شده بود و گیمر خیلی راحت می توانست لارا کرافت را به آن قسمتی که باید برود هدایت کند. ضمن اینکه برخلاف بازی های قبلی کنترل راحت تری از لارا قابل اجرا بود. دیگر از افتادن های خارج از کنترل او از روی طناب خبری نبود. کلا فیزیک بازی ارتقاء قابل توجهی بافته بود. اکشن جذاب، موتور سواری، دموهای سینمایی و زیرنویس بازی از ویژگی های خوب بازی بود.

حل کردن معماهای جدید با این فیزیک و قلاب جدید لارا هیجان انگیزتر از همیشه بود. البته از آنجایی که این بازی زمینه ماجرایویی بیشتری نسبت به اکشن داشت، همچنان شلیک های بازی کمی غیرواقعی به نظر می رسید. بازی تامب رایدر افسانه، موفق به فروش 3 میلیون نسخه در همان سال شد و بعد از آن این عدد تا حوالی 6/500 افزایش پیدا کرد. در همان سال، نسخه های سفارشی متعددی برای گیم کیوب ساخته و عرضه شد.

لارا کرافت در بازی تامب رایدر 2007 به نام anniversary
لارا کرافت در بازی تامب رایدر 2007 به نام anniversary

در سال 2007 یک نسخه بازسازی از این بازی با گرافیک و گیم پلی ویژه نسخه افسانه برای پلتفرم های کامپیوتر، ایکس باکس 360، پلی استیشن 2 و پی اس پی و نینتندو وی عرضه شد. این بازی که Tomb Raider: Anniversary نام داشت. بازی زیبایی بود اما فروش بسیار کمی داشت به طوری که تا سال 2009 فقط توانست 1/3 میلیون دلار فروش کند.

از مهمترین ویژگی های این بازی گرافیک بالا، وجود سلاح های متنوع، گیم پلی خوب، مثل بازی تامب رایدر افسانه، حضور موجودات غول پیکر مثل دایناسور و ویژگی های برتر دیگر بود. در این بازی لارا مثل همیشه می توانست با دو سلاح در دست مبارزه کند و شلیک هایی تقریبا مکس پینی داشته باشد. یعنی شیرجه به بغل و شلیک به دشمن. این بازی نسخه ای بود که خاطرات هواداران بازی Tomb Raider را زنده می کرد.

تحلیلگران دنیای گیم می گویند علت فروش کم بازی Anniversary می تواند در تحت الشعاع قرار گرفتن این بازی به وسیله بازی آنچارتد نسخه Darkness Fortun باشد. چون با اینکه شباهت زیادی بین این دو بازی بود سیستم نبردهای آنچارتد پیشرفته تر هم بود.

2 سال گذشت و در سال 2008 قسمت جدید این فرنچایز برای اولین بار توانست تحت پشتیبانی PS3 قرار بگیرد. ضمن اینکه برای PC هم عرضه شد. نام نسخه 2008 بازی تامب رایدر Underworld بود. این اولین باری بود که از موشن کپچر برای حرکات لارا استفاده می شد. بنابراین از تکنیک های حرکتی واقع گرایانه ای برای انیمیشن های لارا استفاده کرده بودند. به جرئت می گوییم این بازی بسیار زیباست و همین حالا هم می توانید آن را نصب و تجربه کنید.

لارا کرافت سوار بر موتور در بازی تامب رایدر underworld 2008
موتور سواری لارا کرافت در بازی تامب رایدر 9 (underworld 2008)

پیشرفت های بازی در زمینه گرافیک و گیم پلی و حتی دموها بسیار خوب بود. خطوط سطوح، بزرگ تر شده بود و گرافیک بازی بالا رفته بود و همه اینها به لطف حذف پشتیبانی پی اس 2 و ظهور کنسول های نسل جدید، اتفاق افتاده بود. فروش بازی در ابتدا خیلی چشمگیر نبود اما بعد از آن به حدود 4 میلیون نسخه رسید.

در سال 2009 ایدوس توسط Square Enix خریداری شد. اما همچنان کار توسعه بازی در اختیار کریستال داینامیک بود. این تغییرات باعث شد که سال بعد یعنی 2010 برای اولین بار شاهد بازی لارا کرافت بدون نام تامب رایدر باشیم. یک بازی اختصاصاً دانلودی بنام Lara Croft And The Guardian Of Light به معنی لارا کرافت و نگهبان روشنایی با نمای بالا پایین و سیستم امتیاز/پاداش و حالت Co-OP.

در این بازی فرعی یک جنگجوی مایا هم در بازی نقش داشت و می توانستیم هر کدام از این دو شخصیت را کنترل کنیم. حقیقتا در این بازی فقط با لارا آشنا بودیم و سایر اِلمان های بازی برای مخاطب کاملا ناآشنا و متفاوت بود. یکی از مهمترین مسائل، زاویه دید دوربین بود که از بالا به پایین بود. با اینکه از این بازی انتقاد زیادی شد اما به لطف شهرت بازی سازی کریستال داینامیک بیش از یک میلیون فروش را ثبت کرد.

آغاز سه گانه متفاوت و زیبای Tomb Raider از سال 2013

1. بازی تامب رایدر 2013

در سال 2013 لارا با یک چهره بسیار متفاوت و کاملا جدید مهمان نمایشگرهای گیمرها شد. این بازی اولین بازی از سه گانه تامب رایدر بود و با نام تنهای Tomb Raider عرضه شد. از این نسخه به بعد گرافیک بازی یک پرتاب به سمت بالا داشت و بازی بسیار دارای جزئیات گرافیکی و گیم پلی واقع گرایانه بود. محیط بازی هم گسترده و این نسخه پر از هیجان و استرس بود.

از هر زاویه ای و هر طوری که به لارا نگاه می کردیم، او لارای قدیم نبود و انگاری تمام چهره خودش را عمل کرده بود. صورت او کاملا متفاوت و البته زیبا شده بود. نه تنها چهره بلکه استایل، لباس و موهای پریشان او بسیار واقع گرایانه و فراتر از انتظار مخاطبین ظاهر شد.چهره لارا معمولا در قسمت های قبلی سری، یک چهره جدی و تقریبا محکم داشت. اما در این نسخه لارا مهربان تر و احساساتی تر شده بود و احساسات می توانستند بر او غلبه کنند.

بازی تامب رایدر 2013
چهره متفاوت و طبیعی لارا کرافت در بازی تامب رایدر 2013

در نسخه پی سی این بازی می شد هر تار موی لارا کرافت را به طور جداگانه رندر کرد. که این ویژگی می توانست گرافیک فوق العاده ای را به مخاطب تقدیم کند. همچنین خانم “کامیلا لودینگتون” موفق شده بود که هم کار صداپیشگی و هم مسئولیت موشن کپچر را برای شخصیت لارا به عهده بگیرد و یک تجسم بسیار واقعی را از Lara Croft ارائه دهد.

تامب رایدر 2013 علاوه بر پیشرفت های گفته شده، در زمینه گیم پلی ویژگی های منحصر به فرد جدیدی را ارائه می داد. مثلا سطح مبارزات لارا بسیار پیشرفت کرده بود و بهبود یافته بود. در این بازی زمانی که لارا حضور دشمنان را حس می کرد، خود را کاور می کرد و در حین پنهان بودن، نگاهی می انداخت و در زمان نگاه کردن می توانست به دشمنان شلیک و آنها را نابود کند. به هر قسمت بدن دشمنان که شلیک می شد، شاهد واکنشی متفاوت بودیم. این بازی دارای عناصر RPG بسیار واقعی هم بود .

در این بازی با شکست دشمنان و حمله به مقبره های چالشی، لارا می توانست مهارت خود را بالاتر ببرد و توانایی هایش را افزایش دهد. همچنین قابلیت ارتقاء سلاح هم وجود داشت که این عمل را می توانست با پیدا کردن و جمع آوری برخی از لوازم درون جعبه های دشمنان و همچنین از جنازه های آنان بردارد. اگر از من بپرسند که بهترین قسمت از سری بازی های تامب رایدر کدام قسمت است؟ بدون اغراق پاسخ خواهم داد نسخه Tomb Raider 2013 چرا که همه چیز عالی تغییر یافته بود.

این بازی موفق شد فقط در دو روز 1 میلیون نسخه به فروش برساند و پس از فقط چند هفته این عدد به حدود 3/5 میلیون نسخه رسید. فروش این بازی با آمدن نسخه Definitive Edition برای PS4 و Xbox One در نهایت به 14/5 میلیون نسخه رسید و توانست رکورد فروش را تا آن زمان بزند. به دلیل موفقیت چشمگیر این بازی، در طی 2 سال آینده چندین بازی فرعی منتشر شد. که از جمله آنها می توان به دو نسخه موبایل اشاره کرد. البته موفقیتی نداشتند چون آنطور که باید بازی برای صفحات لمسی بهینه نشده بود.

لارا کرافت و معبد اوسیریس (Lara Croft And The Temple Of Osiris) یکی از بازی های فرعی بود. اما یک نسخه دیگر هم به نام Lara Croft: Relic Run برای انواع سیستم عامل های تلفن های همراه هوشمند مثل اندروید و آی او اس و ویندوز موبایل عرضه شد که توانست 10 میلیون بار دانلود را برای اندروید ثبت کند. در مجموع برجسته ترین این عناوین، بازی Lara Croft Go بود که توانست بهترین بازی موبایل سال 2014 بشود. یکی بازی تماشای با عناصر گرافیکی متفاوت و زیبا بود.

2. بازی تامب رایدر 2015 به نام Rise Of The Tomb Raider

در سال 2015 برای نسخه بازی 2013 تامب رایدر، یک جانشین درست و حسابی منتشر شد و توانست پایش را جای پای نسخه 2013 بگذارد و تا حدودی مثل آن بدرخشد. تامب رایدر 2015 با نام Rise Of The Tomb Raider برای کنسول مایکروسافت، ایکس باکس وان ساخته و عرضه شد. یک بازی جهان باز فوق العاده زیبا با گرافیکی خیره کننده و درخور نام بزرگ و اصالت مجموعه تامب رایدر. همانطور که گفتیم بازی از سال 2013 وارد فاز دیگری شد و هر بار گرافیکی تر از دفع قبل خود را نشان میداد.

بازی تامب رایدر 2015 به نام Rise Of The Tomb Raider
قسمتی از بازی تامب رایدر 2015 به نام Rise Of The Tomb Raider

این بازی در سال 2016 ابتدا برای پی سی و سپس برای پلی استیشن 4 منتشر شد. این نسخه از آن زمان به بعد فروش 12 میلیونی را ثبت کرده است. در سال 2016 پس از دو دهه حضور رسمی لارا کرافت در جهان گیم، او توسط گینس به رسمیت شناخته شد و توانست عنوان برجسته ترین شخصیت بازی های ویدیویی که بر روی جلد 1400 مجله به نمایش در آمده است، رکورد گینس را بزند.

در ادامه موفقیت های این بازی در سال 2018 یک فیلم سینمایی دیگر با عنوان مهاجم مقبره 2018 با بازی “آلیشیا ویکاندر” اکران شد. او بازیگری بود که به تازگی اسکار گرفته بود و شباهت نزدیکی به شخصیت لارا کرافت داشت. این فیلم اقتباسی از نسخه بازی 2013 بازی بود. با اینکه دشمنان در این فیلم متفاوت بودند اما، لباس ها و تِم فیلم، همچنین صحنه های اکشن، شباهت زیادی به آن نسخه داشتند. این فیلم با بیش از 53 درصد نقد مثبت در Rotten Tomatoes عنوان بهترین فیلم مبتنی بر بازی های رایانه ای را به خود اختصاص داد.

3. بازی تامب رایدر 2018 به نام Shadow Of The Tomb Raider

بالاخره پرونده 3 گانه بازی تامب رایدر که از سال 2013 آغاز شده بود در سال 2018 با انتشار بازی تامب رایدر Shadow Of The Tomb Raider بسته شد. این بازی هم به عقیده بسیاری از منتقدان توانست اصالت دو عنوان قبلی را حفظ کند و سومین بازی پرفروش تامب رایدر شود. در دوران بین این سه بازی یعنی از سال 2013 تا 2018 تعداد 38 کتاب که پر کننده شکاف بین این سه قسمت بودند منتشر شدند.

در سال 2022 امتیاز شرکت کریستال داینامیک به هلدینگ گروه Embracer فروخته شد و در همان سال فاش شد که 95 میلیون نسخه از بازی های تامب رایدر به فروش رسیده است. از آن سال به بعد هواداران به انتظار قسمت جدیدی از مجموعه بازی های Tomb Raider و قهرمان آن یعنی لارا کرافت افسانه ای نشسته اند. شایعاتی هم درباره ساخت قسمت جدید تامب رایدر به گوش می رسد.

تا اینجا همه قسمت های اصلی بازی تامب رایدر که 12 مورد بود را بررسی کردیم و سعی کردیم گذری هم بر مهمترین قسمت های فرعی این بازی داشته باشیم. بازی دارای سینمایی انیمیشنی هم هست. ضمن اینکه به زودی یک سریال انیمیشنی هم از بازی تامب رایدر پخش خواهد شد.

چهره قدیمی و جدید لارا کرافت

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید بازی تامب رایدر در طول حضورش در تاریخ بازی ها، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. اما این نموار به هر حال به سمت پیشرفت در حرکت بوده است. این بازی را باید از برترین بازی های ماجراجویی و البته اکشن دانست که دارای سابقه ای طولانی و نزدیک به 30 سال است.در این قسمت از دیجیالیک، بررسی پیشرفت بازی Tomb Raider به همراه لارا کرافت (دختر افسانه ای) در طی این سالها را با یکدیگر مرور کردیم. مشاهده کردیم که سطح عملکرد بازی از نسخه دهم بازی تامب رایدر به بعد بسیار عالی شده است.

این بررسی هم باعث تجدید خاطرات شد و هم دانستن جزئیات جدید درباره این بازی، مثلا متوجه شدیم که لارا کرافت تاثیر قابل توجهی را بر صنعت و تبلیغات داشته است. باید دید که هر شرکتی که قرار است نسخه جدید بازی تامب رایدر را بسازد می تواند اینبار هم یک بازی به اندازه بزرگی نام این اثر را بسازد و همگام با بازی های بزرگ دنیا پیش برود یا خیر. امیدواریم انتظار هواداران بازی تامب رایدر، برای عرضه نسخه جدید بازی با یک تحول گرافیکی زیبا رقم بخورد. از اینکه با دیجیالیک همراه بودید سپاسگذاریم.


معرفی و بررسی کل قسمت های اصلی بازی GTA از سال 1997 تا کنون

بهترین بازی های کامپیوتری در هر سبک (عناوین قدیمی و جدید هر ژانر)

برترین بازی های هر سال در بیش از دو دهه اخیر

Horizon Forbidden West عامل سربلندی نسل نهم

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

حسین
حسین هستم، علاقه مند به بازی های ویدیویی و دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات. رشته تحصیلیم مهندسی تکنولوژی سخت افزار هستش و دستی بر سخت افزار و الکترونیک هم دارم. بیشتر از 15 ساله که کار نویسندگی انجام میدم و الان هم عضو خانواده دیجیالیک هستم. من عاشق تولید محتوای اختصاصی و انحصاری هستم.

دیدگاهتان را بنویسید